Reprezentanții Wizz Air au explicat, miercuri, pe fondul nemulțumirilor pasagerilor din cauza haosului din orarul operatorului din ultima perioadă, care sunt principalele cauze ale întârzierilor și anulărilor unor zboruri și măsurile pe care le-au luat pentru a schimba aceste situații. Compania nu a oferit însă detalii exacte în privința curselor care se reduc, a numărului de pasageri care au fost anunțați că li s-au anulat zborurile, ori a numărului de plângeri care s-au înregistrat. Nu au fost răspunsuri punctuale nici la întrebări cum ar fi cât costă anularea unei curse sau închirierea unui avion cu echipaj ori chiar legate de costul combustibilului.
„O anulare de zbor ne costă foarte mult. Anularea este ultima variantă la care recurgem”, a spus reprezentanta Wizz Air Valeria Bragarenco, corporate communications manager, responsabil pentru 12 piețe, la întâlnirea cu presa în care a explicat – fără să furnizeze însă multe cifre – contextul în care s-au înregistrat întârzieri și s-au anulat zboruri în ultima perioadă.
„Anulările sunt mult mai mici decât ar fi putut fi. Nu avem așa multe anulări”, a afirmat Valeria Bragarenco, fără a pune la dispoziție un număr sau un procent al acestora la nivelul României.
Conform datelor obținute de la Compania Naționale de Aeroporturi București (CNAB), în perioada 29 iunie – 5 iulie și 22 – 28 iunie, au fost peste 200 de curse Wizz Air întârziate cu cel puțin 30 de minute și 13 anulate pe Aeroportul Internațional „Henri Coandă” București.
Potrivit Wizz Air, există un Centru Telefonic pentru Asistență Specială, pe care pasagerii cu zboruri anulate sau o întârziere mai mare de cinci ore îl pot apela la tarif normal. Numărul pentru România este 0040 312 294 796, pentru limba română, programul este 9-18, dar în engleză este non stop.
Potrivit reprezentanților companiei Wizz Air, unele dintre cauzele întârzierilor sau anulărilor au fost de natură tehnică. Valeria Bragarenco a explicat că operatorul aerian, la fel ca și toată industria, se confruntă cu lipsa pieselor de schimb pentru avioane, ale căror reparații durează în prezent și până la trei săptămâni, în timp ce în anii anteriori crizei durau între una și trei zile.
Oficialul Wizz Air a menționat reparațiile necesare la aeronave – pentru a avea certitudinea că zborul este 100% sigur pentru călători – după coliziunea cu păsările în timpul zborului sau de la loviturile de fulger.
O altă explicație a fost că, uneori, din cauza întârzierilor, timpul maxim de zbor al echipajului a fost depășit, iau un echipaj suplimentar nu era disponibil, în situația unei baze aeriene mai izolate.
Oficialii Wizz Air au menționat printre provocările cu care s-a confruntat compania creșterea numărului de pasageri, după ridicarea restricțiilor cauzate de pandemia de COVID – fără a da cifre din anul în curs -, numeroasele greve ale personalului din marile aeroporturi europene, dar și deficitul de specialiști, în special de controlori de trafic aerian, totul pe fondul unei expansiuni continue a industriei aviatice.
Valeria Bragarenco nu a putut spune nici procentul de „overbooking” – rezervare peste capacitate – practicat de compania Wizz Air, dar a precizat că nu se aplică această politică în perioada sărbătorilor mari – Crăciun, Paște și Anul Nou.
Potrivit Valeriei Bragarenco, specialiștii de la centrul operațional analizează fiecare situație în care un zbor poate fi amânat sau anulat și iau decizii aplicate. Reprezentanta Wizz Air a explicat că sunt situații în care, în momentul în care o aeronavă avea probleme tehnice, a fost chemată una disponibilă din alt bază, din România sau din afara țării.
În alte cazuri, s-a decis închirierea unui avion de la companiile specializate, cu tot cu echipaj, pentru a nu anula o cursă. Nici pentru această situație nu a putut fi avansat un cost al operatorului.
Reprezentanții Wizz Air mai spun că a crescut numărul de call center-uri, pentru a răspunde apelurilor pasagerilor și cea mai fermă recomandare este ca aceștia să cumpere bilele direct de pe site-ul companiei sau prin aplicație, și nu prin alte agenții, platforme, pentru a putea fi informați rapid pe e-mail sau SMS, în caz de nevoie.
