De ce au ajuns acești oameni să stea ca sardelele pe plajă. Proiectul de 170 de milioane de euro care le va permite turiștilor SĂ RESPIRE pe litoralul românesc

Publicat: 12/07/2014, 15:42
Actualizat: 20/03/2019, 23:21

Stoparea proceselor de degradare prin eroziune a zonelor de pe litoral este considerat de multe state ale lumii ca fiind una de importanță națională. Așa pot fi compromise ecosisteme marine litorale și pot fi aduse daune importante sectorului turistic, având în vedere că turiștii au din ce în ce mai puțin spațiu pe plajele de la Marea Neagră pentru a-și așeza cearșaful.

„În România, eroziunea plajelor și a țărmului provoacă pierderea terenului și reduce valoarea socio-econimiocă și de mediu a zonei costiere”, spun, pentru gândul reprezentanții Apelor Române, cei care au realizat în acest context un Master Plan pentru „Protecția și Reabilitarea Zonei Costiere”.

Practic, acesta constă în reînnisiparea unor zone de coastă și în construirea sau reabilitarea unor diguri în largul mării.

Cele mai ample lucrări de stopare a eroziunii litoralului vor viza zonele Mamaia Sud, Tomis Nord, Tomis Centru, Tomis Sud și Eforie Nord, obiectivul proiectului fiind acela ca până, în 2015, 10 kilometri de țărm să fie reabilitat, iar coasta Mării Negre să fie extinsă cu 30%.

„E o lucrare destul de complexă și de scumpă pe care o așteptăm cu nerăbdare”, a declarat pentru gândul Ovidiu Brăiloiu, primarul din Eforie. „Dacă se va lărgi plaja în primul rând îi va ajuta pe cei de la Apele Române care o închiriază, iar noi, beneficiarii indirecți, ne vom bucura să fie mai mulți turiști pe plajă”, ne-a mai spus Brăiloiu.

Primele lucrări care vor fi realizate pe litoral constau în construirea unui dig submers paralel cu țărmul, în zona Tomis Nord. Aprobarea de execuție pentru acestea a fost trimisă deja pe 26 iunie.

Litoralul românesc, la o distanță de 25 de ani. Se vede cum au dispărut bucăți masive din plajă

Ce lucrări se vor desfășura în fiecare stațiune de pe litoral

Proiectul de reabilitare a zonei de coastă cuprinde două faze. Prima dintre acestea are ca termen de finalizare anul 2015 și va cuprinde reabilitarea sau extinderea digurilor și realizarea de reînnisipări în Mamaia Sud, Tomis Nord, Tomis Centru, Tomis Sud și Eforie Nord.

În faza a doua a proiectului se va investi în combaterea eroziunii costiere în zonele Stăvilar Periboina, Stăvilar Edighiol, Mamaia Centru, Mamaia Nord, Agigea, Eforie Centru, Eforie Sud, Costinești Sud, Mangalia (Olimp, Neptun, Jupiter-Venus, Saturn, Mangalia) și 2 Mai.

Sursă: România te iubesc

Tot în a doua parte a proiectului de reabilitare a litoralului românesc, care se va finaliza în anul 2020, vor intra și lucrările care se vor realiza în zona Port Tomis – Port Constanța și în zona Bălții Mangalia.

Lucrările care urmează să se finalizeze în 2020 vor ajuta la crearea a 78,6 hectare noi de plajă și la protejarea a aproape 30 de kilometri de coastă.

Lucrările care urmează să se finalizeze în 2015:

1. Mamaia Sud

– reabilitarea a două diguri existente paralel cu țărmul, fiecare cu o lungime de 250 de metri.

– construirea unui epiu (n.r. dig), cu o lungime de 200 de metri, din piatră brută. Acesta va reține nisipul încărcat pe plajă.

Sursă: Apele Române

– construirea a trei epiuri geo-sintetice îngropate, fiecare cu o lungime de 70 de metri.

– construirea a trei epiuri geo-sintetice îngropate, fiecare cu o lungime de 100 de metri.

– reînnisiparea plajei pe o lungime de circa 1,2 kilometri.

2. Tomis Nord

– reabilitarea epiului existent și extinderea digului existent la capătul de nord.

– extinderea a două epiuri existente la 270 de metri, respectiv la 290 de metri.

– construirea unui nou dig submers, lung de 260 de metri, paralel cu țărmul.

– construirea a trei epiuri geo-sintetice îngropate, fiecare cu o lungime de 70 de metri.

– reînnisiparea plajei pe aproximativ un kilometru.

3. Tomis Centru

– extinderea epiului existent până la 340 de metri lungime.

– reabilitarea parțială a unui alt epiu existent și extingerea sa până la 350 de metri.

Sursă: Apele Române

– construirea unui nou dig submers lung de 245 de metri, paralel cu țărmul, care să spargă valurile.

