Cum se calculează de fapt și de ce se scumpește RCA. Piața asigurărilor obligatorii auto a crescut cu peste o treime anul trecut

Publicat: 14 03. 2023, 08:00

Publicarea noilor tarifele de referință pentru polițele de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto (RCA) – care au crescut chiar și cu 40% față de anul trecut, în contextul falimentului răsunător al companiei City Insurance – a produs îngrijorare printre șoferi, dar și o serie de declarații politice, culminând cu anunțul oficialilor autorității de reglementare a pieței asigurărilor, care au confirmat că analizează oportunitarea plafonării prețurilor. Trecând peste conspirații și conotații politice, Gândul a consultat specialiști care au contribuit la realizarea celui mai recent raport al Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) privind prețurile de referință, pentru a explica formula de calcul a RCA și pentru a explica de ce este previzibilă scumpirea acestor polițe obligatorii.

Peste 7 milioane de români aveau încheiate polițe RCA la finalul anului trecut, conform celor mai recente date, preliminare, consultate de Gândul.

Odată cu publicarea de către ASF a noilor tarife de referință – care au un caracter orientativ –, șoferii au aflat că acestea au crescut cu ponderi cuprinse între 10 și chiar peste 40%, pe segmentul cel mai riscant.

Specialiștii contactați de Gândul pentru a explica modul de calcul al poliței de asigurare subliniază că în prețul final cântăresc atât vârsta și istoricul accidentelor în care a fost implicat un șofer, cât și inflația și chiar localitatea în care își are domiciliul.

Care este formula de calcul pentru o poliță RCA

Conform legii, tariful de referinţă – prima de asigurare cu caracter orientativ, determinată pe baza datelor statistice de la nivelul pieţei de asigurări RCA – se calculează conform unei formule complexe, pe care Gândul o lămurește cu ajutorul specialiștilor care au contribuit la realizarea celui mai recent raport dat publicității de ASF:

Tarif referință = PR x (1+IBNR) x (1+f)t x (1+i)t / (1-Ch-P) x (1-BM), în care:

  • PR = prima de risc = dauna medie (Dm) x frecvenţa medie (Fm), rezultate pe baza datelor statistice;
  • IBNR = factorul de încărcare aferent rezervei de daune întâmplate, dar neavizate sau insuficient avizate;
  • f = rata anuală de modificare a frecvenţei daunei, pe baza datelor statistice;
  • i = rata anuală de modificare a inflaţiei (severităţii) daunelor, pe baza datelor statistice;
  • t = diferenţa în ani dintre data medie de apariţie a daunelor din perioada de aplicare a tarifului de referinţă şi data medie de apariţie a daunelor din perioada de analiză;
  • Ch = cheltuielile asigurătorului determinate la valoare medie exprimat ca procent din prima brută;
  • P = marja de profit exprimată ca procent din prima brută;
  • BM = încărcare datorită aplicării sistemului bonus-malus.

Conform specialiștilor, cele mai importante modificări din legislația RCA de după adoptarea Legii 132/2017 au intrat în vigoare din 10 septembrie 2022. Principalul scop al modificărilor aduse normei ASF 20/2017, a RCA, a vizat eliminarea motivelor de infringement împotriva României formulate de Comisia Europeană încă din 2018. În acest sens, piața a fost liberalizată astfel încât societățile de asigurare își pot stabili prețurile de vânzarea utilizând orice criterii consideră, cu singura condiție ca aceste calcule să fie avizate de un actuar independent.

În acest context, răspunsul la întrebarea „Cum calculează societățile de asigurare prețurile RCA” este unul dificil de formulat, întrucât fiecare societate are propriile segmente omogene cu care lucrează, precizează specialiștii consultați de Gândul.

De exemplu, unele societăți de asigurare iau în prezent în calcul, la stabilirea prețului de vânzare, și criteriul regiunii în care este înregistrat autovehiculul asigurat. Dacă vehiculul este înregistrat într-un județ cu daunalitate mai scăzută decât media – accidente mai puține, daune mai mici -, atunci asigurarea va costa mai puțin decât în cazul unei zone cu daunalitate ridicată, chiar dacă este vorba de același tip de mașină, condusă de șoferi cu vârste similare.

În orașele mari, cum ar fi București, Constanța, Cluj, Timișoara, daunalitatea este mai ridicată, deci și prețul RCA este mai mare. În orașele cu populație până în 20.000 de locuitori, tarifele sunt uneori semnificativ mai mici.