În cazul în care zborurile nu pot fi operate și sunt întârziate, pasagerii au la dispoziție opțiunea de a cere înapoi banii pe bilet și de a face cursa cu o altă companie. Ei primesc o noapte de cazare la hotel, din partea Wizz Air, iar toți banii le ajung în cont într-un termen legal maxim de 30 de zile.
În cazul în care iau un alt zbor Wizz Air, pasagerii curselor anulate pot sta la hotel câte zile este nevoie până este disponibil acel zbor, pe banii companiei, și li se returnează banii cu un bonus de 20%.
În ambele situații, clienții pot cere compensații pentru întârzieri sau anulări, ce pot ajunge până la 600 de euro, dar asta doar dacă se demonstrează că au fost cauzate de companie.
În acest context, Valeria Bragarenco a anunțat, miercuri, că, pentru a reduce pe cât de mult posibil riscul anulărilor, compania a decis să reducă frecvența zborurilor operate din România în luna august. Fiind vorba de zboruri deja vândute, oficialul companiei a precizat că au fost trimise – încă de săptămâna trecută – mesaje clienților prin care sunt informați că au la dispoziție opțiunea de rambursare sau de reprogramare ulterioară a zborului.
„Este o soluție foarte bună”, a spus Valeria Bragarenco, fără a răspunde însă la întrebările presei privind numărul de clienți vizați sau ponderea decisă din totalul curselor.
Autoritatea competentă a statului pentru protecția consumatorilor nu îl poate trage la răspundere operatorul aviatic low-cost Wizz Air, așa cum a făcut în cazul notoriu al Blue Air, în cazul în care încalcă drepturile lor legale. Potrivit președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, Horia Constantinescu, instituția pe care o conduce nu poate amenda operatorii cu sedii în alte țări și, mai mult, proiectul legislativ care ar urma să permită ANPC să aplice sancțiuni a fost blocat în Parlament de aleșii Uniunii Salvați România.
„În cadrul acestui act normativ, avem prins că orice operator economic desfășoară activități comerciale pe teritoriul României va fi obligat să aibă un reprezentant aici tocmai pentru ca în situații ca cea generată de Wizz Air să putem avea un interlocutor legal local căruia să putem să-i aplicăm eventuale sancțiuni, să stabilim măsuri”, a spus Horia Constantinescu, pentru Gândul.
La întrebarea Gândul privind un punct de vedere referitor la acest proiectul de lege al ANPC, Valeria Bragarenco a răspuns că Wizz Air respectă legea și că, în momentul în care această modificare ar intra în vigoare, compania se va conforma.
Potrivit oficialului Wizz Air, poziția companiei este că, în acest moment, și pe fondul digitalizării, pentru companie este mult mai comod să fie toți cei responsabili în biroul central și comunicarea este mult mai eficientă în acest fel.
Acum, pasagerii curselor Wizz Air anulate sau amânate nu pot cere explicații nimănui, pentru că în zona din aeroport unde ar trebui să fie un reprezentant am companiei care să răspundă întrebărilor nu este nimeni.
Wizz Air operează 100 de zboruri pe zi pe rute din România, la nivelul lunii august. Este vorba de 35 de avioane – din totalul de 184 de aeronave ale companiei – care operează fie câte 4 – 6 zboruri scurte, fie 2 pe distanțe lungi, din fiecare zi. În România zboară din 7 baze, cea din București, cu 17 aeronave dedicate, fiind cea mai mare a companiei la nivel european.
Vechimea medie a aeronavelor operate de Wizz Air este de 4,37 de ani, fiind cea mai tânără flotă din Europa, conform declarațiilor reprezentantului companiei venit miercuri la București. Compania are în România 1.500 de angajați, număr în care intră și piloții, și însoțitorii de bord.
De la startul operațiunilor, Wizz Air a transportat 77 de milioane de pasageri către și dinspre România, unde, în prezent sunt operate 176 de rute, spre/dinspre 24 de țări. Conform oficialilor, cele mai populare rute sunt Madrid, Dubai și Londra.
Conform cifrelor oficiale, numărul de pasageri transportați de compania aeriană către și dinspre România în 2022 este de peste 8,5 milioane. Un total de peste 45 de milioane de pasageri au rezervat bilete cu Wizz Air în 2022 în toată rețeaua, de aproape două ori mai mult decât în 2021 (21,7 milioane de pasageri) și cu 10% mai mult decât în 2019 (41 de milioane de pasageri).
CITEȘTE ȘI: