Deși au recuperat pierderile de atunci, piețele financiare nu mai sunt la fel – PIB-ul merge spre 170 mld. euro, plus 20%, dar locurile de muncă se recuperează greu – În schimb, numărul de supermarketuri s-a triplat.
Falimentul Lehman BroÂthers este considerat drept startul oficial al celei de-a doua crize financiare ca magnitudine din ultima sută de ani. După opt ani, ZF se uită la Bursa de la București și la alți 15 inÂdiÂcatori pentru a vedea cum a evoluat economia locală după ce a fost zguduită de criză.
Indicele BET este în jurul nivelului de 7.000 puncte, o apreciere de 45% față de 15 septembrie 2008, însă încă în spate cu 35% față de valoarea din iulie 2007. Bursa americană a crescut cu aproaÂpe 70% comparativ cu momentul Lehman Brothers, în timp ce indicele german DAX a crescut cu 39%, iar piața de capital britanică a înregistrat un avans de 24%.
Companiile au încheiat restructuÂrările, iar numărul de salariați din ecoÂnomie se apropie din nou de pragul de 4,8 milioane de oameni, însă creșÂterea cu 40% a salariului mediu net tot nu a ajutat economia locală să scoată capul de la coada clasamentului Uniunii Europene. Cu toate acestea, angajații din serviciile IT, asigurări, inÂdustria grea, extracția petrolului, secÂtorul banÂcar și serviciile anexe extracÂției au ajuns la salarii medii lunare de peste 1.000 de euro. Ei sunt însă doar 170.000 de oameni, adică 4% din efectivul total al salariaților din RoÂmâÂnia, iar pentru dezvoltarea economică ponderea lor ar trebui să crească. În 2008, în România vânzările de teÂlefoane inteligente abia treceau de 100.000 de unități, iar anul acesta estimările arată o piață de 4,2 milioane de unități. Pentru generațiile care cumpără astfel de telefoane s-au dezvoltat și zecile de turnuri de birouri din Pipera, Barbu Văcărescu sau Cotroceni. Doar în Capitală s-au construit clădiri de birouri care pot să „găzduiască” 270.000 de angajați, iar parterul lor este „rezervat” de marile lanțuri de retail, cele care nu s-au uitat la indicatorii crizei și au pompat sute de milioane de euro în extindere.
Nu toate piețele au recuperat însă tot ce au pierdut în criză. Vânzările de mașini noi, deși pe plus în ultimii ani, nu reușesc încă să se apropie de nivelul record din 2008.
Cum a evoluat România. Cine a avut de crescut și-a văzut de drum: zeci de turnuri de birouri, explozie în tehnologie și luptă aprigă pentru portofelul de cumpărături.
Citește în continuare pe Ziarul Financiar