Băncile centrale au început să urmărească un „indicator economic” inedit, analizând căutările populației pe Google pentru a determina evoluția cererii de consum în paralel cu statisticile oficiale, informează Mediafax, citând Bloomberg.
Banca centrală din Israel analizează numărul de căutări pe Google, de cuvinte cheie, raportate aproape instantaneu de motorul de căutare, vizând orice produs și serviciu din economie, de la cursuri de gimnastică aerobică la frigidere, pentru a evalua cererea, pe sectoare economice, înaintea publicării buletinelor statistice.
Rezerva Federală a Statelor Unite și băncile centrale din Marea Britanie, Italia, Spania și Chile realizează studii pentru a determina dacă trendurile căutărilor pe internet corespund trendurilor din economie.
Băncile centrale speră să reușească astfel să reacționeze mai repede la evoluțiile economice prin instrumente de politică monetară, prevenind frânări, recesiuni și „boom-uri” însoțite de inflație, sau încurajând reveniri în diverse sectoare, potrivit lui Erik Brynjolfsson, membru al Consiliului Academic de la Rezerva Federală din Boston.
„Când băncile centrale analizau datele tradiționale, practic se uitau în oglinda retrovizoare. Dacă Fed (Rezerva Federală – n.r.) ar fi avut acces la aceste informații, ar fi reușit să facă previziuni mai precise privind piața imobiliară și ar fi știut mai rapid cât de profunde sunt problemele”, spune Brynjolfsson, profesor la Massachusetts Institute of Technology.
Economistul este coautor al unui studiu realizat în 2009 cu privire la estimarea evoluției vânzărilor de locuințe din Statele Unite prin analizarea volumului de căutări pe internet pe această temă. Trei dintre studiile realizate de băncile centrale fac referiri la cercetările sale.
„Ideea” a plecat însă tot din Silicon Valley, chiar de la Google. Hal Varian, economistul șef al companiei, și-a dat seama că analizarea căutărilor pe internet poate conduce la anticiparea evoluțiilor indicate de datele economice tradiționale, raportate cu întârziere. Varian a realizat în aprilie 2009 un raport în care demonstrează cum datele raportate de serviciul Google Trends privind volumul căutărilor pe diverse cuvinte cheie poate îmbunătăți estimările pentru vânzările auto și de locuințe și comerțul retail din Statele Unite.
La câteva luni după apariția raportului, băncile centrale, în frunte cu Banca Israelului, au început să efectueze propriile studii.
Datele privind trendurile de căutare pe Google sunt disponibile cu una, până la trei zile întârziere, în timp ce, spre exemplu, guvernul american publică raportul lunar pentru comerțul retail la jumătatea lunii următoare.
Pe lângă asistarea procesului de prognoză, statisticile Google ajută economiștii să determine eficacitatea măsurilor de politică monetară. Într-o lucrare prezentată în august 2011, Mark Spiegel, vicepreședinte de cercetare internațională la Rezerva Federală din San Francisco, a analizat volumul căutărilor unor cuvinte precum „crisis” (criză) și „freeze” (înghețare, blocare – a piețelor de credit), comparând trendurile de pe Google cu percepția asupra riscului de faliment pentru diverse țări în timpul crizei financiare din 2008.
„Este o metodă aflată încă în stadiu incipient, dar este fascinant. Vorbim despre cantități enorme de informație care ne vor ajuta să înțelegem mai bine ce se întâmplă, în timp real”, a declarat președintele Rezervei Federale din San Francisc, John Williams, descriind noul „indicator economic” ca pe „o revoluție în statistică”.