Prima pagină » Economic » Cui a cerut bani Gruia Stoica ca să plătească cele 202 milioane de euro pentru CFR Marfă. Reacție de ultimă oră a Concurenței

Cui a cerut bani Gruia Stoica ca să plătească cele 202 milioane de euro pentru CFR Marfă. Reacție de ultimă oră a Concurenței

Cui a cerut bani Gruia Stoica ca să plătească cele 202 milioane de euro pentru CFR Marfă. Reacție de ultimă oră a Concurenței
Privatizarea CFR Marfă incinge spiritele intre cele două palate.

Privatizarea CFR Marfă incinge spiritele intre cele două palate. La o lună de la anunțarea Grupului Feroviar Român (GFR), controlat de omul de afaceri Gruia Stoica, drept câștigător al licitației pentru pachetul majoritar de acțiuni la CFR Marfă, contractul de privatizare nu a fost încă semnat. Statul așteaptă încă încasarea celor 202 de milioane de euro pentru pachetul de 51% din acțiunile operatorului de transport de marfă.

„Așteptăm avizul de la Consiliul Concurenței” suna explicația livrată de premier de fiecare dată când era întrebat de jurnaliști despre subiect. 

Consiliul Concurenței: al doilea aviz – în șase luni

Președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, a explicat luni pentru gândul că de fapt este vorba de două avize distincte: „unul mai simplu, formal și unul mai complicat”. Cel „simplu” a fost deja dat de instituția Concurenței, fiind cel pentru proiectul de HG privind principalele elemente ale contractului de privatizare.

După ce proiectul obține toate avizele de la ministerele și instituțiile abilitate, el va putea fi aprobat în ședința de Guvern, iar după aceea contractul de privatizare a CFR Marfă va putea fi semnat.

Celălalt aviz pe care trebuie să îl dea Concurența, „mai complicat”, este legat de analiza de concentrare economică pe care trebuie să o facă Consiliul Consurenței (CC), potrivit legislației. Însă declanșarea acestei analize nu se poate face decât după ce GFR notifică CC asupra preluării CFR Marfă. Lucru care nu s-a întâmplat încă. 

Abia după finalizarea analizei privind concentrarea economică, pentru care CC are la dispoziție, potrivit legii, maximum 6 luni de zile, se poate face plata celor 202 milioane de euro, potrivit proiectului de HG privind principalele elemente ale contractului de privatizare. Mai exact, la 10 zile după avizul CC.

„Legea ne dă maximum 6 luni. „Nu pot spune cât va dura, este o problemă de câteva luni”, a declarat luni pentru gândul Bogdan Chirițoiu, președintele CC.

La rândul său, Băsescu a ieșit public luni și a declarat că GFR nu are banii necesari pentru a plăti cei 202 de milioane de euro conveniți și că în prezent caută bani „pe la bănci”. El s-a întrebat de unde va mai avea compania bani de investiții pentru modernizarea CFR Marfă.

Surse gândul: Gruia Stoica ar fi încercat să obțină un împrumut de la două mari bănci din străinătate. A fost refuzat

Potrivit unor surse gândul, Gruia Stoica ar fi încercat să obțină un împrumut de la două mari bănci din străinătate, dar a fost refuzat. Una dintre bănci a cerut ca în schimbul împrumutului să garanteze cu pachetul majoritar la GFR.

Președintele i-a cerut premierului Ponta să își asume politic privatizarea CFR Marfă. În schimb, șeful Guvernului, aflat în vizită în Spania, nu a dorit să comenteze și limitându-se să îi facă urări de sănătate președintelui Băsescu.

Băsescu: Consiliul Concurenței nu avizează decât după semnarea contractului

Nici subiectul avizelor de la Concurență nu a fost ocolit de președinte, el declarând că anunțul Guvernului că trebuie așteptat avizul Consiliului Concurenței pentru semnarea contractului de privatizare a CFR Marfă este o „intoxicare și o minciună”.

„Și aici vreau să fac o precizare în spațiul public și acesta este un alt motv de îngrijorare pentru mine, legat de privatizarea CFR Marfă: membri ai Cabinetului au vehiculat ideea că se așteaptă întâi avizul Consiliului Concurenței, ceea ce este o minciună. Consiliul Concurenței nu avizează decât după semnarea contractului”, a afirmat Traian Băsescu, citat de Mediafax.

Pe de altă parte, președintele crede că este neoportună desemnarea unui ministru la Transporturi care nu a fost implicat în niciun fel în procesul de privatizare a CFR Marfă.

