Dan Șova, la „După 20 de ani”: De când vor plăti românii TAXĂ PE AUTOSTRĂZI. PLUS Cum explică ministrul noua TAXĂ PE BENZINĂ
Șoferii românii vor plăti o taxă pe autostradă de 3 euro pentru fiecare sută de kilometri, începând din 2017. Anunțul a fost făcut de Dan Șova, ministrul delegat pentru Departamentul Proiectelor de Infrastructură și Investiții Străine, la emisiunea „După 20 de ani”, difuzată duminică de ProTV și voyo.ro.
Emisiunea este moderată de Cristian Leonte și îi are ca invitați permanenți pe jurnaliștii Claudiu Pândaru (directorul editorial Mediafax Grup) și Cristian Hostiuc (director editorial „Ziarul Financiar”).
Primele taxe pe care șoferii vor trebui să le plătească vor fi pe autostrada care va lega Piteștiul de Constanța, precum și pe autostrada Comarnic-Brașov. Ambele autostrăzi au ca termen de finalizare anul 2017.
„S-a făcut la acest moment o simulare cu trei euro pe sută de kilometri, ceea ce înseamnă un euro și ceva (1,74 euro), având în vedere că autostrada Comarnic-Brașov va avea 58 de km”, a declarat Dan Șova, vorbind despre taxa pe care vor trebui să o plătească șoferii.
Comarnic-Brașov, o investiție de 1,3 miliarde de euro
Gândul a scris recent că pentru autostrada Comarnic-Brașov CNADNR va anunța, pe 9 decembrie, concesionarul care o va construi.
Prețul final pentru construcție va fi stabilit în urma negocierii competitive, însă Șova este de părere că, în principiu, costul de construcție a autostrăzii Comarnic-Brașov este în jurul a 1,2 miliarde de euro-1,3 miliarde de euro, „ nu mai mult”. Toate cele trei firme cu care CNADNR negociază în prezent au prezentat și varianta de finanțare.
BEI, BERD și Banca Mondială, interesate să participe în creditul sindicalizat pentru finanțarea Comarnic – Brașov
În opinia ministrului Marilor Proiecte, la precedentele două incercări de a realiza Comarnic- Brașov, autoritățile au făcut o „greșeală foarte mare”. „S-a negociat contractul cu constructorii, fără să cheme la masă potențialii finanțatori. Noi am chemat la masă toate băncile finanțatoare care și-au exprimat interesul”, a spus Șova, care nu a dorit să precizeze finanțatorii interesați de Comarnic -Brașov.
„Nu pot să spun. Sunt din UE. Sunt inclusiv BEI, BERD, Banca Mondială care și-au manifestat interesul de a finanța parțial autostrada, de a face parte din creditul sindicalizat care va finanța autostrada”, a declarat Dan Șova la „După 20 de ani”. El a motivat astfel și întârzierea în anunțarea câștigătorului contractului de concesiune, fiind la mijloc anumite rigori impuse de finanțatori.
Șova a confirmat o informație prezentată recent de gândul privind o sumă inclusă în bugetul pe 2014 pentru Comarnic- Brașov.
„Sunt 400 de milioane de lei prinși ca buffer în bugetul pe 2014 , ca fond de siguranță, așteptând să vedem care va fi clasificarea pe care o va face statul cu privire la acest proiect. Dacă proiectul se află în deficitul bugetar sau în afara deficitului bugetar. Asta depinde de modul de repartizare a riscurilor între statul român și constructori”, a arătat el.
Lucrările la Comarnic Brașov sunt programate să înceapă în aprilie 2014. Întrebat cât vor dura, el a spus că depinde de doi factori, problemele geologice și condițiile meteo.
„Depinde de problemele geologice pe care le găsesc pe parcurs pentru că sunt vreo 3 tuneluri de făcut și nu va fi foarte ușor, și depinde și de vreme, dacă îi ajută vremea, termină până la finele 2016, dacă nu, termină în 2017″, a spus Șova.
Limita de viteză pe acest tronson va fi de 130 km pe oră.
Cât prtivește taxa pe Pitești- Constanta, concesionarul va trebui mai întâi să construiască Centura de sud a Bucureștiului, inelul 2, care are 48 de km. „Prima etapă în cazul concesiunii autostrăzii Pitești- Constanța este reabilitarea a peste 30 de km de pe autostrada Bucuresti-Pitești”, a spus Șova.
Sibiu-Pitești sau Sibiu-Brașov? Prima va fi gata Sibiu -Brașov
Întrebat care este varianta prioritară pentru Guvern între autostrăzile Sibiu -Pitești și Sibiu-Brașov, ministrul Marilor Proiecte spune că nu există o autostradă prioritară, și că „ se vor face amândouă în același timp”, mai ales că cele două autostrăzi nu se intersectează din punct de vedere al sursei de finanțare.
