Cum ar putea afecta contestația depusă de OmniTRAX privatizarea CFR Marfă de care depinde încheierea acordului cu FMI
Privatizarea CFR Marfă nu va fi afectată de contestația depusă de OmniTRAX, companie exclusă de pe lista scurtă a investitorilor după ce s-a constatat că în plicul depus pe 5 iulie nu se afla o ofertă preliminară și neangajantă, a asigurat Relu Fenechiu, ministrul Transporturilor.
„Noi mergem cu privatizarea înainte”, a declarat pentru gândul, Relu Fenechiu, întrebat dacă procedura ar putea fi amânată până la soluționarea contestației.
Compania americană a solicitat suspendarea procesului de privatizare până la rezolvarea contestației, anularea deciziei de decădere a OmniTRAX din procesul de privatizare și obligarea autorității contractante la reluarea procedurii de privatizare cu participarea OmniTRAX.
„Această înștiințare este dovada unui proces netransparent și a unui calendar de privatizare care nu oferea nici unui investitor de bună credință ocazia să depună o ofertă legitimă și argumentată, deoarece procedura permitea doar o săptămână pentru auditarea a peste 10.000 de documente, cu date în format neprelucrabil”, a motivat compania. OmniTRAX a admis că plicul depus la Ministerul Transporturilor nu conținea oferta. Reprezentanții companiei au motivat nevoia unei înțelegeri mai bune a situației reale în care se află transportatorul feroviar de marfă astfel încât să poată formula o ofertă „adaptată nevoilor de dezvoltare ale CFR Marfă”.
De privatizarea CFR Marfă depinde acordul cu FMI
Privatizarea CFR Marfă reprezintă o precondiție pentru închierea cu succes a acordului preventiv dintre România și Fondul Monetar Internațional (FMI). Guvernul s-a angajat, potrivit celei mai recente scrisori de intenție, să numească un câștigător al licitației până la finele lunii, nu să și finalizeze tranzacția.
„Pentru CFR Marfă, pregătirile sunt avansate pentru vânzarea pachetului majoritar către un investitor strategic. Am publicat anunțul de privatizare în aprilie, vom ține o licitație publică pentru selectarea investitorului câștigător în luna iunie și intenționăm să inițiem contractul de vânzare-cumpărare a acțiunilor pe data de 21 iunie (acțiune prealabilă). Intenționăm să încheiem tranzacția în cel mai scurt timp, odată ce vor fi îndeplinite toate condițiile prevăzute în contractul de vânzare-cumpărare”, au precizat reprezentanții Guvernului în scrisoarea prezentată săptămână trecută de Mediafax.
Ministrul Transporturilor susține că are încredere în consultanții care se ocupă de privatizarea CFR Marfă, dar și că s-au luat toate măsurile astfel încât eventualele contestații să fie respinse.
Când va fi soluționată contestația
Contestația OmniTRAX a fost înregistrată la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) luni, fiind depusă de companie la finele săptămânii trecute. Un răspuns din partea Consiliului ar urma să fie dat în termen de 20 de zile de la data la care Ministerul Transporturilor va trimite dosarul complet al procedurii.
„Contestația ar putea fi respinsă ca fiind tardivă sau neîntemeiată. În situația în care contestația este admisă, nu au voie să numească un câștigător până la soluționarea pe fond”, au declarat pentru gândul reprezentanții Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor.
Guvernul s-a angajat să numească un câștigător al licitație prin care urmează să fie vândut un pachet de 51% din acțiunile CFR Marfă până la data de 21 iunie, acordul României cu FMI urmând să fie discutat în boardul FMi din data de 26 iunie.
La jumătatea săptămânii trecute, datoriile fiscale ale CFR Marfă către Fisc au fost stinse, prin conversie în acțiuni. Totodată, datoria compania către CFR SA, în valoare de 127,4 milioane de lei, a fost de asemenea stinsă, măsura fiind convenită cu reprezentanții Fondului.
Privatizarea CFR Marfă continuă în prezent cu Grup Feroviar Român și asocierea Transferoviar Grup – Donau Finanz. Licitația pornește de la suma de 180 de milioane de lei.