Cum au ajuns Vinci și CNADNR să se contrazică pe lungimea autostrăzii Comarnic-Brașov

Publicat: 01 02. 2014, 17:39
Actualizat: 07 08. 2015, 17:55

La mai bine de o lună de la anunțarea câștigătorului contractului de concesiune pentru Comarnic-Brașov, lungimea exactă pe care o va avea autostrada rămâne neclară. Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale (CNADNR) și compania franceză Vinci se contrazic în ceea ce privește numărul de kilometri ai celei mai așteptate autostrăzi din România.

După ce CNADNR și premierul Victor Ponta au anunțat că autostrada Comarnic- Brașov va avea 53,215 kilometri, la care se vor adăuga „7 kilometri de drumuri de legătură”, CNADNR a revenit ulterior cu un comunicat în care se spune că, de fapt, autostrada va avea „60 de kilometri, din care 53,215 kilometri de autostradă propriu-zisă și aproximativ 7 kilometri de legături, tot în regim de autostradă”.

Cifrele se bat cap în cap cu datele făcute publice de Vinci, pe site-ul său constructorul francez anunțând că secțiunea Comarnic-Brașov va avea 54 de kilometri, fără să menționeze nimic despre alți 7 km de drumuri de legătură în regim de autostradă.

Între timp, Vinci a anunțat că va construi în Grecia, tot prin concesiune, două autostrăzi în lungime totală de 605 kilometri, costul per kilometru fiind de aproape cinci ori mai mic decât pentru autostrada Comarnic-Brașov. Pe scurt, Comarnic-Brașov are un cost anunțat de 28 de milioane de euro per kilometru. Cele două autostrăzi din Grecia, care vor avea în total 1.400 de poduri și 30 de kilometri de tuneluri, vor costa 6,3 respectiv 5,4 milioane de euro per kilometru. Menționăm că din cei 605 kilometri, 82 de kilometri există deja, 330 kilometri urmează să fie extinși și modernizați, iar 193 kilometri vor trebui să fie construiți de la zero.

În plus, autostrăzile din Grecia vor fi gata peste doi ani, mai repede cu un an decât Comarnic-Brașov. Mai mult, în Grecia, Vinci va construi, prin concesiune, două autostrăzi mult mai repede, dar și de aproape cinci ori mai ieftin decât în România, după cum puteți vedea în detaliu mai jos.

Cum s-a întins și s-a scurtat Comarnic-Brașov

„Autostrada Comarnic-Brașov va avea o lungime de 60 kilometri, din care 53,215 kilometri de autostradă propriu-zisă și aproximativ 7 kilometri de legături (tot în regim de autostradă) spre localitățile pe lângă care trece, respectiv Sinaia, Bușteni, Predeal și Râșnov”, a anunțat CNADNR. Vestea a venit după ce cu câteva zile înainte premierul Victor Ponta și ministrul delegat Dan Șova afirmaseră că autostrada va avea 53,215 kilometri plus „7 kilometri de drumuri de legătură”.

În anunțul de concesiune publicat de CNADNR în decembrie 2012, lungimea autostrăzii era de 58 de kilometri, mai exact tronsonul Comarnic-Brașov fiind cuprins între kilometrul 110+600 și kilometrul 168+600 din autostrada București-Brașov.

Gândul a scris recent că autostrada Comarnic-Brașov va fi mai scurtă cu 5 kilometri și mai scumpă cu 0,6 miliarde de euro față de datele prevăzute în anunțul de concesiune publicat de CNADNR în decembrie 2012, potrivit datelor prezentate de premierul Victor Ponta și ministrul Marilor Proiecte, Dan Șova, după semnarea memorandumului cu asocierea Vinci-Strabag-Aktor.

În schimb, în comunicatul postat pe 20 decembrie, la anunțarea câștigătorului contractului de concesiune, Vinci preciza că tronsonul Comarnic-Brașov va avea 54 de kilometri.

Sursa comunicatul Vinci din 20 decembrie 2013

CNADNR: Comarnic-Brașov va avea 15 poduri. Vinci: Autostrada va avea 39 de poduri

Nici în ceea ce privește numărul de poduri de pe noua autostradă nu există concordanță între datele anunțate de CNADNR și cele publicate de Vinci.

Astfel, CNADNR a precizat că vor fi construite 19 viaducte în lungime totală de 2,964 kilometri, 15 poduri în lungime totală de 0,135 kilometri și aproximativ 20 kilometri de tuneluri, câte 9,77  kilometri de tunel pe fiecare parte, astfel: 2,9 kilometri la Sinaia, 3,11 kilometri la Bușteni și 3,7 kilometri la Predeal.

