Reformele fiscale globale și creșterea economică slabă continuă să aibă un impact puternic asupra peisajului fiscal internațional, determinând țările să introducă noi stimulente fiscale pentru a rămâne atractive în competiția globală, conform raportului EY Outlook for global tax policy in 2017- care prezintă opiniile liderilor EY pe politici fiscale din 50 de țări de la nivel global, se arată într-un comunicat al companiei de consultanță.
În timp ce țările urmăresc o scădere a nivelurilor de impozitare pe termen lung, implementarea recomandărilor Organizației pentru Cooperare Economică și Dezvoltare (OECD) privind erodarea bazei de impozitare și transferul profiturilor (BEPS) și a proiectelor legislative lansate de Comisia Europeană constrânge acum guvernele să caute soluții alternative de modificare a legislației fiscale, pentru a stimula competiția între state și a atrage investitori.
Raportul arată că din cele 50 de țări chestionate, 30% intenționează să investească într-o gamă mai largă de stimulente care să încurajeze sau să susțină investițiile, marcând o creștere de 27% a numărului de țări care oferă stimulente fiscale noi sau îmbunătățite în 2017 față de 2016. Mai mult, 22% dintre țări intenționează să introducă facilități mai generoase pentru cercetare și dezvoltare în 2017, cu o creștere de 83% față de anul trecut.
Țările caută să stimuleze activitatea economică și să atragă investiții străine directe prin menținerea sau scăderea impozitului pe veniturile companiilor.
Opt din cele 50 de țări sondate au confirmat că legislația aflată în vigoare are în vedere, în acest an, un nivel mai scăzut al impozitului pe profit. Șapte dintre acestea se află în Europa (față de doar trei anul trecut), incluzând Marea Britanie, Luxemburg și Franța, iar acest fapt arată că acest trend s-a mutat în Europa, iar țările din această regiune reduc nivelurile de impozitare mai repede decât în orice altă regiune.
Țările care vor reduce impozitele pe profit, în ordinea mărimii acestei reduceri:
– Ungaria, de la 19% la 9%
– Italia, de la 31,4% la 27,9%
– Franța, de la 38% la 34,4%
– Luxemburg, de la 29.2% la 27,1%
– Marea Britanie, de la 20% la 19%
– Slovacia, de la 22% la 21%
– Israel, de la 25% la 24%
– Norvegia, de la 25% la 24%
O singură țară, Chile, prognozează o creștere a nivelului impozitului pe profit în 2017.
Pe de altă parte, numărul țărilor care estimează o creștere a poverii fiscale a companiilor este din ce în ce mai mare, 22% dintre ele așteptându-se la o creștere de ansamblu a impactului fiscal în 2017 (versus 18% în 2016). Cum țările continuă să răspundă la cerințele de transparență impuse de recomandările din raportul OECD pentru combaterea erodării bazei de impozitare și transferul profiturilor, analiza EY constată că majorarea impozitelor și noile norme ale prețurilor de transfer reprezintă principalele surse ale schimbărilor legate de creșterea poverii fiscale în rândul respondenților (ambele cu o cotă de 46%).
De asemenea, raportul mai scoate în evidență faptul că nouă jurisdicții prognozează o creștere a poverii fiscale mai mare pentru taxele indirecte, pe măsură ce continuă răspândirea la nivel global a taxei pe valoarea adăugată (TVA) și a taxei pe bunuri și servicii (GST), iar tehnologia este din ce în ce mai larg adoptată de administrațiile financiare.
Noul guvern de la București a declarat că modelul economic avut în vedere începând cu 2017 vizează îmbunătățirea mediului de afaceri și creșterea bunăstării generale. În acest sens, printre altele, se urmărește o simplificare a legislației economice prin unificarea legislației fiscale relevante într-un Cod Economic al României. De asemenea, urmând trendul global pentru creșterea atractivității pentru investitori, se are în vedere o reducere a taxării indirecte prin reducerea TVA-ului la 18%, eliminarea impozitului pe dividende, precum și reducerea impozitului pentru persoanele fizice prin introducerea unui impozit diferențiat pe venitul global de 0% și 10%, începând cu 2018.
„România va trebui să implementeze recomandările fiscale rezultate din proiectul OECD pentru combaterea erodării bazei de impozitare și transferul profiturilor, care sunt concretizate în directive la nivelul Uniunii Europene și în modificări semnificative ale tratatelor de evitare a dublei impuneri. Ca urmare, în viitorul apropiat, companiile trebuie să monitorizeze atent atât implementarea acestor măsuri fiscale, cât și impactul lor asupra modelului operațional și a plăților externe către alte companii din grup”, spune Arcadie Parfenie, Senior Manager, Departamentul de Asistență Fiscală și juridică, EY România.