„Neexistând o variantă prioritară, înseamnă că amândouă sunt la fel de importante, și Sibiu-Pitești și Sibiu-Brașov. Diferența între cele două este că Sibiu-Pitești se află pe rețeaua principală din rețeaua transeuropeană de transport, iar Sibiu-Brașov se află rețeaua extinsă”, a explicat Șova.
Ministrul a declarat că autostrăzile din rețeaua principală de transport sunt finanțate din fonduri de coeziune. „Avem trei miliarde de euro fonduri de coeziune pentru 2014-.2020 și o parte din ele vor fi folosite pentru finanțarea autostrăzii Sibiu-Pitești”, a arătat el, adăugând că Sibiu -Brașov va fi finanțată din fonduri de dezvoltare regională.
Șova a admis că prima va fi gata Sibiu-Brașov, pentru că este mult mai ușor de construit, din punct de vedere al refliefului.
La Sibiu- Brașov trebuie actualizat studiul de fezabilitate, pentru că studiul este realizat pentru varianta de drum expres.
În schimb, pentru Sibiu-Pitești nu există un studiu de fezabilitate . Selectarea unei firme care să facă studiul și elaborarea lui ar dura, conform normativelor europene, între 18 și 24 de luni.
„În cea mai bună variantă începem construcția la Sibiu-Pitești la începutul anului 2015″, a spus Șova.
Sibiu-Brașov are „o situație mai bună”, adică trebuie reactualizat studiul de fezabilitate pentru modificare de la varianta de drum expres la autostradă.
„Licitația va începe în anul 2014 , dar nu cred că va începe construcția înainte de sfârșitul anului 2014″, a arătat ministrul delegat.
„Este diferența dintre a construi un bloc cu 2 etaje și unul cu 8 etaje”
În ce privește durata construcției celor două autostrăzi, ministrul a spus că pentru Sibiu-Pitești lucrările ar putea dura 3 ani – 3 ani și jumătate, iar pentru Sibiu- Brașov durează 2 ani și jumătate.
„Nu se află în concurență, se construiesc amândouă în același timp. Cred, din punct de vedere tehnic, că Sibiu-Brașov se va termina mai repede pentru că e mai ușor de construit. Este diferența dintre a construi un bloc cu 2 etaje și unul cu 8 etaje”.
Comarnic-Brasov și Sibiu-Brașov se vor termina in același timp, a precizat Șova.
Fondul creat din acciza suplimentară de 7 eurocenți la combustibil
Pe de altă parte, deși Guvernul a anunțat, în repetate rânduri, că acciza suplimentară de 7 eurocenți pe litrul de carburanți va fi introdusă pentru a finanța construcția de autostrăzi, ministrul delegat Dan Șova a admis că nu poate garanta că banii strânși din noua taxă vor ajunge la construcția de autostrăzi.
El a precizat că legislația nu permite ca banii din noua taxă – o sumă estimată de autorități la 2 miliarde de lei – să fie virați într-un fond separat de bugetul de stat, fiind de părere că taxa este „foarte bine pusă”.
„Sunt trei aspecte cu cei 7 eurocenți. În primul rând, eu nu știu care va fi suma colectată din acești 7 eurocenți. Intenția politică la acest moment este ca această taxă să finanțeze autostrăzi sau autostrăzi și drumuri naționale. Ca opinie personală, eu aș dori să se finanțeze numai autostrăzi”, a spus Dan Șova, adăugând că nu poate garanta că fondurile vor ajunge la construcția de autostrăzi.
El a negat faptul că lucrările pe șantierele de autostrăzi înaintează într-un ritm foarte lent și a precizat că alocările pentru autostrăzi nu au fost diminuate.
„De la noi nu s-a tăiat absolut nimic. Ne-au fost asigurate toate fondurile. La fonduri europene, la alocarea pentru 2013 suntem la 70% la decontări la autostrăzi. Vom ajunge la peste 120% decontări autostrăzi pentru 2013. La fondul dezvoltare regională, centuri ocolitoare, suntem la 80% si ne ducem la 115%”, a spus Șova.
În 2013 vom circula pe 115,5 km noi de autostrăzi
Ministrul Marilor Proiecte a afirmat că în 2013 vor fi dați în folosință 115,5 km de autostrăzi, ultimele loturi urmând să fie inaugurate în decembrie.