Cât de mult cântărește clasa bonus-malus

Anterior modificărilor legislative, având în vedere că societățile aveau obligația de a informa ASF cu privire la modificările de preț sau la schimbările aduse formulelor de calcul utilizate, toate firmele erau autorizate să vândă RCA în funcțiile de indicatorii și criteriile din componența tarifului de referință.

Și în prezent, modalitatea de calcul utilizată de asigurători se bazează în primul rând pe fundamentele tarifului de referință, însă nu mai este obligatoriu identică.

Modalitatea în care este stabilit tariful de referință este relevantă și pentru modul în care sunt stabilite prețurile de către firmele de asigurare.

Așadar, calculul tarifului de referință, ca și cel al prețului RCA, pleacă de la daunalitate, adică de la sumele plătite de firmele de asigurare strict pentru acoperirea reparațiilor pe RCA. În cazul tarifului de referință sunt utilizate date pentru cinci ani anteriori momentului în care a fost lansat raportul.

Așadar, tarifele de referință nu reflectă prețurile de vânzare din piață, ci reprezintă un indicator al daunalității, un reper care poate ajuta consumatorul să vadă care este nivelul de preț necesar pentru a acoperi toate costurile astfel încât capacitatea asigurătorului de a achita daunele să nu fie afectată.

Tariful de referință este calculat pentru B0, clasă de bonus-malus care nu presupune nici reduceri față de tariful standard, dar nici penalizări. Așadar, dacă cineva dorește să compare o ofertă efectivă pentru RCA cu tariful de referință, va trebui mai întâi să aplice la tarif clasa de bonus-malus în care se încadrează.

Sistemul bonus -malus pornește de la clasa B/M B8, cea mai mare existentă, unde coeficientul aplicat asupra primei de asigurare este de 50%, în timp ce pentru clasa B/M M8, cea mai gravă, se aplică o penalizare de 80%.

Ce înseamnă prima de risc

Al doilea lucru important este că, până acum, cele mai bune prețuri de vânzare au fost sub tarifele de referință, iar această situație se menține, chiar și după creșterea semnificativă a prețurilor.

Calculul tarifelor de referință pornește de la prima de risc. În termeni simpli, acest indicator reflectă câți bani ar trebui să încaseze firmele de asigurare pentru a putea acoperi strict obligațiile cu plata daunelor materiale, respectiv repararea mașinilor avariate. Acesta este calculat ca produs între dauna medie și frecvența daunei, adică între suma medie plătită pentru o reparație și procentul de mașini asigurate RCA care fac cel puțin un accident în perioada analizată.

Prima de risc este explicitată pe segmente de risc, adică categorii de șoferi și de mașini. Cu cât mai multe accidente se întâmplă pe un anumit segment, cu atât prima va fi mai mare. Este deja popular faptul că tinerii sub 30 de ani, care produc în general mai multe accidente, au o primă de risc mai mare, ca și mașinile cu capacitate cilindrică mare.

Care este profitul maxim pe care îl pot include asigurătorii

Prima de risc reprezintă doar în jur de 31-32% din prima brută de referință, adică tariful de referință, explică specialiștii de pe piața asigurărilor. Restul referinței este dat de mai mulți factori. Există factori care variază semnificativ de la raport la raport și factori care rămân constanți sau aproape constanți. Din ultima categorie fac parte în primul rând cheltuielile asigurătorilor.

Cheltuielile sunt stabilite prin lege la 25% din prima brută de referință și trebuie menționat că acest procent este semnificativ mai mic decât rata cheltuielilor utilizată de asigurători pentru calculul prețurilor la care vând efectiv.

Al doilea factor fix este marja de profit a asigurătorului, stabilită și ea prin lege, la 5% din prima brută de referință, adică din tariful de referință.

Al treilea factor care este aproape constant, cu mici variații, este factorul bonus-malus, care în ultimul raport a fost stabilit la 32%. Acesta este calculat astfel încât tariful de referință să reflecte și reducerile de până la 50% de la tariful de bază obținute de șoferii fără daune la activ, dar și penalizările de până la 180% aplicate șoferilor cu daune.

Contează prețul pieselor de schimb și al manoperei

Mai departe, la prima de risc se adaugă, după cum este explicat în raportul ASF, factorul „daune mari”, care reflectă cheltuielile cu daunele majore, calculate separat. Aceste daune sunt în principal cele care vin din accidente cu vătămări corporale sau decese.

