Dan Radu Rușanu, numit miercuri în funcția de președinte al Autorității pentru Supraveghere Financiară, va avea sub supraveghere și firma deținută de familia sa, Internațional Sinaia, listată pe piața Rasdaq a Bursei de Valori București, el susținând că nu există incompatibilitate, scrie Mediafax.
Familia Rușanu controlează 91,1% din titlurile International Sinaia, un pachet de 44,15% din titluri fiind deținute prin intermediul firmei RADAN 2000 (deținută de soția deputatului), iar fiicele acestuia au cumulat aproape 47%. Cele mai recente raportări, publicate pe Bursa de Valori București la finele anului trecut, arată că un pachet de 8,9% din companie este deținută de mici acționari.
International Sinaia este listată pe piața Rasdaq a Bursei de Valori București.
Contactat de Mediafax, Dan Radu Rușanu a declarat că situația sa nu se încadrează în incompatibilitățile prevăzute de lege în cazul societăților comerciale, respectiv ale articolului 9, litera d) din Legea privind funcționarea Autorității de Supraveghere Financiară (ASF).
Rușanu a precizat că obiectul de activitate al International Sinaia este turismul, iar legea prevede ca membri ASF să nu dețină personal sau „membrii familiei lor până la gradul al treilea inclusiv, direct sau indirect, o participare de peste 5% din capitalul entităților prevăzute la litera d) sau din drepturile de vot, ori o participație care să permită exercitarea unei influențe semnificative asupra luării deciziilor în adunarea generală sau în consiliul de administrație al acestora”.
De asemenea, deputatul PNL a indicat prevederile menționate la litera d) al articolului 9, care precizează entitățile în care nu pot activa membri ASF: „cele care vizează activitatea intermediarilor în instrumente financiare și a organismelor de plasament colectiv, societățile de administrare a investițiilor, cele care vizează activitatea asiguratorilor, reasiguratorilor, intermediarilor în asigurări și reasigurări și a altor activități în legătură cu acestea, cele care vizează sistemul de pensii private, conform Legii 411/2004, societățile de investiții financiare”.
Președintele Traian Băsescu a trimis inițial legea în Parlament pentru reexaminare, arătând că forma aprobată de Guvern prin ordonanță de urgență era mai strictă în privința cerințelor pentru membrii ASF, atât în ceea ce privește experiența profesională, cât și legăturile de rudenie și de interese.
În varianta aprobată de Guvern, persoanele numite la conducerea ASF trebuiau să nu fie membri în consiliile de administrație, consiliile de supraveghere, directorate sau în comisiile de cenzori, să nu dețină funcția de directori ori alte funcții la persoanele juridice și entitățile care sunt supuse supravegherii ASF și să nu dețină ei și/sau membrii familiilor lor până la gradul al treilea inclusiv, direct sau indirect, o participație de cel puțin 10% din capitalul acestor persoane juridice și entități sau din drepturile de vot ori o participație care să permită exercitarea unei influențe semnificative asupra luării deciziilor în adunarea generală sau în consiliul de administrație a acestora.
Acest text a fost însă modificat în Camera Deputaților, la Comisia Juridică, la inițiativa deputaților Vasile Varga (PNL), Ioan Cupșa (PNL), Alina Gorghiu (PNL), Luminița Adam (PP-DD), Eugen Nicolicea (PSD) și Cosmin Necula (PSD).
Textul Guvernului acoperea din punct de vedere legal toate firmele care intră în sfera de supraveghere a noului organism, inclusiv firmele care au acțiuni listate, întrucât ASF preia atribuțiile celor trei comisii de supraveghere financiară, respectiv CNVM, CSA și CSSPP.
În prezent, printre drepturile pe care CNVM le are în ceea ce privește companiile listate, și care vor fi de la 1 mai prerogative ale ASF, se regăsesc limitarea drepturilor de vot în AGA, analizarea prețului și modalității prin care acesta a fost stabilit într-o ofertă derulată pentru delistarea unei companii.
De asemenea, Comisia poate aplica amenzi și alte sancțiuni pentru șefii firmelor listate sau acționarii acestora, dacă aceștia încalcă prevederi ale legislației pieței de capital.
Astfel, în cazul în care familia Rușanu va dori să delisteze Internațional Sinaia, Dan Radu Rușanu ar putea superviza, din calitatea de președinte al ASF, dacă prețul propus acționarilor minoritari a fost calculat cu respectarea prevederilor legislative.
