Prima pagină » Economic » De astăzi intră în vigoare TVA de 9% la alimente. Cu câți bani ar trebui să rămâneți în buzunar la ieșirea din hypermarket

De astăzi intră în vigoare TVA de 9% la alimente. Cu câți bani ar trebui să rămâneți în buzunar la ieșirea din hypermarket

Taxa pe valoarea adăugată se reduce luni de la 24% la 9% pentru alimente, băuturi nealcoolice, animale-păsări vii, semințe-plante și ingrediente pentru prepararea alimentelor, iar prețurile produselor ar trebui să scadă cu 12%, marii retaileri anunțând că vor transfera integral diferența clienților.

Reducerea TVA este aplicată, în principal, pentru lapte și produse lactate, ouă de păsări, animale și păsări vii (domestice) destinate consumului alimentar sau producerii de alimente, carne și organe, pește, crustacee, moluște, miere naturală și alte produse comestibile de proveniență animală, fructe, legume, plante, rădăcini și tuberculi comestibile, plante vii utilizate ca alimente sau materii prime pentru acestea, cafea, ceai, mate și mirodenii, cereale (cu excepția celor pentru însămânțare) și băuturi nealcoolice.

În această categorie mai intră produsele de morărit și panificație, care beneficiază de TVA de 9% din septembrie 2013.

Spre exemplu, dacă pentru o bucată de cașcaval de 250 grame, cu prețul de 10 lei fără TVA, clienții plăteau 12,4 lei cu TVA de 24%, de luni vor plăti 10,9 lei, economisind 1,5 lei.

Unii români s-au dus de la miezul nopții la cumpărături, pentru a profita de noile prețuri, relatează Știrile Pro TV, care citează câteva dintre reacțiile acestor români:  „Am văzut că sunt un pic mai ieftine și atunci am luat, se vede diferența”, le-a spus Ionela reporterilor. „E foarte bine, mai ales că ne rămâne un ban în plus în buzunar, în zilele astea sunt salariile cum sunt, chiar e convenabil, mai ales că pot să iau ceva la copii”, a spus și Loredana.

Cum se aplică reducerea TVA

Cota redusă de TVA se va aplica pe tot lanțul economic, de la producție până la vânzarea către consumatorul final, de către toți furnizorii, indiferent dacă sunt producători sau comercianți, potrivit normelor de aplicare a măsurii fiscale.

Dacă un producător agricol vinde fructe unui comerciant, va aplica cota TVA de 9%, la fel ca și comerciantul atunci când le vinde mai departe, indiferent de destinația ulterioară a fructelor, fie că sunt utilizate ca alimente, fie ca materie primă pentru dulceață, compoturi sau producția de alcool.

În cazul comercializării unor pachete care conțin atât produse alimentare (TVA 9%), cât și nealimentare (TVA 24%), la un preț total, se va aplica TVA diferențiat pentru calculul costului, în măsura în care bunurile pot fi separate, altfel fiind aplicată TVA de 24% la valoarea totală a pachetului.

De TVA de 9% beneficiază și serviciile de alimentație publică pentru categoriile specificate de produse.

Dacă un restaurant vinde și mâncare pentru a fi servită în afara locației, activitatea nu este considerată prestare de servicii de restaurant, ci livrare de bunuri, dar pentru care se aplică TVA de 9%, inclusiv pentru caserola sau paharele în care sunt servite alimentele sau băuturile nealcoolice, chiar dacă costul acestora ar fi evidențiar separat pe bonul fiscal. În acest caz se consideră că livrarea alimentelor este livrarea principală care atrage după sine aceeași cotă de TVA livrării caserolei sau a paharului, acestea fiind livrări accesorii, nu un scop în sine pentru client, se explică în normele de aplicare.

Cumpărătorii ar trebui să găsească noile prețuri semnalizate la raft, iar pe bonul fiscal vor putea citi, sub totalul de plată, cât a însumat TVA de 9% și cât cea de 24% (în cazul produselor cu cotă standard).

