Prima pagină » Economic » Cum a reușit România să aibă o creștere economică mai mare decât a Chinei. Datele statistice scot însă la iveală și o mare problemă

Cum a reușit România să aibă o creștere economică mai mare decât a Chinei. Datele statistice scot însă la iveală și o mare problemă

Cum a reușit România să aibă o creștere economică mai mare decât a Chinei. Datele statistice scot însă la iveală și o mare problemă
Sectoarele comerț și transporturi, impulsionate de consumul populației, au contribuit cel mai mult la creșterea economiei din 2017, dar construcțiile și deficitul import/export au temperat acest avans, media generală a creșterii fiind de 7%, reiese din statisticile oficiale consultate de Mediafax.

Media generală de 7% a creșterii economice raportate oficial pentru anul 2017 este rezultanta unor plusuri și minusuri în evoluția diverselor sectoare de activitate, consumul fiind de departe principalul accelerator, iar construcțiile și comerțul exterior – principalii factori de frânare.

Raportarea tip „semnal” publicată recent de Institutul Național de Statistică (INS) nu arată care au fost contribuțiile pe domenii de activitate la evoluția economiei, dar seriile de date anuale pe ramuri, raportate în februarie, relevă câteva coordonate. Concret, potrivit INS, afacerile din transporturi au crescut în 2017 cu 15,7% față de 2016, iar vânzările din comerțul cu amănuntul au avansat cu 10,7%, ambele fiind impulsionate de apetitul pentru consum al populației, dar și al firmelor.

În detaliu, statisticile mai arată că și subramurile adiacente transporturilor și comerțului au crescut spectaculos, de exemplu înmatriculările auto au avansat cu 67,4%, comercializarea motocicletelor cu 50,6%, service-urile auto cu 22,9%, comercializarea carburanților cu 12,4%, comercializarea autovehiculelor cu 10,4% și livrările de piese de schimb cu 7,3%. Iar în cazul comerțului cu amănuntul, am avut plusuri de 24,8% la livrările online, 13,2% la vânzările de produse nealimentare și 6,8% la vânzările de alimente.

Ca factori de frânare, cel mai mult au contat construcțiile și deficitul comercial (decalajul dintre importuri și exporturi) numit „export net” în terminologia statisticienilor. Construcțiile – arată statistica oficială – n-au ieșit din „recesiunea” în care intraseră încă din 2015, pe fondul stagnării investițiilor mari de infrastructură, media generală a volumului lucrărilor scăzând cu 5,4% anul trecut. În 2017, potrivit INS, construcțiile inginerești au scăzut cu 21,3% față de 2016, după ce în 2016 scăzuseră cu 11,2% față de 2015. În schimb, construcțiile rezidențiale au crescut în 2017 cu 69,7% față de 2016, lucru care arată că în timp ce românii își construiesc case, ca în anii buni dinaintea crizei, statul a lăsat baltă investițiile în infrastructură.

Cât privește comerțul exterior, importatorii au tras mai puternic de frânghia balanței comerciale, învingându-i pe exportatorii aflați la celălalt capăt. Forța importurilor a crescut cu 12,2%, în timp ce a exporturilor a crescut cu doar 9,1%, rezultând astfel un „export net” de minus trei puncte procentuale, care a tras în jos creșterea economică. Interesant este că, în timp ce importurile au crescut pe seama apetitului pentru consumul de bunuri obișnuite al clienților din comerț (fenomen care îi îngrijorează pe economiști), exporturile au crescut pe seama cererii tot mai mari de produse industriale în țările din zona euro – una dintre veștile bune ale anului trecut.

De altfel, cea mai bună – și mai surprinzătoare – veste a anului trecut a venit din industrie, unde producția a consemnat un record de +8,2%, nemaiîntâlnit în ultimii 15 ani, de când se raportează sistematic acest indicator. De asemenea, potrivit INS, vânzările de mărfuri industriale au crescut cu 11,7%, iar cererea – comenzile noi – a crescut cu 12,9% în 2017 față de 2016.

Am avut, așadar, creșteri cu două cifre în majoritatea domeniilor de activitate și numai două indicatoare au dat „rateuri” – construcțiile și exporturile. Importanța lor arată de ce economia per ansamblu n-a crescut tot cu două cifre și, mai ales, explică de ce investițiile erau mai necesare ca oricând.

Recomandarea video

Citește și

Mediafax
Alertă epidemiologică în România: Primul deces din cauza virusului gripal din acest sezon la o femeie din Cluj
Digi24
Administrația Trump interzice vizele de SUA pentru cinci europeni, printre care și fostul comisar Thierry Breton. Care este motivul
Cancan.ro
Plutonierul major Mirel Tulitu a murit într-un accident rutier cumplit. 3 fetițe au rămas acum orfane de tată 😢
Prosport.ro
FOTO. Mădălina Ghenea le-a tăiat răsuflarea tuturor când a apărut așa la filmări
Adevarul
Serviciile ucrainene lovesc greu în armata rusă. Un avion-cheie a fost scos din luptă înainte de distrugerea submarinului din Novorossiisk
Mediafax
Sudul țării, sub cod galben de ninsori în Ajunul Crăciunului. În ce zone se așteaptă un strat mai consistent de zăpadă
Click
Orașul care va avea primul tren suspendat din România
Digi24
Ce au pățit două ucrainence care au încercat să treacă granița cu 60.000 de dolari ascunși în încălțăminte
Cancan.ro
După 'jihadul' din online, vine contraatacul fostei soții: 'Lupt cu oricine și-ar permite să deranjeze liniștea familiei mele'
Ce se întâmplă doctore
Cum se menține în formă Ricky Martin, la 53 de ani! Zeul latino care sfidează timpul
Ciao.ro
Poveştile de iubire care au rămas doar o amintire! Imagini tari cu Gina Pistol, Răzvan Fodor sau Andra Măruţă şi foştii parteneri
Promotor.ro
Brandul chinezesc ce depășește pragul de 1.000 de unități vândute în România, la câteva luni de la lansare
Descopera.ro
Misterul Triunghiului Bermudelor, posibil rezolvat! Ce au descoperit doi seismologi?
Râzi cu lacrimi
BANCUL ZILEI. BULĂ: – M-a pus dracu' să-mi iau păpușă gonflabilă inteligentă!
Descopera.ro
Scanările cerebrale dezvăluie un pericol ascuns în alimentele ultra-procesate