„Pe Deva – Orăștie s-au dat în circulație în iunie 17 km, urmează acum Lugoj-Deva lot 1 și Orăștie- Sibiu lot 1,2 4, inaugurarea în decembrie”, a sintetizat Șova rugat să enumere autostrăzile date în circulație în 2013.
El a dat asigurări că toate lucrările programate pentru 2013 vor fi finalizate la termen, precizând că se ocupă „personal” de acest lucru. Întârzierile le pune pe seama faptului că POS Transport a fost blocat, dar și pe seama preluării unei serii de probleme administrative sau de mediu, care țin de societăți precum Transelectrica sau Transgaz.
Ce vede Șova în fotografia cu stâlpul din mijlocul drumului
Pus față în față cu fotografia publicată recent de gândul în care apărea un stâlp în mijlocul Centurii Craiovei, Șova nu a dat același răspuns ca în momentul apariției imaginii – „Nu avem un stâlp în mijloc, avem un șantier cu un stâlp”, ci a afirmat că vede „un stâlp în mijlocul unei șosele”.
Întrebat cum i se pare această realizare a constructorilor, ministrul a recunoscut că „l-a distrat situația” de la acea dată, dar a ținut să precizeze că în prezent stâlpul a fost mutat.
„Și pe mine m-a distrat situația. Eram chiar într-o întâlnire cu șefii de la regionale la Sibiu când a apărut știrea în presă. L-am întrebat pe șeful Regionalei de la Craiova, domnul Hurezean, „Dom”ne, cum e cu stâlpul?” Și mi-a zis că este șantier, nu este deschis încă drumul și trebuie să vină Transelectrica să își mute stâlpul. Cine a făcut poza și bășcălia de rigoare, care e justificată într-un fel, dacă ar fi mers pe Sibiu- Orăștie lot 2, ar fi găsit firele companiei Transelectrica pe un pod la jumătate de metru. Și probabil ar fi spus că oamenii vor să electrocuteze pe cine trece pe acolo. Între timp normal că s-au mutat firele care era între 2 stâlpi din cei mari, nu un stâlpuleț din ăsta”, a relatat Șova.
El a dat vina pe lipsa de comunicare administrativă cu alte autorități ce trebuie să se ocupe de mutarea utilităților.
„Trebuie să mobilizezi echipele de la Transelctrica, Transgaz. Ei au număr limitat de echipe, sunt solicitați la toate obiectivele și vin pe rând și le fac”, a spus șefu Marilor Proiecte, dând asigurări că nu se deschid circulației drumuri care au probleme cu mutarea utilităților sau cu un stâlp în mjloc.
Autostrada Transilvania, în aer
Nici subiectul Autostrăzii Transilvania nu a fost ocolit.
Șova a precizat că segmentul de autostradă Suplacu de Barcău- Borș, un tronson de 64 de km, va fi finanțat din resurse bugetare în următorii trei ani. Contractul este reziliat, iar în prezent se actualizează indicatorii tehnico economici. Licitația va fi făcută la începutul anului viitor. În prezent stadiul fizic de realizare este 37%.
232 milioane de euro costă construcția propriu-zisă , restul până la 325-328 milioane euro sunt costuri care țin de mutări de utilități.
Întrebat când va fi gata Autostrada Transilvania, Șova nu a putut da un termen sigur.
„Suplacu de Barcău-Borș se face până în 2016. Sebes-Turda, până în 2016. Câmpia Turzii- Târgu Mureș, până în 2016. Rămâne o porțiune de 101 km dintre Suplacu de Barcău și Gilău, vom încerca să găsim o soluție și să o facem publică până în aprilie -mai”, a spus Șova.
Întrebat de sursa de finanțare, ministrul delegat a precizat că segmentul de 101 km dintre Suplacu de Barcău-Borș va fi realizat fie prin concesiune, fie se va apela la finanțare de la BEI. În cazul în care va fi aleasă varianta de concesiune, șoferii vor plăti o taxă.
Cele mai importante declarații făcute duminică de Dan Șova la „După 20 de ani”:
Despre taxa pe coridorul 4. „Nu s-a discutat nimic pentru Nădlac- Pitești deocamdată”
Întrebat despre introducerea unei eventuale taxe pe coridorul 4, Șova a admis că „nu s-a discutat nimic pentru Nădlac- Pitești deocamdată”.
