De ce avioanele moderne, precum F-22 sau F-35, au manșa pe dreapta și nu pe mijloc?
Timp de zeci de ani, avioanele militare au avut manșa așezată în mijlocul carlingii, între picioarele piloților. Însă multe dintre aeronavele moderne, mai ales cele de generația a cincea, au acest element montat în partea dreaptă.
Primul avion care a fost lansat cu manșa de tip joystick în partea dreaptă a fost F-16 Fighting Falcon, aflat astăzi și în dotarea Forțelor Aeriene Române. Acest lucru a fost posibil deoarece aeronava avea un sistem modern de control de tip „fly-by-wire”. În acest caz, cabluri electrice transmit comenzile către actuatorii care mișcă suprafețele de control, în locul unor cabluri și sisteme hidraulice. De aceea, pilotul de F-16 nu trebuia să depună efort fizic prea mare pentru a controla avionul.
Primele unități F-16 aveau o manșă fixă, care simțea presiunea care era aplicată asupra ei pentru a prelua comenzile. Însă piloților nu le-a plăcut, așa că a fost schimbată cu una care se mișca puțin în direcția dorită, pentru a oferi un răspuns la acțiunile acestora.
„Manșa centrală era inițial mecanică și mișca elemente mecanice, așa că a avut sens plasarea ei în centru”, a declarat Chuck Hunter, pilot de F-14 care a participat la dezvoltarea avioanelor F-35 și F-22. În anumite situații, de exemplu în virajele strânse sau atunci când pilotul dorea să ia rapid altitudine, mișcarea manșei, care nu era o operațiune ușoară, se făcea cu ambele mâini.
„De fapt, manșa originală de F-16 nu se mișca deloc, iar totul era făcut prin presiune. Piloților nu le-a plăcut asta, așa că acum se mișcă puțin pentru a oferi feedback”, a explicat Hunter.