Prima pagină » Economic » Dacă am polița RCA încheiată la Euroins, mai sunt asigurat? Ce se întâmplă dacă sunt oprit în trafic sau am un accident? GHID INFORMATIV UNSAR – BAAR

Dacă am polița RCA încheiată la Euroins, mai sunt asigurat? Ce se întâmplă dacă sunt oprit în trafic sau am un accident? GHID INFORMATIV UNSAR – BAAR

Dacă am polița RCA încheiată la Euroins, mai sunt asigurat? Ce se întâmplă dacă sunt oprit în trafic sau am un accident? GHID INFORMATIV UNSAR - BAAR

Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR) și Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR) au elaborat și transmis vineri, în ziua în care Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) a decis să retragă autorizația de funcționare a societății Euroins România, constatând indiciile stării de insolvență a companiei, un ghid informativ pentru a-i ajuta pe cei peste 2,8 milioane de români cu polițe RCA încheiate aici.

Ieșirea de pe piață a Euroins România – a patra companie după falimentele Astra, din 2015, Carpatica, din 2016, și City Insurance, din 2021 – stârnește un nou val de îngrijorări și întrebări pentru românii care au cumpărat de la această companie polițe de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto (RCA).

FGA, mecanismul de siguranță în asigurări

După anunțul ASF, UNSAR a dat asigurări clienților Euroins că nu există motive de panică.

Peste 2,8 milioane de clienți au cumpărat polițe de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto (RCA) de la Euroins, liderul pieței pe acest segment, cu 39,5% din totalul contractelor în vigoare la data de 31 decembrie 2022, conform datelor preliminare consultate de Gândul. Luând în calcul cuantumul Primelor Brute Subscrise (PBS), Euroins este pe primul loc, cu aproape 2,6 miliarde de lei, respectiv 32,22% din totalul celor 7,94 miliarde de lei.

Vineri, UNSAR și BAAR au transmis un ghid detaliat privind primii pași pe care trebuie să îi facă asigurații Euroins România.

Cele două organizați detaliază prevederile legale din România, una dintre țările din Uniunea Europeană care beneficiază de un mecanism de siguranță pentru asigurați în cazul falimentului unei companii de asigurări: FGA – Fondul de Garantare a Asiguraților. Fondul, ca o schemă de garantare în domeniul asigurărilor, are că scop protejarea creditorilor de asigurări de consecințele insolvenței unui asigurător intrat în procedura de faliment.

Destinația principala a sumelor aflate la dispoziția FGA este plata către creditorii de asigurări a indemnizațiilor/despăgubirilor rezultate din contractele de asigurare facultative și obligatorii încheiate în condițiile legii și a primelor datorate de asigurător pentru perioada în care riscul nu a fost acoperit de acesta, ca urmare a încetării contractelor de asigurare.

Potrivit legii, FGA este în drept să efectueze plăţi din disponibilităţile sale către creditorii de asigurări doar către petenții care au depus cereri de plată în termenul legal și care au dosarele complete. Plata despăgubirilor se face în limita a 500.000 de lei pentru fiecare creanță de asigurare datorată în temeiul unui contract de asigurare încheiat cu asigurătorul aflat în faliment, potrivit plafonului de garantare reglementat de Legea nr. 213/2015 actualizată.

FGA acoperă activitățile desfășurate pe teritoriul României, respectiv transfrontalier, pe teritoriul statelor membre gazdă, de către societatea de asigurare autorizată în România, se arată în ghidul întocmit de ASF și FGA în noiembrie 2021, pentru a ajuta consumatorii în cazul City Insurance, procedură ce este aplicată întocmai și în cazul Euroins.

Conform celor mai recente date raportate, începând cu 29 noiembrie 2021 și până la finele anului 2022, Fondul de garantare a asiguraților (FGA) a achitat, pentru creditorii de asigurare ai City Insurance SA, aproximativ 603 milioane de lei, pentru 64.568 de cereri de plată avizate în cadrul Comisiei Speciale a FGA, dintr-un total de 250.692 de cereri de plată înregistrate.

Ghidul UNSAR – BAAR

În cazul în care dețineți o polița de asigurare emisă de Euroins România

Polița dumneavoastră de asigurare rămâne valabilă, producându-și efectele.

Puteți însă denunța în orice moment polița și să încheiați una nouă la un alt asigurător autorizat. Dacă denunțați polița și nu ați avut daune în perioada de valabilitate de până la denunțare, pentru perioada rămasă aveți dreptul să va recuperați diferența de primă de la FGA – Fondul de Garantare a Asiguraților.

ATENȚIE! Dacă nu vă exercitați dreptul de denunțare a poliței, aceasta rămâne valabilă, conform prevederilor legale:

  • până la data la care lichidatorul judiciar numit de instanță o dată cu deschiderea procedurii falimentului denunță polițele de asigurare, cu informarea prealabilă a asiguratului;
  • până la data de valabilitate a asigurării prevăzută în poliță, dar nu mai târziu de 90 de zile de la dată pronunțării hotărârii de deschidere a procedurii de faliment de către Tribunalul București, cu excepția asigurărilor de garanții, pentru care termenul este de 150 de zile. Această înseamnă că, în cazul în care valabilitatea poliței înscrisă în documentul de asigurare depășește unul sau celălalt dintre termenele menționate anterior, după caz, nu veți mai fi asigurat.

Precizările de mai sus sunt valabile și pentru situația în care dețineți o poliță de asigurare RCA emisă de Euroins România.

Prin urmare, puteți circula pe drumurile publice, iar în cazul unor controale în trafic din partea organelor abilitate, nu veți fi sancționați – polița dumneavoastră RCA fiind valabilă. Pe scurt, sunteți în continuare asigurați, desigur cu luarea în considerare a atenționării de mai sus.

De asemenea, în cazul în care sunteți vinovat de producerea unui accident rutier soldat cu pagube materiale și/sau vătămări corporale, terțul păgubit va fi despăgubit în baza acestei polițe în limitele stabilite de Legea 213/2015 privind Fondul de Garantare a Asiguraților, cu modificările și completările ulterioare, respectiv 500.000 lei și prin înscriere la masa credală în cadrul procedurii de faliment, care se va soluționa în prima instanța de Tribunalul București, iar în faza apelului, de Curtea de Apel București.

În cazul în care sunteți victima unui accident rutier produs de un conducător auto prin intermediul unui autovehicul asigurat printr-o polița RCA emisă de Euroins România:

  • Dacă nu ați avizat încă dauna la Euroins România, aveți dreptul să o faceți adresându-va Fondului de Garantare a Asiguraților între data publicării în Monitorul Oficial al României a deciziei Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) de retragere a autorizației de funcționare și constatare a existenței indiciilor stării de insolvență a Euroins România și data încetării contractelor de asigurare, dar nu mai târziu de 90 de zile de la data pronunțării hotărârii de deschidere a procedurii falimentului. De asemenea, în cazul în care ați avizat dauna la Euroins România, dar această societate nu a procedat la deschiderea dosarului de dauna, puteți să va adresați cu o solicitare scrisă în acest sens FGA la sediul acestuia, prin poștă, poștă electronică sau prin alte mijloace de comunicare la distanță care asigură transmiterea textului solicitării;
  • Pentru încasarea diferențelor de primă / indemnizațiilor / despăgubirilor veți putea depune la FGA cereri de plata motivată însoțite de documente justificative, începând cu dată publicării deciziei ASF de retragere a autorizației pentru Euroins România în Monitorul Oficial și până la maximum 90 de zile de la rămânerea definitivă a hotărârii de deschidere a procedurii de faliment sau de la data nașterii dreptului de creanță, atunci când acesta s-a născut ulterior.
  • FGA are dreptul de a începe plata sumelor cuvenite creditorilor de asigurări (asigurați, beneficiari, terțe persoane păgubite) după 60 de zile de la data deciziei ASF de retragere a autorizației de funcționare a Euroins România după parcurgerea de către creditorii de asigurări a procedurii administrative de plata prevăzute de lege. Pentru mai multe detalii referitoare la procedura care trebuie parcursă și formularele pe care le puteți utiliza în relația cu FGA, puteți consulta www.fgaromania.ro
  • Indiferent dacă v-ați adresat sau nu FGA în vederea încasării despăgubirii, aveți dreptul să formulați și o cerere de admitere a creanței (despăgubirii pretinse) în cadrul procedurii de faliment în termenele și urmând instrucțiunile lichidatorului judiciar care va fi desemnat de Tribunalul București. Trebuie să știți că, în măsura în care ați încasat sume de la FGA, acestea vor fi deduse în cadrul procedurii de faliment din sumele pe care ați mai fi eventual îndreptățit să le primiți.

UNSAR și BAAR au precizat că informațiile din acest ghid au un caracter general, conform procedurilor legale, iar pentru soluționarea cazurilor concrete recomandă să urmați instrucțiunile autorităților competențe (ASF, FGA, instanțe jucătorești etc.) și, eventual, să apelați la consultanță de specialitate.


CITEȘTE ȘI:

Ce trebuie să facă cei peste 2,8 milioane de clienți ai companiei Euroins după ce ASF a decis să îi retragă autorizația de funcționare? PROCEDURA

RAPORT: Opt ABATERI GRAVE, descoperite de ASF la Euroins România, între care estimări nerealiste și supraestimări ale veniturilor și cheltuielilor

EXCLUSIV | Piața RCA, destabilizată și manipulată? EIG acuză un ”atac” împotriva Euroins România și cere ASF să ia măsuri: ”O reprezentare total eronată și malițioasă a realității”

Absolventă a Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Departamentul de Limbi Moderne Aplicate din cadrul Facultății de Litere, Mădălina Prundea a debutat în presa regională, la „Evenimentul ... vezi toate articolele

Citește și