Cum explică ministrul Relu Fenechiu „îndulcirea” condițiilor pentru selectarea investitorilor la privatizarea CFR Marfă
Ministerul Transporturilor a „îndulcit” recent condițiile de precalificare în cadrul procedurii de privatizare a CFR Marfă. La privatizare vor putea participa, în cadrul unui „Grup de investitori”, și investitori care nu dețin o licență de transport de marfă sau o aprobare de la o autoritate din domeniu emisă de cel puțin trei ani.
În plus, „Grupul de investitori” poate acum să aibă cumulat o cifră medie de afaceri anuală de cel puțin 30.000.000 euro, față de condiția inițială care specifica faptul că membrul din grup care are licență de transport sau aprobare să aibă singur o cifră de afaceri medie anuală de 30.000.000 euro.
Întrebat de gândul cum explică modificarea condițiiilor de privatizare, ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a declarat că modificarea a fost făcută la propunerea consultantului de privatizare, Deloitte Consultanță, iar propunerea a fost preluată de comisia de privatizare.
„Mi se pare și logic, pentru că un operator se poate asocia cu o bancă. Nu este ușor să strângi 180 de milioane de euro”, a declarat pentru gândul Relu Fenechiu. Potrivit anunțului de privatizare a CFR Marfă, prețul de pornire a licitației este de 797.058.000 lei – echivalentul a 180 de milioane de euro – pentru pachetul de 51% din acțiuni scos la vânzare de stat.
În ce constă modificarea condițiilor de selectare a investitorilor
În anunțul inițial se arăta că licența de transport marfă sau aprobarea emisă de o autoritate din domeniul transporturilor trebuie deținută de „Grupul de investitori”. Prin modificarea făcută, licența de transport sau aprobarea emisă de o autoritate din domeniul transporturilor poate fi deținută „de unul sau mai mulți membri ai Grupului de investitori”.
Între condițiile de precalificare pe care trebuie să le îndeplinească persoanele care participă în cadrul unui „Grup de Investitori”, a fost adăugată precizarea „de către unul sau mai mulți membri ai Grupului de Investitori”.
Sursa: Anunțul inițial de privatizare a CFR Marfă
Cum arată anunțul modificat:
Sursa: Anunțul MT de modificare a condițiiilor de precalificare în privatizarea CFR Marfă
O altă modificare a condițiilor de precalificare se referă la cifra de afaceri a „Grupului de investitori” care dețin licența de transport marfă sau o aprobare de la o autoritate de transport.
În anunțul inițial se arăta că „membrul Grupului de Investitori care îndeplinește cerința de la punctul ii. (are licență de transport marfă sau aprobarea n.n.) va trebui să aibă o cifră de afaceri medie anuală în ultimii 3 ani de cel puțin 30.000.000 euro”.
Sursa: Anunțul inițial de privatizare a CFR Marfă
După modificarea anunțului, membrii Grupului de investitori vor trebui să aibă cumulat o cifră de afaceri medie anuală de cel puțin 30.000.000 de euro.
Sursa: Anunțul MT de modificare a condițiiilor de precalificare în privatizarea CFR Marfă
Termenul de depunere a documentației de participare la etapa de precalificare pentru privatizarea CFR Marfă a fost prelungit până pe 8 mai, de la 22 aprilie, iar termenul final pentru deschiderea ofertelor și desemnarea câștigătorului este 20 iunie.
Licitația pentru privatizarea CFR Marfă va avea trei etape – precalificare, negociere pe bază de oferte preliminare și neangajante, respectiv licitație cu ofertă în plic.
Privatizarea CFR Marfă este unul din angajamentele asumate de Guvern prin acordul cu FMI. CFR Marfă este cel mai mare operator de transport feroviar din România.
CFR Marfă deținea în 2010 peste 42.000 de vagoane și mai mult de 900 locomotive.