„Are contracte semnate, dar am alocat bani să terminăm în 2014, primăvara 2015 partea de centură nord, de la intrarea în Militari până la București- Constanța. Va fi extindere la 4 benzi . Mai sunt 24 km acolo unde sunt două benzi. După ce vom termina inelul de centură nord, vom vedea inelul de centură sud, inelul 1. Anul acesta vor incepe lucrările și vor dura maxim 18 luni pentru pasajul de la Domnești, ca să eliberăm acolo blocajul de circulație”
Despre Bucuresti- Ploiești: Va fi gata integral în 2014
„Cei 6,5 km, de fapt cei 19 km se termină integral în 2014. Anul acesta au fost alocați bani entru exproprieri și unele lucrări de 2,8 km, la anul se termină cei 6,5 km . Va trebui să vedem exact contractul pentru că sunt niște datorii care vin din urmă la firma constructoare, nu sunt foarte convins”
„Oamenii spun că sunt prea puține ieșiri intre București și Ploiești, si eu am reproșat același lucru”
Întrebat dacă București- Ploiesti i se pare o autostradă utilă, Șova spune că „este foarte utilă, ideea autostrăzii este să scoată traficul din localități. E bine că se termină în centura nord”
Craiova -Pitești, în februarie-martie se va anunța câștigătorul
„La Craiova-Pitești probabil că se va da câștigătorul, rezultatul, în februarie sau martie”
„În timpul procedurii se cer foarte multe lămuriri. Va fi autostradă, nu drum expres”, a explicat el întârzierea în anunțarea câștigătorului contractului de concesiune, estimată inițial pentru sfârșitul anului 2013.
Despre contractul cu Bechtel: Corpul de Control al premierului a cerut Bechtel o copie a contractului
„Contractul este la Ministerul Transporturilor. Eu am cerut să mi se dea contractul. Ministerul Transporturilor nu l-a găsit. Este un dosar la parchet, este formulată și o cerere de la Corpul de Control al primului ministru la Bechtel. Bechtel a spus că ne va trimite o copie legalizată a contractului ca să îl avem. Eu anticipez că în februarie- martie anul viitor va fi și publicat”
Despre despăgubirea de un milion de euro pentru tănăra care și-a pierdut mâna
„Nu știu care a fost situația acolo, imi pare foarte rău pentru ce i s-a întâmplat. O să vedem decizia finală a Tribunalului, vom plăti bani de despăgubiri”
Șova a precizat că CNADNR avea obligația legală, ca orice instituție de stat , de a face recurs în proces.
Despre Roșia Montană
„Dacă s-a respins proiectul (în Parlament), eu nu mai puteam să îl țin și s-a intors la Economie”
„Mama nu a fost niciodată consultant acolo. A apărut o informație de presă complet greșită. Mama a lucrat exclusiv la un litigiu intre Roșia Montană și un furnizor , la un moment dat. Nimic altceva. Nu a avut nici o legătură cu acest proiect”
Despre alegerile de anul viitor
„Vorbim de USL, nu de PSD. Candidatul USL e domnul Antonescu”, a spus Șova, întrebat dacă PSD ar trebui să aibe un candidat la prezidențiale, în persoana premierului Victor Ponta.
El crede însă că Victor Ponta ar face față unei curse pentru prezidențiale, numai că „domnia sa a spus că vrea să rămână prim ministru”.
Despre terenul lui Băsescu: ” Un cetățean român de rând nu ar fi obținut acest credit”
„Important e că se face comisia de anchetă”
„În mod evident sunt niște ilegalități acolo. La CEC în primul rând. Pentru mine intrebarea e una singură. Un cetățean X al României, având veniturile doamnei Ioana Băsescu și situația financiară a domniei sale, nu știu care este, putea obține acest credit de la CEC în condiții identice?”
„Pe mine mă interesează comportamentul CEC-ului. Fiind o bancă a românilor, nu poate să fie pentru unii mumă și pentru unii ciumă”
Despre el spune că a avut un credit la Unicredit de 130.000 de euro pe care l-a achitat înainte să intre în politică
Întrebat dacă președintele CEC ar fi trebuit să își dea demisia după scandalul cu creditul de un milion de euro acordat, într-un timp scurt, fiicei președintelui Băsescu, Șova este de părere că „ar fi fost o soluție frumoasă de ieșire de aici”
„Din punctul meu meu de vedere, ilegalitățile sunt evidente. Imi permită să mă antepronunț pentru că sunt om de drept și stiu cum se dau credite. Am această specializare financiară. Un cetățean român de rând nu ar fi obținut acest credit”
Despre imaginea CNADNR
„Imaginea CNADNR creată că aici se ia spagă este complet falsă,. E o companie in care oamenii muncesc mult. Am întrebat câți oameni din CNADNR central au fost arestați in ultimii 10 ani . Au spus că nimeni”
„ DNA intră în CNADNR de multe ori pe an. Sunt extrem de multe sesizări la DNA și iată că oamenii reușesc să explice lucrurile care sunt acolo”.