Cu cât a scăzut economia României în doar trei luni de zile. Pentru câte companii se va diminua cifra de afaceri în 2020 și pentru câte aceasta va crește
Rezultatele unei cercetări recente au scos la iveală faptul că economia României s-a contractat cu aproape 20% în perioada martie-mai 2020, cu diferențe foarte pronunțate între sectoarele vizate.
Experții implicați în cercetare spun că printre sectoarele cele mai reziliente (rezistente la șocurile economice) se numără farma & servicii medicale, IT & telecomunicații, bunuri de consum & retail, respectiv construcții & real estate.
Liderii de business ai acestor sectoare au anticipat un nivel relativ constant de activitate, per total, în 2020, față de anul precedent, potrivit unui studiu care a analizat impactul crizei asupra economiei românești, așteptările cu privire la revenirea economică, precum și potențialele schimbări structurale care au fost generate sau accelerate de criza actuală, realizat de Roland Berger România.
Afaceriștii din energie și producție industrială au estimat la rândul lor scăderi anuale de circa 5-10%, în timp ce participanții din auto, servicii financiare și transporturi & logistică preconizează scăderi între 15-25%, agregate la nivelul sectorului lor de activitate.
Chiar și așa, oamenii de afaceri sunt în general optimiști cu privire la evoluția profitabilității, 40% dintre participanții la studiu estimând un profit operațional constant sau chiar în creștere anul acesta, comparativ cu anul trecut.
Un procent de 82% dintre participanții la studiu intenționează să se concentreze în lunile următoare cu precădere pe reducerea bazei de costuri în 2020, mulți dintre aceștia având în plan și o recalibrare a modelului operațional sau de business, pe lângă măsurile uzuale (ca de exemplu reducerea numărului de angajați, a cheltuielilor de marketing sau a celor de deplasare).
Ce s-a întâmplat cu cifra de afaceri a companiilor implicate în studiu
Un procent de 14% dintre respondenți au declarat că cifra lor de afaceri a crescut în perioada martie-mai 2020, față de aceeași perioadă a anului trecut. De asemenea, rezultatele indică faptul că pentru 8% dintre participanți veniturile au rămas constante.
Pe de altă parte, 9% dintre companiile care au participat la studiu au declarat că veniturile lor au înregistrat o scădere de 50% sau chiar mai mult, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.
„Diferențele sunt foarte pronunțate între sectoare. Domeniile de activitate cel mai puțin afectate sunt farma & servicii medicale, precum și IT & telecomunicații, cu o scădere de aproximativ 5% în martie-mai față de aceeași perioadă a anului trecut, în baza răspunsurilor companiilor participante. La polul opus se situează serviciile financiare și auto (cu o scădere de 25-30%), respectiv transporturi&logistică (cu o scădere de peste 35%)”, atrage atenția Szabolcs Nemes, Partener în cadrul biroului companiei amintită mai sus.
El mai spune că în pofida scăderilor înregistrate în toate domeniile mari de activitate, 44% dintre participanții la studiu au declarat că au înregistrat un profit operațional stabil sau chiar în creștere în aceste luni față de perioada similară a anului anterior.
„Mulți jucători au luat încă de la începutul crizei numeroase măsuri pentru stimularea veniturilor; în ceea ce privește costurile, marea majoritate a companiilor s-au concentrat într-o primă fază pe măsuri cu impact rapid, puțini jucători apelând în primele luni ale crizei la măsuri structurale/cu impact asupra modelului operațional”, a continuat Nemes.
Un procent important de lideri de business estimează o scădere a cifrei de afaceri în acest an, apoi o revenire în V
Companiile participante la cercetare anticipează o scădere agregată a cifrei de afaceri de aproape 20% în trimestrul al doilea 2020 (comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut), urmată de o revenire graduală, susținută, în trimestrele trei și patru.
Per total, pentru anul în curs, scăderea totală a cifrei de afaceri este estimată la circa 8%, cu o curbă a revenirii economice de tip Nike.
Participanții anticipează de asemenea că efectele crizei vor fi resimțite și anul viitor, prognozând un nivel de activitate în 2021 ușor mai redus decât în 2019.
„Aceste estimări au fost realizate de către companii în perioada 10 iunie-10 iulie, înainte de creșterea recentă a numărului de infecții cu COVID-19, aspect care este posibil să influențeze în sens negativ aceste previziuni”, mai menționează Nemes.
Producția locală, o oportunitate în contextul economic actual
În ciuda impactului negativ fără precedent, mulți dintre participanții la studiu au menționat și o serie de oportunități care au apărut în contextul actual. Mai exact, putem vorbi despre creșterea importanței producției locale, scurtarea lanțurilor de aprovizionare, reducerea importurilor (în special pentru produsele de o calitate mai redusă/ cu preț scăzut), sprijin (guvernamental) pentru producția locală, o deschidere mai mare a clienților cu privire la soluțiile digitale/comerțul online precum și reducerea presiunii din piața muncii, deficitul de forță de muncă diminuându-se pe termen scurt și mediu.
„Criza generată de COVID-19 poate fi și un catalizator pentru schimbare și inovație. Experiența crizelor economice anterioare demonstrează că investițiile în inovație pot aduce numeroase beneficii companiilor, asigurându-le un avantaj competitiv pe termen mediu și lung”.
„Există numeroase exemple de inovații care au avut succes, produse, companii sau modele de afaceri nou lansate în timpul crizelor anterioare.
„Automatizarea și digitalizarea vor fi factori-cheie de succes în perioada următoare, multe companii planificând accelerarea acestor investiții.
„Pe de altă parte, puțini participanți la studiu au declarat că au în plan investiții în soluții inovatoare radicale, în detrimentul îmbunătățirilor incrementale, cel puțin pe orizontul de timp scurt și mediu”, a conchis Nemes.
Analiză multi-sectorială care a implicat intervievarea a peste 100 de lideri de business
Datele au fost colectate în perioada în perioada 10 iunie-10 iulie și au fost analizate răspunsurile unor executivi de top din peste 100 de companii de top care cumulează venituri de aproximativ 28 miliarde euro (echivalentul a circa 13% din PIB-ul României) și peste 120.000 de angajați.
Pe lângă răspunsurile oferite de către executivi de top din cadrul companiilor participante, studiul a fost completat cu analize comparative internaționale și studii de caz.
Analiza este una multi-sectorială, acoperind toate domeniile economice importante, cum sunt auto, bunuri de consum & retail, construcții & real estate, energie, farma & servicii medicale, IT & telecomunicații, producție industrială, servicii financiare, transporturi & logistică.