În schimb, Vinci precizează în comunicatul din decembrie 2013 că este vorba de 39 de poduri și trei tuneluri cu o lungime totală de 19,4 km.

De unde începe și unde se termină autostrada Comarnic-Brașov

CNADNR a anunțat recent că autostrada Comarnic-Brașov va începe de la intersecția dintre DN 1 și DJ 101 R (podul dinspre Breaza) și se va termina la Cristian, asigurând legătura atât spre Ghimbav, cât și spre DN 73, în apropierea centurii Brașovului. Această autostradă va avea 3 ieșiri, respectiv: între Sinaia și Bușteni, la Predeal și la Râșnov.

Cine a negociat prețul

Compania Națională de Autostrăzi a ținut să facă precizări suplimentare și despre negocierea prețului realizată în anul 2013, de către Guvernul României și CNADNR SA  pentru autostrada Comarnic – Brașov.

„Din cei 60 kilometri de autostradă, aproximativ 40 kilometri, adică partea fără tuneluri, au un cost total de 1.070 milioane euro, iar cei aproximativ 20 kilometri de tuneluri – 9,77 kilometri pe fiecare parte – au un cost total de 396,368 milioane euro”, a arătat CNADNR.

„În cazul tunelelor, menționăm că standardul de cost pentru tunel pe o autostradă de munte este 27 milioane euro/kilometri(fără TVA), iar în urma negocierilor, prețul obținut este de 20 milioane euro/kilometru (fără TVA), adică mai puțin cu 7 milioane euro/ kilometri”, adaugă comunicatul companiei de autostrăzi.

„Precizăm că la negocierile privind realizarea autostrăzii Comarnic-Brașov au participat în permanență, în plus față de finanțatorii privați și reprezentanții BEI și BERD, care sunt de asemenea interesați să finanțeze acest obiectiv. Astfel, prețul a fost stabilit de către experții consorțiilor participante, un consultant extern independent și experții băncilor finanțatoare”, informează CNADNR.

În ceea ce privește nivelul tarifului de utilizare a autostrăzii Comarnic – Brașov, compania a anunțat că valoarea de 5,7 lei fără TVA, 7 lei cu TVA va fi pentru un autoturism – acesta este tariful de utilizare pentru toți cei 60 kilometri, de la intrarea pe podul Breaza și până la ieșirea în Cristian. Pentru distanțe mai mici, tarifele sunt reduse în funcție de numărul de kilometri parcurși pe autostradă. De exemplu, pentru distanța Comarnic – Sinaia tariful va fi de 2,8 lei fără TVA, respectiv 3,5 lei cu TVA pentru un autoturism.

Acestea sunt cele mai mici tarife de autostradă din UE, modul de stabilire a acestora ținând cont de realitățile concrete din România, respectiv de puterea de cumpărare a cetățenilor români, potrivit CNADNR.

Autostrada Comarnic-Brașov va avea 3 tuneluri – la Sinaia, Bușteni și Predeal – 19 viaducte și 15 poduri, iar între Sinaia și Busteni, la Predeal și la Râșnov vor exista noduri rutiere.

Perioada concesiunii este de 29 de ani, din care primii trei sunt pentru proiectare și construcție. Taxa de utilizare va fi de 7 lei.

În Grecia, Vinci va termina 605 kilometri de autostradă peste doi ani

Pe de altă parte, în Grecia, Vinci va construi, prin concesiune, două autostrăzi mult mai repede, dar și de aproape cinci ori mai ieftin decât în România.

Astfel, compania franceză a anunțat că va termina, în Grecia, până la sfârșitul lui 2015, două autostrăzi – între Atena și Tsakona și respectiv între Maliakos Bay și Kleidi -, măsurând în total 605 kilometri de autostradă, iar costurile totale fiind de 3,1 miliarde de euro.

În total, pe cei 605 kilometri de autostradă vor fi construiți 30 de kilometri de tuneluri și 1.400 de poduri, unele noi, iar altele trebuind să fie doar modernizate. Din cei 605 kilometri, 82 de kilometri există deja, 330 kilometri urmează să fie extinși și modernizați, iar 193 kilometri vor trebui să fie construiți de la zero.

Autostrăzile vor fi construite prin concesiune – contractele fiind semnate în 2007 și respectiv 2008 -,  urmând ca șoferii să plătească o taxă de utilizare. La ambele contracte de concesiune Vinci este asociat cu alte firme.