Mai mulți retaileri au anunțat că vor reflecta în totalitate reducerea TVA în costul produselor, după ce Asociația Marilor Rețele Comerciale le-a recomandat membrilor să utilizeze toate instrumentele disponibile pentru ca scăderea TVA să se regăsească în prețul la raft, în condițiile în care comercianții au fost acuzați de creșterea artificială a prețurilor.

Presa a relatat că mari lanțuri de magazine ar fi majorat prețurile la diferite alimente cu până la 30%, înainte de reducerea taxei, iar premierul Victor Ponta a reacționat spunând că Guvernul nu poate îngheța prețurile la mărfurile din magazine, dar poate introduce măsuri constituționale și europene, precum taxe speciale foarte mari, în cazul în care comercianții nu scad prețurile la raft după diminuarea TVA.

El a cerut ca Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor și Consiliul Concurenței să verifice atent situația prețurilor din magazine. Un raport analizat la începutul lunii mai de Guvern privind prețurile la alimente din marile magazine nu prezintă informații legate de creșterea acestora înainte de diminuarea TVA.

Consiliul Concurenței a avertizat retailerii că va verifica la nivel național evoluția prețurilor și după reducerea cotei, pentru a vedea dacă efectul este menținut în timp.

Promisiunile retailerilor

Astfel, Cora România s-a angajat că va afișa în toate magazinele atât prețul vechi (cu TVA de 24%), cât și pe cel nou (TVA de 9%). Totodată, va indica modul în care prețurile vor scădea cu 12,09%, costul unui produs cu valoarea de bază de 1 leu, spre exemplu, reducându-se de la 1,24 lei la 1,09 lei, respectiv cu 0,15 lei.

Carrefour a anunțat la începutul lunii mai că a „înghețat” prețurile produselor supuse reducerii TVA la 9%, cu excepția promoțiilor, iar de la 28 mai a început să aplice în avans măsura pentru unele produse, introducând noi categorii în fiecare zi, până la 1 iunie.

De asemenea, Kaufland a comunicat că a scăzut în avans prețurile, de la 26 mai, în cazul anumitor sortimente de produse, iar reducerea TVA va fi transferată în totalitate clientului, de luni, pentru toate articolele vizate. În plus, până la sfârșitul lunii iulie, prețurile la alimente și băuturi nealcoolice nu vor fi majorate, cu excepția articolelor promoționale, care vor reveni la prețurile anterioare după încheierea promoției.

Radu Timiș, proprietarul CrisTim, a anunțat însă că în magazinele proprii prețurile au fost reduse de zilele trecute, conform capital.ro.

„Noi, de două zile, în magazinele Cris-Tim, am și schimbat prețurile”, a declarat el. „Am dat TVA în jos cu 15 puncte procentuale, mai mult, am pus 4 puncte procentuale de la noi, deci prețurile sunt undeva cu aproape 20% mai mici”, a adăugat antreprenorul. Totodată, Timiș a precizat că vânzările au crescut.

Ministrul Finanțelor, Eugen Teodorovici, este convins că efectele măsurii fiscale se vor simți de luni în prețuri, sperând la un transfer cât mai mare al reducerii către consumatori.

Aplicarea TVA de 9%, de la 1 iunie, ar urma să contribuie cu o creștere adițională a PIB de 0,6% până la finalul anului, potrivit ministrului.