Mai mult, CNVM poate solicita societății admise la tranzacționare toate informațiile pe care le consideră necesare, în vederea protecției investitorilor și asigurării unei funcționări ordonate a pieței.
Comisiile de Buget-Finanțe și Comisiile economice din Senat și Camera Deputaților i-au validat, marți, în urma audierilor, pe Dan Radu Rușanu pentru funcția de președinte al ASF și pe Daniel Dăianu pentru funcția de prim-vicepreședinte al acestei instituții.
Totodată, comisiile i-au validat pe Daniel Tudor, Mircea Ursache și Ion Giurescu pentru funcțiile de vicepreședinți.
Au mai primit avizul comisiilor Dorina Mihăilescu, Gheorghe Marcu, Gavrilă Alexe, Gheorghe Albu, Lorand-Istvan Kralik, Marian Mîrzac, Marian Sârbu, Cornel Moldoveanu, Tudor Baltă, Doru Frunzulică, Nina Puiu și Gh. Cornel Coca Constantinescu pentru poziții de membri ai Consiliului ASF.
Parlamentul i-a validat, miercuri, cu 323 voturi „pentru” și unul „împotrivă”, pe membrii Consiliului Autorității de Supraveghere Financiară, la care Dan Radu Rușanu va fi președinte și Daniel Dăianu va fi prim-vicepreședinte.
Președintele Traian Băsescu a promulgat, marți seara, legea pentru înființarea Autorității de Supraveghere Financiară.
Guvernul a decis în luna decembrie a anului trecut, prin ordonanță de urgență, să desființeze autoritățile de supraveghere din domeniul financiar, cu excepția celor care țin de BNR, astfel că atribuțiile și tot personalul Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare, Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor și Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private vor fi preluate până cel târziu în luna martie de către o nouă instituție – Autoritatea de Supraveghere Financiară.
La acel moment, Guvernul a stabilit că noua structură va începe să funcționeze până la 15 martie 2013, termen propus ulterior spre amânare de Comisia Juridică a Camerei Deputaților, până la 15 aprilie 2013.
Ulterior, Executivul a decis să amâne cu 45 zile, până la 30 aprilie 2013, termenul în care va începe să funcționeze ASF.
Legea aprobată de Parlament stabilește că membrii ASF trebuie să îndeplinească următoarele condiții:
a) să fie cetățeni români cu domiciliul în România, cu o bună reputație și pregătire profesională și experiență profesională corespunzătoare în domeniile în care ASF are competențe.
b) să nu fie senatori, deputați sau membri ai unui partid politic ori organizație politică pe perioada exercitării mandatului;
c) să nu exercite altă profesie sau să nu ocupe o funcție publică ori privată, cu excepția posibilității desfășurării de activități didactice și cercetare științifică, cu evitarea conflictului de interese.
d) să nu fie membri în consiliile de administrație, consiliile de supraveghere, directorate sau în comisiile de cenzori, să nu dețină funcția de director ori alte funcții la următoarele entități:
1. cele care vizează activitatea intermediarilor în instrumente financiare și a organismelor de plasament colectiv;
2. societățile de administrare a investițiilor;
3. cele care vizează activitatea asigurătorilor, reasigurătorilor, intermediarilor în asigurări și reasigurări și a altor activități în legătură cu acestea;
4. cele care vizează sistemul de pensii private, conform legii nr. 411/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
5. societățile de investiții financiare;
d1) să nu dețină ei sau membrii familiilor lor până la gradul al treilea inclusiv, direct sau indirect, o participare de peste 5% din capitalul entităților prevăzute la lit. d) sau din drepturile de vot, ori o participație care să permită exercitarea unei influențe semnficative asupra luării decizilor în adunarea generală sau în consiliul de admnisitrație al acestora.
e) să nu fi făcut parte din conducerea unei societăți comerciale, care, sub orice formă, și-a încetat activitatea fără a-și respecta obligațiile față de terți sau care a fost declarată în faliment ca urmare a rezultatelor din perioada în care persoana și-a exercitat mandatul și pentru care aceasta este răspunzătoare.
f) să nu aibă cazier judiciar și fiscal;
g) să nu fie soți și nici rude ori afini până la gradul al treilea cu membrii Guvernului și membrii Consiliului de Administrație al BNR.