Un calcul simplu arată că în Grecia de fapt costul per kilometru nou construit și/sau modernizat și extins, excluzând cei 82 de kilometri existenți, este, în medie, pentru autostrada Atena-Tsakona, de 6,3 milioane euro pe kilometru. Pentru cealaltă autostradă, între Maliakos Bay și Kleidi, costul este de 5,4 milioane de euro per kilometru.

Spre comparație, Vinci va construi în România, în asociere cu Aktor și Strabag, autostrada Comarnic-Brașov care va avea 53 de kilometri și 7 kilometri de drumuri de legătură. Costul per kilometru anunțat de autoritățile române este de 28 de milioane de euro. Adică de aproape cinci  ori mai scump decât cea din Grecia.

Cei 53 de kilometri dintre Comarnic și Brașov vor fi gata la începutul anului 2017, în timp ce toți cei 605 kilometri ai celor două autostrăzi din Grecia vor fi gata la finele lui 2015.

Trei ani de „negocieri intense” cu guvernul grec și finanțatorii privați

Vinci a anunțat recent reluarea lucrărilor la două mari proiecte de concesiune de autostrăzi din Grecia.

Este vorba despre lucrările de construcție la autostrada de 365 kilometri între Atena și Tsakona și la secțiunea de autostrada de 240 kilometri între Maliakos Bay și Kleidi, după trei ani de negocieri intense cu guvernul grec și parteneri financiari.

Mai exact, autostrada Atena – Tsakona va costa 1,8 miliarde de euro, iar autostrada Maliakos – Kleidi va costa 1,3 miliarde de euro.

„Cele două proiecte de concesiune au suferit modificări în profunzime care au făcut posibilă obținerea refinanțării lor în decembrie 2013. Lucrările de construcție vor fi reluate la începutul anului 2014″, a anunțat Vinci.

Vinci este acționar cu 30 % în compania Olympia Odos, care deține concesiunea pentru autostrada Atena – Tsakona. Totodată, Vinci este acționar cu 15% în compania Aegean Motorway, care deține concesiunea pentru autostrada Maliakos – Kleidi.

foto olimpiaodos.gr

„Reluarea acestor proiecte, care sunt cruciale pentru competitivitatea infrastructurii din Grecia, ilustrează puterea pe termen lung a modelului de parteneriat public – privat. În plus, proiectele stimulează dezvoltarea economică locală”, potrivit Vinci.

Proiectele vor crea circa 10.000 de locuri de muncă directe și indirecte în timpul construcției.

Autostrada Atena – Corint – Patras – Tsakona. Contractul de concesiune semnat în 2008

Olympia Odos, compania care reunește Vinci Concessions (30%), Hochtief și trei parteneri din Grecia, a semnat în 2007 cu guvernul grec un contract de concesiune pe 30 de ani pentru autostrada Atena – Corint – Patras – Tsakona.

Schema de finanțare a fost finalizată în august 2008. Proiectul implică finanțarea, construcția, repararea și exploatarea pe o perioadă de 30 de ani, a unei autostrăzi care va avea 365 kilometri.

Autostrada va fi cu plată.

Din total, 82 de kilometri exista deja, 120 kilometri urmează să fie modernizați și extinși, iar 163 de noi kilometri de autostradă vor fi construiți într-o etapă ulterioară. Proiectul include construcția a 19 kilometri de tuneluri, mai mult de 400 de poduri (construcții noi și modernizarea altora existente) și aproximativ 20 de noduri.

Autostrada Maliakos Bay -Kleidi va trece pe la poalele Muntelui Olimp

Aegean Motorway – compania unde Vinci Concessions deține 15%, iar restul acțiunilor sunt deținute de Hochtief și mai multe companii mari din Grecia, inclusiv Aktor Concessions și J&P Avax – a semnat un contract de concesiune pe 30 de ani cu guvernul grec în iunie 2007. Contractul acoperă o secțiune de autostradă existentă între Atena și Salonic.

Schema de finanțare a fost definitivată în martie 2008. Proiectul presupune finanțarea, construcția, repararea și exploatarea a unei secțiuni de autostradă, cu taxă, în lungime de 240 kilometri între Maliakos Bay și Kleidi.

Din total, 210 kilometri de autostradă urmează să fie modernizați și extinși, iar 30 kilometri urmează să fie construiți la poalele Muntelui Olimp, inclusiv trei tuneluri cu o lungime de câte 1,9 kilometri, 6 kilometri (cel mai lung tunel din Balcani ) și respectiv 3 kilometri. În total acest tronson de autostrada va avea 11 kilometri de tuneluri și aproximativ 1.000 de poduri – construcții noi și renovări -, precum și mai multe noduri.