Băsescu: Firma care a cumpărat CFR Marfă nu are banii

Președintele Traian Băsescu a declarat, luni, că firma care a câștigat licitația pentru a cumpăra CFR Marfă nu are banii necesari pentru a plăti suma convenită și caută bani „pe la bănci”, el întrebând de unde va mai avea compania bani de investiții pentru modernizarea CFR Marfă.

Șeful statului a precizat că privatizarea cu investitor strategic a CFR Marfă a fost stabilită în CSAT.

„Dacă în momentul de față investitorul împrumută bani ca să poată plăti compania și nu îi găsește – în momentul de față nu sunt prea multe bănci dispuse să finanțeze – de unde o să găsească bani pentru modernizarea companiei? Are nevoie de locomotive moderne, de vagoane modernizate, de depouri modernizate, de multe altele”, a arătat Traian Băsescu.

„Fără să fie rea intenței, fără să fie joc politic, consider că privatizarea în condițiile pe care eu le înțeleg, și vreau să subliniez că eu nu consider că înțeleg poate mai bine ca domnul Ponta, sunt sigur că dânsul vorbește foarte responsabil și foarte bine intenționat, dar de aceea consider că dânsul trebuie să își mențină responsabilitatea politică pentru procesul de privatizare al CFR Marfă”, a mai spus șeful statului.

El a arătat că Grupul Feroviar Român – GFR, câștigătorul licitației pentru CFR Marfă, are propriile credite și trebuie să împrumute „circa 200 de milioane să plătească noua companie”, nefiind prea multe bănci dispuse să finanțeze această sumă.

„Trebuie să vă spun că argumentele pe care le-am făcut publice legate de semnele mele de întrebare cu privire la potențialul financiar al câștigătorului de a finanța modernizarea companiei CFR Marfă le-am ridicat și în discuția pe care am avut-o cu FMI, Banca Mondială și Uniunea Europeană. Poate și Guvernul va trebui să discute mai mult cu Fondul legat de acest subiect”, a menționat șeful statului.

„Cheia rămâne dacă acel câștigător va putea să modernizeze CFR Marfă”

El a evocat și posibilitatea ca GFR să înceapă să „taie cu zecile de mii de vagoane” pentru a-și plăti datoriile.
„Repet, cheia rămâne dacă acel câștigător va putea să modernizeze CFR Marfă sau dacă nu cumva, pentru a-și plăti datoriile, începe să taie cu zecile de mii de vagoane, să-și achite din vânzarea fierului vechi datoriile la bănci. Repet, s-ar putea ca eu să greșesc, dar, fiind vorba de o companie atât de mare, aș vrea să fiu mai prudent și mai puțin entuziast. Și m-aș bucura mult ca premierul Ponta să aibă dreptate”, a mai spus Băsescu.

Consiliul Concurenței:  „Ministerul Transporturilor a legat plata tranzacției de decizia Consiliului Concurenței. Nu mă simt confortabil”

Bogdan Chirițoiu a declarat recent că „nu are o problemă cu semnarea contractului” și că a transmis și Guvernului că CC nu are probleme cu Hotărârea de Guvern privind principalele elemente pentru contractul de privatizare a CFR Marfă.

„Singura rezervă pe care mi-am exprimat-o se referă la faptul că Ministerul Transporturilor a legat plata tranzacției de decizia Consiliului Concurenței în ceea ce privește formarea unei posibile concentrări economice. Sincer, nu mă simt prea confortabil cu acest lucru. Se poate proceda și așa, dar nu este obligatorie asocierea celor două operațiuni, nu este automată această legătură”, a declarat recent Chirițoiu, citat de Bursa.

Cât privește notificarea pentru concentrare economică, reprezentanții CC au explicat pentru gândul că, în cazul privatizării CFR Marfă, GFR – care a fost declarat câștigător al licitației pentru achiziția a 51% din pachetul de acțiuni –  trebuie să notifice instituția Concurenței cu privire la achiziția făcută.

„GFR va trebui să completeze un formular pentru ca noi să analizăm gradul de concentrare”, a spus Chirițoiu.

Aceștia au explicat că „în general” notificarea se face după semnarea contractului de preluare, dar poate fi făcută și înainte. În cazul CFR Marfă, în situația în care cumpărătorul GFR nu notifică instituția Concurenței, el nu va putea să preia controlul efectiv asupra CFR Marfă, după cum ne-au explicat reprezentanți ai Consiliului Concurenței.

Chirițoiu ne-a declarat că GFR nu a trimis până în prezent la Concurență notificarea privind preluarea CFR Marfă, dar că nici nu există un termen prevăzut de legislație pentru trimiterea notificării.

Concurența are la dispoziție, potrivit legislației, o perioadă de șase luni pentru a finaliza analiza privind concentrarea economică. „Nu pot spune cât va dura, este o problemă de câteva luni”, a spus Chirițoiu.