Cât ar trebui să economisească românii dacă magazinele ar respecta reducerea TVA

De astăzi, o gospodărie va cheltui, în medie, cu 87 de lei mai puțin pe mâncare, dacă reducerea TVA cu 15 puncte procentuale la alimente, de la 24% la 9%, va fi transferată integral în prețul mâncării, conform unei analize publicate de gândul. Economiștii contactați de gândul după anunțarea acestei măsuri au susținut că ea este bine-venită, dar și că poate fi interpretată drept populistă, vizând în special persoanele cu venituri mici. Cu banii care rezultă din reducerea TVA la alimente s-ar fi putut micșora impozitele pe muncă sau s-ar fi putut scădea cota generală de TVA la 20 la sută, o măsură mai transparentă și care ar nu ar fi discriminat între industrii. În ceea ce privește scăderea evaziunii fiscale, specialiștii susțin că aceasta depinde mai multe de activitatea ANAF și mai puțin de nivelul taxelor și impozitelor. Pe de altă parte, reprezentanții patronatelor au spus că mâncarea se va ieftini semnificativ doar dacă și hypermarketurile vor respecta angajamentul de a transfera reducerea TVA în prețul de la raft. Reducerea TVA la alimente este a doua cea mai importantă măsură fiscală a guvernării Ponta, după reducerea CAS la angajator cu cinci puncte procentuale.

În ultimul trimestru din 2014, cheltuielile medii lunare ale unei gospodării au fost de 2.537 de lei, potrivit datelor publicate miercuri de Institutul Național de Statistică (INS). Cheltuielile de consum au avut o pondere de 72,4% din această sumă, respectiv de 1.837 de lei.

Costul produselor agroalimentare și al băuturilor nealcoolice a reprezentat, în medie, 39,1% din cheltuielile de consum, adică 718 lei. Dacă producătorii și comercianții vor decide să transfere integral reducerea TVA la 9% în prețul final al alimentelor, o gospodărie va plăti pentru mâncare, în medie, 631 de lei pe lună, cu 87 de lei mai puțin decât în prezent, reiese din calculele gândul.

Pentru o persoană, care cheltuiește, în medie, 250 de lei pe lună pentru alimente și băuturi nealcoolice, economia făcută dacă scăderea TVA s-ar reflecta integral în preț ar fi de circa 30 de lei, mai reiese din datele INS.

Patronat: Scăderea prețurilor depinde de hypermarketuri

Dragoș Frumosu, președintele Federației Sindicatelor din Industria Alimentară (Sindalimenta), susține că, „în mod normal și logic”, prețurile alimentelor ar urma să scadă, însă acest lucru depinde de hypermarketuri.

„Un produs costă x lei la procesator. De la 1 iunie, tot x lei costă, dar nu mai adaugi 24%, ci 9%, deci din start pleacă de la procesator cu 15% mai ieftin. Retailerii și-au luat angajamentul de a reduce prețurile, însă nu știu câtă încredere putem să avem în retailerii care controlează comerțul”, a declarat Frumosu pentru gândul.

El a arătat că, deși din caclulele Consiliului Concurenței reiese că hypermarketurile dețin doar 40% din piață, în realitate, procentul este mult mai mare.

„Magazinele de la țară își cumpără tot de la hypermarket produsele pe care le vând. Hypermarketurile controlează cam 80-90 la sută din piața de comerț cu alimente din România. Ei trebuie urmăriți și controlați”, a precizat președintele Sindalimenta.

Din informațiile sale, magazinele mari ar adăuga între 20% și 30% la prețul producătorilor.

„Hypermarketurile adaugă 20-30 la sută în prețul producătorului. Salamul tău costă 10 lei. Eu ți-l iau cu 13. Cei trei lei sunt pentru reclamă, raft și așa mai departe, dar oriunde altundeva mai vinzi, îl dai tot cu 13 lei”, a explicat el.

Câți bani dau românii pe mâncare

Marii câștigători ai reducerii TVA la alimente de la 1 iunie, de la 24% la 9% vor fi retailerii, ale căror afaceri ar putea primi un impuls semnificativ, estimat la 15-20%, potrivit unei analize KeysFin, despre care gândul a scris AICI.

