Cum arată cele mai trăsnite CV-uri primite de agențiile de recrutare a forței de muncă. Topul greșelilor care trebuie evitate de candidați
Fotografii în ipostaze neadecvate, exprimări inoportune, lipsa detaliilor sau copierea responsabilităților unui post din cadrul companiei la care sperau să obțină locul de muncă mult visat, acestea sunt doar câteva dintre elementele cu care s-au confruntat, de-a lungul timpului, reprezentanții agențiilor de recrutare a forței de muncă atunci când vine vorba despre CV-urile primite din partea românilor.
Reprezentanții Manpower Professional susțin că printre cele mai bizare CV-uri pe care le-au primit de-a lungul timpului s-au numărat cele în care apăreau fotografii ale candidaților în ipostaze neadecvate, care aveau întreg conținutul scris cu fonturi mult prea mari sau în care, din dorința de a impresiona viitorul angajator, s-au făcut menționări amuzante.
Candidați care pozează așezați pe birou sau la sală pentru fotografia din CV
Un exemplu în acest sens poate fi cel al unei tinere care voia să obțină un post de asistentă, iar la rubrica de „Aptitudini” a CV-ului său s-a descris ca fiind o persoană caracterizată de „profesionalism și spirit organizatoric”, dar care menționa că nu își amintea numele fostului angajator, despre care spunea doar că „era un SRL”.
FOTO: Manpower Professional
„O altă tânără de 23 de ani, aflată la începutul carierei, dar fiind foarte ambițioasă, făcea o mențiune cel puțin hazlie, spunând că gândul Adriana Frățean, consultant Manpower Professional.
FOTO: Manpower Professional
Când vine vorba despre atașarea în cadrul CV-ului a unor fotografii necorespunzătoare, reprezentanții agenției de recrutare a forței de muncă susțin că s-au întâlnit cu situații în care candidatele utilizau poze de la propria nuntă, îmbrăcate în rochii de mireasă, sau îmbrăcate sumar pozând așezate pe un birou, în condițiile în care doreau să obțină un post de secretară în cadrul unei companii.
Au existat, de asemenea, situații în care cei care doreau să obțină un loc de muncă au atașat la CV fotografii în care apăreau, în fundal, și alte persoane sau fotografii surprinse în timpul vacanțelor la mare.
Nu doar femeile care au aplicat pentru diferite locuri de muncă au încercat să își impresioneze posibilii angajatori prin intermediul fotografiilor atașate CV-ului, ci și bărbații. Astfel, Frățean explică faptul că a întâlnit, de-a lungul timpului, și „domni care pozează în timp ce execută diverse exerciții la sală”.
Probleme au fost observate, de asemenea, în cazul persoanelor care pentru a-și scoate în evidență datele din CV ajung să îl redacteze cu fonturi de dimensiuni mari, de 16 pixeli, și să folosească opțiunea bold pe tot parcursul lui. „Chiar dacă intenția lor este de a ieși în evidență, efectul pe care îl obțin în final este unul neplăcut”, ne-a mai explicat Frățean.
„Am mai primit și CV-uri scrise de mână sau tiparite la mașină de scris tip vechi însă erau de la persoane în vârstă pe care am încercat să le consiliem și cărora le-am oferit posturi adecvate nivelului lor de pregătire și unde abilitățile de utilizare PC nu erau deloc importante”, a mai adăugat reprezentanta Manpower.
CV-urile mult prea lungi nu sunt recomandate
Probleme similare au fost remarcate și de către cei de la BPI Group. „Pare anecdotic, dar e aproape evident că pentru majoritatea posturilor nu este oportună o poză în costum de baie, în pantaloni scurți sau chiar o fotografie « în picioare »”, a declarat, pentru gândul, Raluca Pârvu, senior consultant al acestei companii.
Ea susține că o fotografie poate fi inclusă în cadrul unui CV în cazul în care aceasta ar putea avantaja într-un fel sau altul candidatul și dacă mesajul transmis prin intermediul său este unul adecvat locului de muncă pentru care aplică respectivul candidat.
