Cu ce avion vor zbura demnitarii, după ce Guvernul a sistat negocierea cu Italia pentru o aeronavă

Publicat: 16 03. 2014, 11:40
Actualizat: 01 11. 2016, 00:00

Reprezentanții Guvernului au început deja discuțiile cu Tarom pentru achiziționarea unui avion Airbus 318. Prin această operațiune de vânzare, costurile aferente aeronavei vor fi scăzute din contabilitatea operatorului aerian.

 

În luna noiembrie, premierul Victor Ponta a dispus constituirea unei comisii interministeriale care să negocieze cu Guvernul italian achiziționarea unei aeronave pentru demnitari, după ce oficialii Guvernului au arătat că România este singura țară din Uniunea Europeană care nu are aeronavă oficială, iar Executivul de la București trebuie să închirieze o aeronavă de dimensiuni mai mari de la Tarom, ceea ce ridică foarte mult costul deplasărilor.

Pe fondul discuțiilor legate de costuri, președintele Traian Băsescu a declarat, în primăvara anului trecut, că nu va mai utiliza aeronava pusă la dispoziție de Tarom pentru vizitele sale externe și că, atunci când va avea nevoie de un avion, va închiria în regim charter de la o companie străină, iar premierul Victor Ponta a folosit în unele deplasări curse de linie sau aeronava militară Spartan.

În luna august, Guvernul a aprobat, prin ordonanță de urgență, achiziționarea unei aeronave pentru înalți demnitari, președintele Comisiei pentru apărare din Senat, Corneliu Dobrițoiu, precizând atunci pentru MEDIAFAX că suma totală necesară achiziționării în leasing a aeronavei se ridică la 56 de milioane de euro.
La data adoptării ordonanței, premierul Victor Ponta declara că Guvernul și-a propus să achiziționeze o aeronavă de 12 locuri pentru a fi folosită în deplasările oficiale de către președintele României, prim-ministru, președinții celor două Camere ale Parlamentului și miniștri.

În luna februarie a anului trecut, directorul general al companiei Tarom, belgianul Christian Edouard Heinzmann, afirma că operatorul aerian, aflat sub management privat, vrea să-și standardizeze flota de avioane, care ar trebui să scadă în următorii doi ani.

El arăta explicat că flota Tarom are mai multe tipuri de avioane, iar o uniformizare a acesteia ar reduce costurile cu combustibilul cu 35% și ar permite o utilizare mai ridicată a aeronavelor, precizând totodată că operațiunile de negociere cu producătorii pentru această operațiune ar putea fi inițiate în 2014.
Flota companiei este cuprinsă din 4 aeronave A318, 2 aeronave A310, 4 aeronave B737 – 300, 4 aeronave B737 – 700 și o aeronavă B737 – 800, plus 7 aeronave ATR 43-500 și 2 aeronave ATR 72-500.
Tarom, aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor, nu a mai obținut profit din anul 2007.

La începutul acestui an, Senatul a atribuit Tarom, prin negociere fără anunț de participare, un contract de 1,4 milioane de lei fără TVA, pentru servicii de transport aerian, pe curse interne, al senatorilor în acest an, suma fiind cu peste 300 de mii de lei mai mare decât cea convenită în 2013.