Un alt factor este factorul IBNR. Acesta se referă la rezerva de daune neavizate (IBNR). În asigurări, există mai multe categorii de rezerve, însă cele mai importante sunt rezerva de primă (constituită chiar la încasarea primei), rezerva de daune avizate, numită RBNS, care se constituie imediat după ce o daună este avizată pentru a garanta că asigurătorul poate susține plata, și rezerva de daune neavizate, numită IBNR, care acoperă cheltuieli viitoare cu daunele aflate, de exemplu, în litigiu, cum ar fi procesele pentru despăgubiri pe vătămări corporale. Acest IBNR trebuie să garanteze că asigurătorul are capacitatea de a acoperi aceste plăți viitoare.

Un ultim factor semnificativ este inflația daunelor. Acest indicator estimează cu cât vor crește costurile cu daunele în perioada următoare, în cazul tarifului de referință în următoarele șase luni, adică până la apariția următorului raport. Acesta crește în perioade în care frecvența sau severitatea daunelor este mai mare. Dacă,de exemplu, sunt anticipații că se vor scumpi piesele de schimb sau prețul orei de manoperă, cum e cazul în această perioadă, crește și indicatorul.

Acești ultimi doi indicatori – adică factorul IBNR și factorul inflația daunelor – sunt și principalele cauze pentru creșterea tarifului de referință la ultimele două runde de calcul, deci inclusiv cea din februarie. Indicatorul IBNR a urcat la 20,3%, iar inflația daunelor la 20,8%.

Altfel spus, cei care au calculat tariful de referință utilizând date din piață (societatea KPMG) consideră că se vor scumpi mai mult costurile cu reparațiile, dar și că asigurătorii vor avea nevoie de mai multe rezerve pentru a garanta plata daunelor încă neavizate, așa cum au subliniat specialiștii consultați de Gândul.

Cu cât diferă tarifele de referință față de prețul propriu-zis al polițelor

Dacă tarifele de referință pentru cele mai relevante categorii de șoferi cu mașini pe persoană fizică – categorii care acoperă circa 90% din totalul șoferilor de automobile asigurați RCA – au crescut, în februarie, în medie, cu 17,8%, conform calculelor publicației ASF studiifinaciare.ro, datele din piață privind prețurile efective de vânzare arată că unele sunt și cu 50% mai mici decât tariful de referință.

Prețurile de vânzare citate sunt cele mai bune oferte de pe piață, aferente lunii ianuarie 2023, pentru clasa B0, care nu include reduceri sau penalizări.

Categoria mașină Categoria vârstă șofer Preț societate 1(lei) Preț societate 2(lei) Tarif de referință(lei) Diferență societate 1 Diferență societate 2
1.249 lei 1232 1822 -31% -32%
31-40 ani 1075 lei 903 1114 -3% -19%
41-50 ani 1080 lei 902 1076 0 -16%
51-60 1051 lei 976 1006 +4% -3%
>60 1113 988 1036 +7% -5%
1201-1400 1288 1317 1931 -33% -32%
1201-1400 31-40 ani 1047 944 1123 -7% -16%
1201-1400 41-50 ani 1111 874 1129 -2% -23%
1201-1400 51-60 1108 950 1048 +6% -9%
1201-1400 >60 1154 927 1079 +7% -14%
1401-1600 1440 1525 2187 -34% -30%
1401-1600 31-40 ani 1129 1122 1236 -9% -9%
1401-1600 41-50 ani 1157 1171 1265 -9% -7%
1401-1600 51-60 1173 1203 1195 -2% 1%
1401-1600 >60 1230 1224 1204 2% 2%
1601-1800 1564 1719 2327 -33% -26%
1601-1800 31-40 ani 1240 1253 1364 -9% -8%
1601-1800 41-50 ani 1252 1251 1356 -8% -8%
1601-1800 51-60 1222 1223 1337 -9% -9%
1601-1800 >60 1302 1237 1325 -2% -7%
1801-2000 1724 1783 2505 -31% -29%
1801-2000 31-40 ani 1290 1366 1481 -13% 8%
1801-2000 41-50 ani 1334 1450 1445 -8% 0
1801-2000 51-60 1309 1435 1410 -7% 2
1801-2000 >60 1394 1503 1392 0 8
Categorie motor Categorie varsta Pret societate 1 Pret societate 2 Tarif de referinta Diferenta societate 1 Diferenta societate 2
2001-2500 cmc 2076 2097 3304 -37% -37%
2001-2500 cmc 31-40 ani 1486 1565 1970 -25% -21%
2001-2500 cmc 41-50 ani 1533 1533 1974 -22% -13%
2001-2500 cmc 51-60 ani 1469 1620 1899 -23% -15%
2001-2500 cmc >60 ani 1623 1866 1966 -17% -5%
>2500 cmc 2514 2297 4709 -47% -51%
>2500 cmc 31-40 ani 1852 2126 2832 -35% -25%
>2500 cmc 41-50 ani 1893 2127 2912 -35% -27%
>2500 cmc 51-60 ani 1907 2216 2853 -33% -22%
>2500 cmc >60 ani 1955 2345 2767 –29% -17%