Pârvu atrage, de asemenea, atenția asupra CV-urilor ce conțin chiar și 8 sau 10 pagini pe care le consideră necesare doar în cazul în care o persoană este interesată de obținerea unei poziții academice sau a CV-urilor care nu sunt construite în formatul european.
FOTO: Cristina Nichitus/Publimedia
Un astfel de document „nu permite cititorului să înțeleagă rapid interesul candidaturii pentru proiectul dat și poate crea chiar impresia de supracalificare”, ne-au mai explicat reprezentanții BPI Group.
De ce a copiat un bărbat „responsabilitățile” postului dorit în CV
Există și persoane care atunci când își redactează CV-ul includ în cadrul acestuia foarte puține detalii, fapt care îi dă impresia posibilului angajator că ele nu au experiență și nici abilități deosebite, chiar dacă acest lucru nu este adevărat în unele cazuri, dar și persoane care redactează CV-uri mult prea lungi care le pot sugera angajatorilor că ei nu au capacitatea de a prioritiza, sunt de părere reprezentanții Consulteam.
„Cel mai scurt CV pe care l-am primit conținea doar numele persoanei și datele de contact, facultatea absolvită și numele unui angajator din perioada 1992-1995, fără a specifica angajatorul actual sau vreunul dintre posturile ocupate”, a declarat, pentru gândul, Cătălina Rascu, HR coordinator al Consulteam și reprezentant Mercer și Tack în România.
Rascu susține că a contactat persoana în cauză pentru a afla mai multe detalii despre ea. Astfel, a aflat că respectivul candicat lucra în zona tehnică și că CV-ul fusese primul pe care îl redactase până la acea vreme. El i-a mai spus și că, până atunci, el obținuse posturile anterioare prin intermediul unor recomandări și că ar fi preferat să îi explice direct ceea ce a făcut în trecut.
Un alt caz a fost și acela al unui bărbat care a copiat la rubrica „responsabilități” a fiecărui loc de muncă, responsabilitățile pe care urma să le aibă persoana care obținea un post din partea unuia dintre clienții agenției de recrutare a forței de muncă.
FOTO: Publimedia/Shutterstock
„Similitudinile mergeau până la topica frazei, așa că am contactat respectivul candidat, care mi-a argumentat senin că dorea să se asigure că înțelegem cât este de potrivit pentru post”, ne-a explicat Rascu.
Atenție la greșelile de exprimare
Reprezentanții companiei Trenkwalder susțin că, în general, primesc CV-uri redactate corect, dar că se întâmplă ca persoanele tinere, aflate la începutul unei carierei, să nu știe să completeze un astfel de document. Există, de asemenea, posibilitatea ca unii dintre ei să încerce să „înflorească anumite aspecte”.
„De obicei aspectele bizare sau mai degrabă hilare țin de greșelile de exprimare, dar sincer nu rețin așa ceva”, a mai declarat, pentru gândul, și directorul general Trenkwalder.
Ce recomandări fac specialiștii
Reprezentanții companiilor de recrutare a forței de muncă le atrag atenția persoanelor care vor să obțină locul de muncă mult visat să fie atente atunci când redactează CV-urile pentru ca pe parcursul lor să nu existe greșeli gramaticale sau de exprimare. Aspectul documentului este și el important.
În cazul în care informațiile cuprinse în cadrul CV-ului utilizat în vederea aplicării pentru un nou loc de muncă sunt sumare sau incorecte, ele pot sugera posibilului angajator că respectivul candidat este o persoană neserioasă sau chiar incompetentă, după cum ne-a mai explicat Pârvu.
„Atunci când se trimit astfel de aplicații direct la companiile angajatoare, celor care nu au informații corecte privind întocmirea unui CV le scad șansele de a fi chemați la un interviu și pot fi descalificați din start pentru ocuparea unui anumit post”, este de părere și Frățean.
O altă recomandare făcută celor care vor să aplice pentru obținerea unui loc de muncă prin intermediul unui CV este și aceea că el „trebuie să fie unul clar și concis, astfel încât să nu plictisească, și detaliat astfel încat să convingă că un interviu este cea mai bună soluție”, susține, la rândul său Rascu.