Cum funcționa „cartelul” centralelor termice din România
„În contractele încheiate în perioada 2006 – 2014 între Baxi România SA și distribuitori erau prevăzute clauze prin care se stabileau prețurile de revânzare ale produselor și care limitau comercializarea și libertatea exercitării concurenței între distribuitori”, arată Consiliul Concurenței, într-un comunicat.
Practic, distribuitorii erau obligați să respecte strategia de prețuri recomandate și să aplice aceste tarife în toată rețeaua proprie de magazine. De asemenea, contractele conțineau clauze restrictive în ceea ce privește participarea la licitații: dacă mai mulți parteneri comerciali solicitau cereri de ofertă de la Baxi, doar unul dintre distribuitori, respectiv primul care depunea cererea, beneficia de un preț competitiv. Ulterior, Baxi solicita documentarea fiecărei livrări cu o copie a contractului dintre distribuitor și clientul final, precum și o copie după factura emisă.
Sancțiunile au fost aplicate de autoritatea de concurență în cadrul investigației privind stabilirea prețului de revânzare și îngrădirea exercitării concurenței între distribuitori prin limitarea comercializării.
Un număr de 18 distribuitori au recunoscut încălcarea legislației și au beneficiat de reducerea amenzilor cu 20% din nivelul de bază.
„Scopul nostru nu este acela de a elimina companiile de pe piață și, de aceea, la stabilirea sancțiunilor am ținut cont de faptul că distributorii centralelor Baxi au cifre de afaceri destul de mici. Prin această investigație și amenzile aplicate, intenția noastră este să tragem un semnal de alarmă astfel încât toate companiile, indiferent că sunt mai mari sau mai mici, să înțeleagă că trebuie să respecte legislația în domeniul concurenței și să își stabilească singure prețurile de revânzare, nu prin înțelegere cu furnizorul”, a declarat Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței.
Conform prevederilor în domeniul concurenței, înțelegerile dintre un furnizor și distribuitori pentru a stabili prețurile la care urmează să fie revândute produsele, precum și înțelegerile care vizează limitarea comercializării reprezintă practici anticoncurențiale și sunt sancționate de lege. În urma unor înțelegeri de acest tip, consumatorii sunt afectați direct deoarece nu mai au posibilitatea de a alege, prin astfel de practici eliminându-se concurența dintre distribuitori.