Piața RCA a crescut la aproape 8 miliarde de lei

Încasările din vânzarea de RCA au crescut substanțial în 2022, cu aproximativ 34%, arată datele preliminare privind piața, consultate de Gândul. Astfel, pe fondul creșterii prețurilor, la finalul anului trecut, cuantumul total al Primelor Brute Subscrise (PBS) a ajuns la 7,94 miliarde de lei, de la aproximativ 5,94 miliarde de lei în 2021, conform cifrelor încă nepublicate de ASF.

Pe primul loc al vânzărilor RCA s-a plasat compania Euroins, dar cu o reducere de câteva procente, de la 35,39%, în 2021, la 32,72%, în 2022.

Pe locul secund a urcat foarte abrupt Groupama, de la 9,08%, în 2021, la 20,43%, în 2022, iar Allianz-Țiriac, în creștere de la 12,68% la 18,72%.

La finalul lui 2021, City Insurance, căreia ASF îi retrăsese autorizația de funcționare, avea a doua cea mai mare cotă de piață, de 25,55%, în timp de cu un an înainte era lider al segmentului, cu 43,49%.

Per ansamblu, numărul de contracte încheiate în anul 2022 a scăzut semnificativ, de la 12,91 milioane, în 2021, la 8,15 milioane, în 2022.

Exprimat în unități anuale (pentru a ține seama de durata diferită a polițelor), numărul de contracte RCA încheiate până la 31 decembrie 2021 a fost de 7,53 milioane, în creștere cu 19% față de aceeași perioadă a anului anterior, în timp ce, la finalul lui 2022, numărul lor a scăzut până la 7,15 milioane.

La sfârșitul anului 2022, numărul de contracte RCA în vigoare era de 7,1 milioane. În 2021, se înregistrase un record în ceea ce privește numărul de contracte RCA. În 2021, erau în vigoare aproximativ 6,7 milioane de polițe, cifră care include și cele peste 1,44 milioane de polițe emise de City Insurance, valide la finele anului 2020. Prin comparație, la finalul anului 2020 erau în vigoare 6,5 milioane de polițe RCA, în 2019, puțin peste 6 milioane, iar la sfârșitul anului 2018, doar 5,5 milioane de polițe.

Prime Brute Subscrise (PBS) RCA

Societate PBS RCA 2022 Cotă piață 2022
Euroins  2,599,571,612 32.72%
Groupama  1,623,200,507 20.43%
Allianz  1,487,143,739 18.72%
Omniasig  548,102,785 6.90%
Asirom  527,404,779 6.64%
Grawe  467,420,224 5.88%
Axeria Iard  449,888,691 5.66%
Generali  220,451,332 2.77%
HD Insurance  22,433,560 0.28%
Uniqa  (143,013) 0.00%
Euro Insurances DAC  (174,906) 0.00%
TOTAL  7,945,299,310 100%

Număr contracte RCA încheiate în perioadă

Societate Număr de contracte încheiate în perioadă Număr de contracte încheiate în perioadă anualizat Cota
Euroins  2,933,056  2,738,361 38.28%
Groupama  1,573,374  1,351,564 18.89%
Allianz  1,093,419  1,051,936 14.71%
Axeria  657,501  583,235 8.15%
Grawe  661,680  481,614 6.73%
Asirom  633,359  397,960 5.56%
Omniasig  377,956  340,357 4.76%
Generali  192,638  191,906 2.68%
HD Insurance  31,940  16,574 0.23%
TOTAL  8,154,923  7,153,507 100.00%

Număr contracte RCA în vigoare la finalul perioadei

Societate Număr contracte RCA în vigoare la finalul perioadei Cota
Euroins  2,808,073 39.50%
Groupama  1,340,552 18.85%
Allianz  1,051,804 14.79%
Axeria  562,228 7.91%
Grawe  457,632 6.44%
Asirom  346,186 4.87%
Omniasig  321,732 4.53%
Generali  191,843 2.70%
HD Insurance  29,817 0.42%
TOTAL  7,109,867 100%

CITEȘTE ȘI:

Tarifele de referință pentru RCA au crescut chiar și cu peste 40%. Oficial: „ASF atrage atenția tuturor companiilor de asigurări să nu speculeze piața”