– construirea a două epiuri geo-sintetice îngropate, fiecare cu o lungume de 70 de metri.

– reînnisiparea plajei de-a lungul a 8.500 de metri.

4. Tomis Sud

– reabilitarea și extinderea a două epiuri (n.r. diguri) la 350 de metri, respectiv la 100 de metri.

– construirea a două noi diguri submerse, paralele cu țărmul, cu lungimi de 260 de metri, respectiv 245 de metri.

– construirea unui epiu geo-sintetic îngropat lung de 70 de metri.

– reînnisiparea plajei de-a lungul a 1,47 de kilometri.

5. Eforie Nord

– reabilitarea și extinderea a două epiuri și demolarea altor patru.

– construirea a trei diguri submerse, cu lungimi de 200 de metri, respectiv de 275 de metri.

– reînnisiparea plajei de-a lungul a circa 1,2 kilometri de țărm.

Sursă: Apele Române

Cei de la Apele Române se așteaptă ca prin aceste lucrări să revigoreze turismul litoral și să atragă un număr mai mare de vizitatori în stațiunile de la Marea Neagră.

Veniturile suplimentare care vor fi obținute de pe urma noilor porțiuni de plajă nu pot fi nici ele trecute cu vederea, având în vedere că fiecare metru pătrat în plus poat efi închiriat operatorilor economici pentru a fi amenajat în scopuri turistice.

Milioane de euro pentru mentenanța lucrărilor de pe litoral

Lucrările de reabilitare a litoralului românesc au fost atribuite prin licitație deschisă Asocierii Porr BAU GmbH, Franco Giuseppe SRL și Dinamica SRL – pentru lotul 1 Mamaia Sud și Asocierii Van Oord Dreadging and Marine Constructors BV și Societatea de Construcții în Transporturi București SA – pentru loturile 2, 3,4 și 5 (Tomis Nord, Tomis Centru, Tomis Sud și Eforie Nord).

Sursă: YouTube

„Pentru serviciile de supervizare și management de proiect procedura de atribuire a fost licitație deschisă, contractul fiind atribuit Asocierii Romair Consulting SRL și MGGP SA”, ne-au explicat reprezentanții Apele Române.

Costurile de operare și de întreținere pentru lucrările din faza I a proiectelor, pentru perioada 2015 – 2025, vor ajunge la aproape 19,6 milioane de euro, potrivit informațiilor obținute de gândul de la Apele Române.

Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase
„Greșeala incredibilă” pe care a făcut-o echipajul superiahtului lui Mike Lynch. „A fost o serie...
ŞOC! Fiica lui Năstase: 'Am fost preşul lui dintotdeauna, încă de când a vărsat vin...
Fostul vicepreședinte al Parlamentului Republicii Moldova i-a cerut lui Ion Țiriac să îi premieze și...
Avertismentul pensionarilor nemulțumiți de noile decizii: „Ne-au amăgit. Or să primească la vot ce merită”...
Roxana Dobre a tăcut cât a tăcut, dar nu a mai suportat și a spus...
FOTO Povestea lui Oleksandr Budko, soldatul căruia i-au fost amputate picioarele, dar care a devenit...
Acestor pensionari români li se va mări pensia cu 1.000 de lei, după recalcularea de...
Recunoști fetița din imagine? Acum are 39 ani și este adorată de sute de mii...
Afacerea deschisă de Vlad în Capitală: a început cu un spaţiu mic, iar după 6...
Descoperire șocantă la autopsia lui Filip, băiețelul mort la bazin
Tu ai văzut-o? Melania a dispărut misterios în timpul unei vacanțe în Turcia. Ce spune...
Pictorial de senzaţie cu cei mai obraznici 'iepuraşi' din România. Andreea Bălan, Anda Adam, Lavinia...
Ce reprezintă litera B la o mașină cu transmisie automată. Explicația fiecărui mod
Taxiurile fără şofer le iau pâinea de la gură taxiurilor clasice: apelare facilă şi preţuri...
Cel mai RAPID ÎNCĂRCĂTOR din lume! Încarcă ORICE TELEFON în mai puțin de...
Șoferii vor conduce însoțiți, deși au obținut permis auto. Se schimbă Codul Rutier în România
Secretele averii lui Alexandru Arșinel. Cum au fost împărțiți banii
VIDEO | Momentul frapant când o femeie sare gardul la zoo ca să mângâie un...
"Ultima misiune pentru Roberta". Ea este polițista de 21 de ani, ucisă de remorca unui...
Anamaria Prodan, depre cât de mult îi seamănă copiii. Ce anume îi spunea mama ei...
Ghinion după ghinion pentru Lino Golden! Artistul, implicat într-un nou accident: ”Cum am început eu...
BANCUL ZILEI. Bulă merge la o tipă acasă. Dormitorul era plin de jucării de pluș....
Ieșire periculoasă în spațiu, plănuită de compania SpaceX