Companiile de recrutare care se vor ocupa de găsirea unor manageri privați pentru CFR-uri, Metrorex și Tarom spun că vor da anunțuri în publicații internaționale de prestigiu precum The Economist sau Financial Times, dar și că se vor orienta către Germania și Elveția, state renumite pentru profesionalismul angajaților din infrastructură și transport.
„Intenționăm să căutăm în toată Europa. Vom da anunțuri în Financial Times, în The Economist, dar și pe internet. Desigur, aceste anunțuri vor fi specifice pentru fiecare companie în parte. De exemplu, pentru CFR-uri probabil că ne vom axa pe Germania și Elveția pentru că acolo se găsesc cei mai buni specialiști”, a declarat pentru gândul George Butunoiu, unul dintre cei mai cunoscuți head-hunteri din România.
Compania pe care o conduce a fost selectată, alături de PwC și D&B David și Baias, să se ocupe de recrutarea a 10 directoril generali și a 43 de membri CA pentru companiile de stat aflate sub autoritatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, mai exact: CFR SA (CFR Infrastructură), CFR Călători, Tarom, CNADNR, Metrorex, Aeroporturi București, Administrația Porturilor Maritime Constanța, Administrația Canalelor Navigabile, Aeroportul Internațional Timișoara „Traian Vuia” și Telecomunicații CFR.
Întrebat cât de tentant ar fi pentru profesioniștii de peste hotare să conducă o companie de transport și infrastructură din România, expertul în recrutare ne-a declarat că străinii ar putea fi dornici să accepte provocarea. „S-ar putea să fie interesați, am primit câteva semnale în acest sens. Probabil că găsesc provocarea interesantă. E o țară exotică și s-ar putea să vrea să-și pună mușchii la încercare”, a explicat el.
Companiile vor căuta timp de două-trei luni, după care vor trece la „curtarea” candidaților
„Identificarea candidaților potriviți pentru aceste poziții va dura aproximativ 2-3 luni, urmând ca atragerea acestora să se deruleze până la sfârșitul anului”, a declarat pentru gândul Horațiu Cocheci, senior manager PwC România.
„În ceea ce privește profilul managerilor doriți, ne vom concentra îndeosebi pe manageri care să aibă experiență în domeniile în care activează companiile vizate în proiect și vom da prioritate celor care au experiență relevantă în domeniul restructurării companiilor de un profil similar”, a mai adăugat Cocheci.
Candidații selectați vor discuta ulterior cu Guvernul, dar și cu reprezentanții Fondului Monetar Internațional (FMI) și ai Băncii Mondiale (BM). Ultimul cuvânt în ceea ce privește numirea noilor directori îl va avea executivul, candidații având totodată posibilitatea de a-și negocia salariul.
„Sunt niște salarii rezonabile, atractive. În afară de salariul de bază mai există și acele componente variabile, acele bonusuri de performanță. În plus, ei vor putea negocia aceste salarii cu reprezentanții guvernului”, ne-a mai precizat head-hunterul George Butunoiu.
„O să fie mai greu de recrutat decât dacă am încerca să găsim oameni pentru o companie privată sau o multinațională”, a mai adăugat el.
Proiectul „manageri la stat” este reglementat prin OUG 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice. Numirea unor manageri privați la companiile de stat este o măsură pe care guvernul și-a asumat-o în repetate rânduri, în cadrul scrisorilor de intenție înaintate FMI, măsură prin care se urmărește eficientizarea marilor companii de stat care s-au confruntat de-a lungul anilor cu probleme financiare majore.
Rezultatele financiare înregistrate de companiile vizate în 2011
Companie | Cifra de afaceri (mil euro) |
Profit/Pierderi (mil euro) |
Număr de angajați |
CFR SA | 273,7 | -168,6 | 23.839 |
CFR Călători | 521,3 | 0,3 | 13.924 |
TAROM | 225,3 | -62,4 | 2.286 |
CNADNR | 240,1 | 58,6 | 5.867 |
Metrorex | 121,3 | 0 | 4.117 |
Aeroporturi București | 112,9 | 12,5 | 1.099 |
Administrația Porturilor Maritime Constanța | 52* | 5,8* | 966* |
Administrația Canalelor Navigabile | 8,5 | 0,6 | 424 |
Aeroportul Internațional Timișoara „Traian Vuia” | 10,1 | 2 | 248 |
Telecomunicații CFR | 12,6 | -8,2 | 1.052 |
* Informații din 2010
Sursă date: Ministerul Finanțelor Publice (MFP)