Cel mai mare distribuitor de carburanți din România, OMV Petrom, a scumpit, joi, prețurile atât la sortimentele de benzină, cât și la cele de motorină. Astfel, prețul benzinei a crescut cu 5 bani pe litru, iar cel al motorinei cu 4 bani pe litru.
Majorarea prețurilor la carburanți a fost rezultatul evoluției cotațiilor internaționale ale benzinei și ale motorinei, dar și a creșterii cotațiilor petrolului, după cum au explicat pentru gândul reprezentanții companiei petroliere.
„Fiecare companie petrolieră are propriul mod de calcul al prețurilor carburanților la pompă, în funcție de costurile de procesare a țițeiului, de distribuție a combustibililor și de operare a rețelei”, au explicat pentru gândul motivul creșterii prețurilor la carburanți reprezentanții Rompetrol, un alt jucător important de pe piața locală a carburanților.
„Prețurile carburanților din România sunt în acord cu evoluția cotațiilor internaționale ale materiilor prime și ale produselor petroliere finite”, ne-au mai declarat reprezentanții departamentului de comunicare și de relații publice ai grupului al cărui acționar majoritar este KazMunaiGaz.
Comform celor de la Rompetrol, prețurile sunt apoi coroborate cu indicatori macroeconomici interni, precum cursul valutar, inflația, taxele și impozitele percepute de stat sau accizele, dar și cu costurile de aprovizionare, de producție, de transport și de distribuție.
„Printre factorii externi companiei care influențează prețurile se numără concurența locală și regională, dar și cererea și oferta de carburanți”, ne-au mai spus cei de la Rompetrol.
Ce costuri se iau în considerare la calcularea prețul carburanților
Pentru a calcula prețul la care va fi vândută la pombe benzina și motorina companiile petroliere din România iau în considerare următoarele costuri:
1. Taxa pe valoare adăugată (TVA) – 24%
2. Acciza – potrivit calendarului stabilit de executiv, de la 1 ianuarie 2013, accizele pentru motorină vor crește cu 17 euro, urmând să ajungă de la 374 euro pe tonă la 391 euro pe tonă. În cazul în care consumatorii vor suporta această scumpire, șoferii care dețin autoturisme cu motor diesel vor fi nevoiți să scoată din buzunar câțiva bani în plus pentru fiecare litru de motorină achiziționat.
3. Costurile logistice – în această categorie sunt incluse costurile de distribuție primară și secundară, costurile de întreținere și cele de amortizare, ca rovigneta sau anvelopele de iarnă.
4. Costurile de operare ale rețelei de distribuție – aici sunt incluse salariile, taxele, impozitele locale, utilitățile și investițiile obligatorii.
5. Costul materiei prime – în această categorie sunt incluse și costurile aferente aprovizionării și prelucrării materiei prime.
6. Costurile financiare – precum dobânzi pentru creditele de investiții sau cursul valutar.
7. Adaosul comercial.
În momentul de față, singura companie petrolieră din România care obține profit este Petrom. În primele șase luni ale anului în curs, profitul net al celui mai mare distribuitor de carburanți de pe piața locală a fost de 2,02 miliarde lei (461,7 milioane de euro), iar vânzările grupului austriac au depășit valoarea totală de 145,3 milioane de euro.
Anul trecut, Petrom a înregistrat un profit record în România, de 887 de milioane de euro, iar valoare totală a vânzărilor a fost de 12,2 miliarde lei (2,78 mld.euro).
Rompetrol avea, în 2011, o cifră de afaceri netă de 4,4 milioane de euro (18,7 milioane de lei), nu înregistra profit, dar a avea pierderi nete de peste 11,9 milioane de euro (50,8 milioane de lei).
În aceeași perioadă de timp, cei de la Rompetrol au avut de încasat creanțe de aproape 12,7 milioane de euro (54 de milioane de lei) și a înregistrat datorii de circa 21,6 milioane de euro (91,7 milioane de lei).