Astfel, 55% dintre companiile cu capital autohton se așteaptă la o creștere semnificativă a cifrei de afaceri în 2015, între +10% și +31%, comparativ cu doar 39% dintre companiile străine care au afirmat că previzionează o astfel de creștere. În schimb, aproape jumătate dintre companiile străine planifică o creștere moderată, între +1% și +10%, față de doar 37% dintre companiile românești, se arată în studiul „O nouă viziune a creșterii”.
Nicio companie românească inclusă în sondaj nu a previzionat scăderi ale cifrei de afaceri mai mari de -5%, în comparație cu 6% dintre companiile străine care se așteaptă la scăderi între -5% și -20%.
Cele mai optimiste companii românești privind creșterea în 2015 operează în industriile producătoare, domeniu în care toate companiile românești incluse în sondaj au declarat că se așteaptă la creștere în acest an. Comparativ, companiile străine cele mai optimiste operează în domeniul serviciilor.
Potrivit EY, această tendință a companiilor românești de a fi mai optimiste în privința creșterii se corelează însă și cu așteptări mai mari privind creșterea investițiilor. Astfel, 54% dintre companiile cu acționariat românesc estimează creșteri ale investițiilor de peste 10%, în timp ce doar 28% dintre cele străine cred că vor atinge acest ritm de creștere a investițiilor în 2015.
Tot companiile românești sunt cele care planifică cele mai mari creșteri salariale: 14% dintre acestea previzionează o creștere a salariilor între +10% și peste +20%, comparativ cu doar 2% dintre companiile străine care se așteaptă să vadă o creștere a salariilor între +10% și +20%, dar nu și peste acest interval. Mai mult decât atât, companiile românești sunt cele care planifică în proporție mai mare să creeze noi locuri de muncă: 30% dintre acestea se așteaptă ca numărul angajaților să crească semnificativ în 2015, între +10 și +31%, comparativ cu 16% dintre companiile străine care au astfel de așteptări.
Diferențe semnificative apar și în strategiile de vânzări. Spre exemplu, 53% dintre companiile străine consideră că unul dintre principalele avantaje ale competitorilor lor de pe piața românească este nivelul scăzut al costurilor, în timp ce doar 31% dintre companiile românești atribuie acest avantaj de cost competitorilor lor. În schimb, acestea din urmă intenționează în proporție foarte mare (71%) să își adapteze produsele existente la noi piețe geografice, pentru a-și crește vânzările, în timp ce doar 29% dintre companiile străine intenționează să abordeze această strategie pentru a impulsiona vânzările.
Companiile românești acordă o importanță mare inovației, pentru atingerea succesului – 70% dintre companiile românești consideră că inovația are o importanță mare și foarte mare în acest sens, comparativ cu 50% dintre companiile străine.
În timp ce companiile românești își măsoară succesul uitându-se la indicatori precum notorietatea brandului (67%), număr de angajați (57%), rezultate financiare (53%) sau satisfacția clienților (52%), companiile străine care operează în România se raportează în unanimitate la gradul de optimizare al proceselor, sau la vechimea pe piață (67%) și la cota de piață (49%).
Studiul „O nouă viziune a creșterii” are la bază răspunsurile a 202 executivi de top și analizează percepția acestora în privința perspectivelor mediului de afaceri din România în 2015, dintre care 53% provin din companii românești, iar 47% din companii străine . Executivii au răspuns chestionarului EY România în perioada 10 – 16 februarie 2015.