De ce a intrat în faliment orașul american Detroit
Funcționarii primăriei din Detroit, aflată în faliment, au rătăcit în februarie un cec de 1 milion de dolari primit din sistemul școlar, care a zăcut într-un sertar timp de o lună de zile, dovadă a unor proceduri financiare vechi de 40 de ani, informează Mediafax, citând Bloomberg.
Primăria din Detroit și-a declarat falimentul în luna iulie, din cauza obligațiilor financiare de 18 miliarde de dolari ale unui oraș marcat de un serviciu de transport public nesigur, felinare stradale sparte și perioade lungi de așteptare a intervenției poliției și ambulanțelor.
Calitatea precară a serviciilor publice este rezultatul tehnologiei și procedurilor învechite care nu pot asigura funcțiuni de bază precum colectarea facturilor, potrivit administratorului special al orașului, Kevyn Orr.
„Nimeni nu mai trimite cecuri de 1 milion de dolari, plățile se fac online. Cu excepția Detroitului”, a declarat Bill Nowling, purtătorul de cuvânt al lui Orr.
El a arătat că sistemele financiare ale orașului sunt rămase în urmă cu trei-patru decenii.
„Dacă reușim să rezolvăm aceste probleme, atunci vom putea să oferim servicii mai bune, mai rapide, mai eficiente și mai ieftine”, a spus Nowling.
În Detroit nu există un sistem IT centralizat al municipalității și fiecare departament își cumpără aparatura care în cea mai mare parte nu funcționează corect, a arătat Orr.
Ultima achiziție a unui sistem IT de către Primărie a avut loc în urmă cu 15 ani, pe bază de tehnologie Oracle, care nu a fost niciodată complet funcțional.
Primăria cumpără sisteme IT noi pentru îmbunătățirea colectării taxelor, în special de la navetiștii din suburbii care lucrează în Detroit, potrivit directorului financiar angajat de Orr.
Nowling a arătat însă că disfuncționalitățile merg dincolo de aparatură.
Regulile sindicale au dus la promovarea unor angajați pe posturi pentru care nu sunt calificați, în timp ce departamentele făceau concedieri. Primăria nu are programe de training și nu evaluează angajații de pe 2.500 de categorii de posturi.
„Nu are nimic de-a face cu angajații. Aceștia urmează reguli create acum 40 de ani”, a explicat Nowling.
Problemele operaționale ale primăriei sunt grave, arăta Orr într-un raport din iunie.
Astfel, procesarea salariului fiecăruia din cei 9.560 de angajați costă primăria 62 de dolari, comparativ cu 18 dolari în cazul funcționarilor publici de la nivel federal. Principalul motiv este că la calculul acestor salarii lucrează full-time 150 de angajați.
Facturile pentru impozitul pe venit sunt procesate manual, situație valabilă pentru 70% din intrările contabile, a spus Orr.
El a arătat în raport că autoritatea fiscală americană (Internal Revenue Service – IRS) a descris sistemul de colectare a taxelor din Detroit drept catastrofal, într-un audit din iulie 2012.
Sistemele învechite de contabilitate au făcut ca unele facturi să nu fie încasate timp de șase ani, reducând fondurile pentru noi vehicule de patrulare sau pentru computere.