„În perioada 2016-aprilie 2017 am încheiat 56 de verificări, atât ale situației fiscale personale cât și inspectii fiscale parțiale, în urma cărora am constatat venituri nedeclarate de circa 119,5 milioane de lei. Pentru aceste venituri am calculat un impozit suplimentar de 19,1 milioane și penalități și dobânzi de 7,7 milioane de lei. Am încasat efectiv 4,2 milioane de lei. Se află în curs 245 verificări ale situației fiscale personale și 41 verificâri prealabile, cele mai multe dintre ele urmând să le finalizăm în acest an”, a declarat marți Eugen Șerban, directorul Direcției de Verificări Fiscale la conferința de specialitate organizată de PwC România.
Acesta a spus că diferențele constate de ANAF provin, în principal, din creditări de societăți și achiziții de imobile, acestea făcându-se cu numerar.
„Mulți au declarat că au luat împrumuturi de la persoane fizice, fără a se putea dovedi în vreun fel un transfer bănesc. Erau pur și simplu niște binefăcători care le-au pus banii în mână fără pretenții de a-i rambursa. O altă justificare a fost ca banii îi au din economii anterioare, fără să probeze acest lucru. Iar, unii au spus că pur și simplu au găsit bani în casă sau în curte, cu ocazia unor săpături”, a completat Eugen Șerban.
Inițial, ANAF s-a concentrat pe un grup de circa 400 de persoane fizice, pentru care a alocat 120 de inspectori fiscali.
„Vom selecta primii 100 cu cele mai mari averi din circa cele 300 de persoane. Când vorbim despre persoane cu averi de peste 25 de milioane de euro sunt oameni de afaceri, care nu au venituri din activități nedeclarate”, a adăugat Șerban.
Acesta a arătat că atunci când se estimează veniturile inspectorii analizează utilizarea de fonduri. „Veniturile estimate sunt pe baza cheltuielilor, adică de exemplu creditarea societăților. Avem informațiile privind achizițiile de proprietăți imobiliare, dar și alte informații la care avem acces de la alte instituții ale statului, cum ar fi date din conturi bancare, înmatriculări de mașini, infornmații notariale -moștenirile). Acest informații le prelucrăm. Atunci când contribuabilul face dovada surselor de creditare procedura se închide. O mare parte din activitata noastră este curățarea bazelor de date, structurarea informațiilor. Se fac mici programe de sortare a datelor din tabele. O activitate mai greoaie este legată de estimarea valorii autorurismelor înmatriculate”, a precizat reprezentantul ANAF.