Prima pagină » Economic » Cum a ajuns piața telecomunicațiilor din România la 3,5 miliarde de euro în opt ani

Cum a ajuns piața telecomunicațiilor din România la 3,5 miliarde de euro în opt ani

Cum a ajuns piața telecomunicațiilor din România la 3,5 miliarde de euro în opt ani
Piața românească a telecomunicațiilor a crescut cu 75% în intervalul 2003-2011, la 3,5 miliarde euro, reprezentând circa 2,6% din Produsul Intern Brut (PIB) al României, potrivit datelor autorității de reglementare în comunicații (ANCOM).

Piața românească a telecomunicațiilor a crescut cu 75% în intervalul 2003-2011, la 3,5 miliarde euro, reprezentând circa 2,6% din Produsul Intern Brut (PIB) al României, potrivit datelor autorității de reglementare în comunicații (ANCOM).

„Utilizatorii români plătesc astăzi unul dintre cele mai mici tarife din Uniunea Europeană la telefonia mobilă, respectiv 2,2 eurocenți pe minut, de 7 ori mai puțin decât în 2003. Acest lucru arată care este efectul reglementării adecvate asupra dezvoltării unei piețe și a unei societăți, în general. De-a lungul acestor 10 ani, reglementarea a redus tarifele de terminare a apelurilor la puncte mobile cu aproape 70%, de la 9,72 eurocenți în 2003 la 3,07 eurocenți în 2012, consumul mediu crescând exponențial, cu 269%, în acești 10 ani. Acest lucru a stimulat concurența, a stimulat investițiile operatorilor în rețele și a funcționat în beneficiul utilizatorilor”, a declarat președintele ANCOM, Cătălin Marinescu.

ANCOM a prezentat marți, într-o conferință, principalele efecte ale activității de reglementare asupra dezvoltării pieței de comunicații din România la 10 ani de la prima decizie de reglementare emisă de instituție.

Autoritatea arată că piața comunicațiilor din România este în prezent una dintre cele mai competitive piețe de profil la nivelul Uniunii Europene, utilizatorii români beneficiind de tarife scăzute, servicii de calitate și rate de penetrare în creștere.

Astfel, telefonia mobilă a avut creșteri spectaculoase, atât în ceea ce privește numărul de utilizatori, care a înregistrat o creștere cu 257% din 2003 până în 2011, de la 6,5 milioane la 23.42 milioane, cât și în ceea ce privește traficul de voce mediu lunar realizat de un utilizator, care a crescut de la 56 minute în 2003 la 205 minute în 2011.

Deși numărul de linii de telefonie fixă a crescut cu 7% între 2003-2011, la 4,68 milioane, traficul total de voce a scăzut cu 32%, urmare a reducerii traficului către rețele fixe, ceea ce a condus la diminuarea traficului de voce realizat în medie lunar de la o linie de telefonie fixă la 106 minute în 2011, comparativ cu 170 minute efectuate în medie lunar în 2003.

Valoarea pieței de telefonie fixă a scăzut cu 30% față de 2003, la 530 milioane de euro în 2011.

Implementarea portabilității numerelor, în 2008, a contribuit la creșterea libertății de alegere a utilizatorilor finali, până în prezent fiind portate peste 580.000 de numere de telefonie mobilă și mai mult de 280.000 de numere de telefonie fixă.

Serviciile de acces la internet au cunoscut o creștere continuă în acești 10 ani, numărul conexiunilor (fixe sau mobile) ajungând la 10,8 milioane la sfârșitul lui 2011, de la 0,2 milioane în 2003.

Defalcat, numărul de conexiuni fixe la Internet a crescut de la 0,014 milioane la 3,28 milioane, în timp ce Internetul mobil numără 7,48 milioane de conexiuni, de la 0 în 2003.

În ceea ce privește internetul fix, România ocupa la începutul anului 2012 primul loc în Europa în ceea ce privește ponderea conexiunilor foarte rapide, de cel puțin 30 Mbps, aceasta fiind de aproximativ 45% din totalul conexiunilor fixe (3,3 milioane).

Introducerea noilor tehnologii a modificat structura conexiunilor active de acces mobil la internet, în 2011 peste 3 milioane conexiuni fiind realizate prin 3G, 3G+, EV-DO. În prezent, cea mai ridicată viteză disponibilă pentru accesul mobil la internet este de 43,2 Mbps, în timp ce în anul 2003 cea mai avansată tehnologie mobilă era CDMA, având o viteză maximă de 153 kbps.

Pe total, piața serviciilor de acces la Internet a crescut cu 496%, la 550 milioane de euro, de la 9 milioane de euro în 2003.

Numărul total de abonați la servicii de retransmisie a programelor audiovizuale s-a dublat în această perioadă, de la 2,7 milioane abonați în 2003 la 5,7 milioane abonați la sfârșitul lui 2011, în special pe fondul apariției tehnologiei DTH (care a atras 2,1 milioane abonați până la 31 decembrie 2011, cu preponderență din mediul rural, unde dezvoltarea rețelelor de cablu este mai costisitoare).

Valoarea acestui segment de piață a crescut cu 287%, la 370 milioane de euro.

Datele ANCOM arată că investițiile operatorilor în dezvoltarea infrastructurii au cumulat șase miliarde de euro în intervalul 2003-2011. În aceeași perioadă, numărul operatorilor a crescut de peste trei ori, la mai mult de 1.600.

Tot marți, autoritatea a lansat o aplicație care permite utilizatorului să introducă date despre actualul nivel al consumului său de servicii de telefonie mobilă și să vizualizeze costurile la care ar fi achiziționat aceleași servicii în urmă cu 10 ani.

Prezent la eveniment, ministrul Comunicațiilor, Dani Nica, a afirmat că a unul dintre susținătorii înființării unei autorități de reglementare în comunicații putenice și independente.

„În urmă cu 10 ani, mulți mă întrebau de ce trebuie să înființăm o autoritate de reglementare independentă și le-am răspuns că un meci de fotbal Dinamo-Steaua nu se poate desfășura fără arbitru”, a spus Nica.

El a adăugat că activitatea de reglementare trebuie să prevină excesele și distorsiunile care pot apărea la nivelul pieței și care pot afecta interesele clienților pe termen mediu și lung.

Citește și