„Estimarea ia în calcul efectul reducerii TVA, în sensul creșterii profitului jucătorilor din domeniu, creșterea consumului și planurile de extindere ale retailerilor la nivel național, prezentate și asumate de aceștia. Calculul este unul relativ, condiționat de evoluția economică generală, de dinamica cursului valutar și a costurilor utilităților”, explică experții de la KeysFin.

Analiștii preconizează că după scăderea TVA va urma o scădere de prețuri pe termen scurt, iar pe termen mediu și lung prețurile vor crește.

„Artificiile cu prețuri le-am văzut și în cazul reducerii TVA la pâine, iar rezultatele au fost contradictorii. Unele produse s-au ieftinit, altele nu. Estimăm că același fenomen se va produce și pe 1 iunie. Vom vedea, probabil, pe termen scurt, o scădere de prețuri conjucturală, urmată, pe termen mediu și lung de o scumpire sensibilă, graduală, argumentată de motive de ordin operațional (creșteri de prețuri la utilități, carburanți etc.)”, afirmă analiștii KeysFin.
Potrivit KeysFin, vestea bună este că semnalul dat de reducerea TVA va avea consecințe pozitive în stimularea consumului, principalul motor al economiei.

„Prețurile reprezintă un important factor psihologic care influențează comportamentul de consum. Impulsul dat de reducerea TVA va dinamiza ofertele, promoțiile, va accentua concurența în sensul că va diminua fenomenul de aliniere a prețurilor, îi va stimula pe români să cumpere mai mult”, spun analiștii.

Estimările KeysFin pornesc de la evoluția financiară a marilor retaileri, din perioada 2009-2014. Potrivit datelor oficiale, Kaufland, Carrefour, Lidl, Auchan, Cora, Mega Image, Metro și Selgros, principalii jucători din piață, au rezistat bine pe timpul crizei, reușind chiar să își extindă afacerile în tot acest interval.

În total, din 2009 până în 2014 – an pentru care există doar date parțiale deocamdată – cifra de afaceri a celor opt lanțuri menționate a fost de peste 133 miliarde de lei, adică peste 30 de miliarde de euro.

Cifra de afaceri totală a celor opt retaileri a crescut de la 21,42 miliarde lei în 2009 la 27,8 miliarde lei în 2013, iar datele parțiale din 2014 arată că acest nivel a fost depășit.

Cel mai important avans l-a marcat compania Kaufland, a cărei afaceri au crescut de la 3,69 miliarde lei în 2009 la 7,26 miliarde lei în 2013. Iar anul trecut a fost, potrivit datelor parțiale, cel mai bun din ultimii 6 ani.

„Datele financiare demonstrează că business-ul marilor retaileri a crescut susținut în anii de criză, în ciuda provocărilor financiare. Statisticile vin să confirme faptul că, în anii crizei, românii și-au redus mare parte din cheltuieli, mai puțin cele alimentare”, afirmă analiștii de la KeysFin.

Potrivit datelor Institututului Național de Statistică, mai mult de 40% din veniturile românilor se duc pe mâncare.

Cea mai profitabilă companie s-a dovedit în acești ani Kaufland România SCS. De la un câștig net de 78 milioane de lei înregistrat în 2009, compania a ajuns la 331 de milioane de lei în 2013 și 249 milioane lei (rezultat parțial) în 2014.

În topul câștigurilor însumate pe toată perioada 2009-2013 și 2014 parțial, Kaufland conduce cu 31,3 miliarde lei. Urmează Metro, cu 25,73 miliarde lei, fără date din 2014, Carrefour cu 22,89 miliarde lei, Selgros cu 17,53 miliarde lei, Lidl cu 10,49 miliarde lei, Auchan cu 10,29 miliarde lei, Mega Image cu 8,12 miliarde lei și Cora cu 8,07 miliarde lei, cu observația că in cazul Lidl datele financiare pe anii 2012-2013 sunt doar cele estimate, iar pentru 2014 nu există niciun fel de cifră comunicată public în cazul Metro, arată studiul menționat.

Citește și