Mari probleme în lanțul de aprovizionare sunt consemnate în retail la nivel mondial, la un nivel mai mare decât oricând, iar impactul este resimțit și de comercianții români, care se pregătesc în această perioadă cu stocuri pentru cadourile de Crăciun.
Importurile vin mult mai greu, marfa este blocată în porturi, la granițe, în vămi, atât în ceea ce privește transportul maritim, cât și pentru cel feroviar, rutier și aerian. Totul se mișcă mai greu, cresc masiv costurile cu materiile prime, în special pentru transport.
Drept consecință, stocurile de produse vor fi mai mici anul acesta în perioada Sărbătorilor de iarnă pe multe segmente de retail, iar prețurile au o tendință ascendentă, mai ales pentru volumele nou importate din China și din Asia în general. Impact este în toate domeniile, de la electronice la mobilier, de la jucării la fel de fel de gadgeturi, de la mașini la haine și accesorii, de la produse festive de Crăciun tip cos cadou gourmet la diverse alte produse de larg consum.
Încă din ianuarie, presa internațională scria despre ceea ce se numește acum criza containerelor. Costurile pentru transporturile de bunuri din China spre Europa se triplaseră la început de an, din cauza unui deficit de containere goale ce perturba lanţurile comerciale globale, nota Financial Times în ianuarie 2021. Astfel, transportul unui container de circa 12 metri lungime din Asia până în nordul Europei crescuse de la 2000 USD în noiembrie 2020 la peste 9000 USD doar 3 luni mai târziu, conform transportatorilor şi importatorilor.
Ce înseamnă de fapt această criză a containerelor și cum s-a ajuns la această problemă nemaiîntâlnită până acum? În 2020, transportatorii au anulat o mulțime de curse din cauza restricțiilor legate de pandemia de Covid-19. Comerțul global a încetinit, astfel că mii de containere goale au rămas blocate în Europa şi în SUA. Ulterior, cererea de bunuri a revenit foarte puternic în Asia, dar lipsa de containere disponibile a determinat creșteri masive de costuri de transport și o blocaje majore. În porturi, timpul de așteptare pentru descărcare este foarte mare, iar acest lucru implică tarife suplimentare percepute de transportatori. Pe scurt, marfa de mișcă mai greu și ajunge la destinație – deci la consumatori – mai târziu și cu costuri mai mari.
Lucrurile au devenit dramatice la finalul acestei veri, când tariful de expediere al unui container de 40 de picioare din China către Statele Unite a depășit pragul de 20.000 USD. Mai mult, principalele porturi pentru containere din China – Shanghai şi Ningbo – s-au aglomerat după apariția unui alt focar de coronarius. Zilele trecute, În Los Angeles, o sută de vase așteaptau să descarce miile de containere și alte zeci de nave se pregăteau să ajungă spre port – o imagine fără precedent. Înainte de pandemie, în mod normal în porturile Los Angeles și Long Beach nu erau simultan mai mult de 17 nave.
Companiile maritime pot solicita acum de patru până la zece ori prețul normal doar pentru a muta mărfurile. Agenția Reuters notează că prețul pentru transportul unui container de aprox. 12 metri din China spre SUA crescut cu peste 500% în ultimul an. Costurile au crescut semnificativ și pentru transporturile spre Europa.
Conform Financial Times, producătorii din toate domeniile, de la mobilier, la automobile şi produse IT&C, se confruntă cu o criză de logistică ce a întrerupt aprovizionarea cu mărfuri şi produse esenţiale și care amenință puternic revenirea economică după pandemie. Printre efecte, evident, avem și creşterea inflaţiei.
Dacă în Marea Britanie criza de aprovizionare legată de pandemie este maximizată de Brexit (inclusiv printr-o criză a șoferilor de camioane), în Europa lucrurile sunt ținute sub control și nu există un impact major legat de stocuri în zona alimentară și în ceea ce privește produsele de strictă necesitate, bunuri de larg consum. Prețurile avansează totuși și în această zonă!
De asemenea, retailerii de pe segmentul nealimentar din România – de la mari importatori și distribuitori, la mici magazine online – se confruntă cu dificultăți de aprovizionare și de costuri mult mai ridicate. În concluzie, anumite produse ar putea lipsi din oferta magazinelor în apropierea Crăciunului, căci stocurile nu sunt suficiente. Cu certitudine, în următoarele luni vor exista tot mai multe scumpiri în tot mai multe sectoare de retail.
Astfel, este recomandat ca fiecare să facă anul acesta cumpărăturile de cadouri de Crăciun cât mai din timp, indiferent că vorbim despre jucării, bunuri pentru casă, cosuri cadou Craciun cu produse gourmet și băuturi alcoolice, gadgeturi etc.
Un retailer din sectorul de cadouri gourmet menționează de exemplu că marfa pe care o aduce din China (pentru partea de ambalaje și decorațiuni coșuri cadou) ajunge mult mai greu la destinație și la costuri mult superioare celor de până acum.
Un alt comerciant din zona de ceasuri de mână și gadgeturi menționează că loturi comandate și plătite care în mod normal ajungeau în 3 zile la vama din România sunt blocate de mai bine de o săptămână în Hong Kong.
Cel mai probabil, România va fi ferită de imaginile cu rafturi goale în magazine, așa cum au fost cele ilustrate în retailul din Marea Britanie. Însă este foarte posibil ca unele produse preferate de consumatori să nu fie disponibile în luna decembrie, deci alegerea cadourilor de Crăciun să fie limitată la mai puține variante decât în mod normal. În plus, fiecare nou lot de produse vine la costuri mai mari (în special din cauza transportului), iar clientul final este cel care vede acest impact în eticheta de preț.