După finalizarea analizei, CC va da un aviz. Dacă acesta va fi pozitiv, GFR ar avea la dispoziție 10 zile – potrivit proiectului de HG care nu a fost încă aprobat de Guvern – să achite cele 200 de milioane de euro pentru cele 51% din acțiunile CFR Marfă.

Avocații GFR: „Nu avem mandat din partea clientului răspundem la întrebări”

Contactați de gândul, reprezentanții Casei de Avocatură Boștină și Asociații – care a asistat Grupul Feroviar Român în procesul de achiziție a CFR Marfă – au refuzat să ofere alte detalii, precizand că „din păcate, nu avem mandat din partea clientului să răspundem la intrebări privind procedura”. În ciuda insistențelor gândul, omul de afaceri Gruia Stoica nu a putut fi contactat luni pentru a preciza dacă dispune de cei 202 milioane de euro.

Relu Fenechiu: Președintele îi face probleme investitorului în a obține bani de la bănci

Tot luni, fostul ministru al Transporturilor, Relu Fenechiu, a declarat pentru gândul că prin afirmațiile sale, președintele Traian Băsescu îi poate face probleme investitorului de la CFR Marfă în a obține bani de la bănci.

„În calitate de președinte al României ar trebui să fie mai atent când face astfel de declarații despre privatizarea CFR Marfă. Eu vin din mediul de afaceri, știu cât de greu să vorbești cu băncile pentru credite. Atunci când iese președintele și vorbește în felul în care a vorbit cred că îi face mari probleme posibilului investitor în a mai obține credite de la bănci. Băncile se uită foarte atent la astfel de declarații”, a declarat Fenechiu.

El a explicat că în cazul în care GFR nu va achita cei 202 milioane de euro pentru pachetul de 51% din acțiunile companiei CFR Marfă, GFR riscă să piardă garanția depusă.

„Discutând despre garanția de zece milioane de euro, nu știu dacă își permite cineva să dea zece milioane de euro și să se joace”, a spus Fenechiu, care a adăugat că GFR este o firmă puternică în domeniu, care are participații și în afara statului român.

Fenechiu a precizat anterior că în ce privește contractul de privatizare a CFR Marfă se va semna după ce Guvernul va adopta în ședință hotărârea privind privatizarea CFR Marfă, după ce vor fi luate avizele de la diferite ministere și de la Consiliul Concurenței

El a mai precizat că, în 30 de zile de la semnarea contractului, firma GFR va trebui să depună 10% din valoarea tranzacției într-un cont escrow, adică circa 20 mil. euro, potrivit calculelor ZF.

În urmă cu o lună, la desemnarea câștigătorului licitației pentru CFR Marfă, Relu Fenechiu spunea că cel mai probabil contractul va fi semnat într-o săptămână.

Doar că, în anunțul de privatizare postat pe site-ul Ministerului Transporturilor nu există nicio precizare cu privire la perioada de timp în care trebuie semnat contractul de privatizare de la data desemnării câștigătorului.

În Hotărârea 46/2013 se precizează: „Sunt negociabile următoarele prevederi contractuale: a) termenul de plată a acțiunilor ce fac obiectul strategiei, dar nu mai mult de 60 de zile de la data intrării în vigoare a hotărârii Guvernului de aprobare a condițiilor principale ale contractului de privatizare”.

Gruia Stoica va controla, după preluarea pachetului majoritar al CFR Marfă, 70% din piața de transport feroviar de marfă.

În România, piața de transport de marfă pe calea ferată este de circa 50 de milioane de tone de marfă, iar ca valoare se ridică la circa 500 mil. euro, potrivit datelor de la Asociația Transportatorilor Feroviari Români (ATFER), preluate de ZF.

Ce spune sindicatul

La rândul său, Iulian Măntescu, liderul Federației Mecanicilor de Locomotivă, a declarat pentru gândul că rămâne de văzut cum se va face analiza la nivelul Consiliului Comncurenței.

„Fie se va analiza pe piata intregului transport de marfă din România, fie se va analiza pe piața de tranaport de marfă strict pe calea ferată”, crede Măntescu.

Sindicatul a dat aviz negativ pe proiectul de HG privind principalele elemente ale contractului de vânzare cumpărare a CFR Marfă. „În proiect nu se prevede nimic referitor la păstrarea locurilor de muncă sau la protecția socială. Parcă statul dorește să scape cât mai repede de CFR Marfă. Noi nu ne putem duce, după vânzare, la GFR , dacă vor fi dați oameni afară. Sunt 11.000  de salariati la CFR Marfă”, conchide Măntescu.

Citește și