De ce e important CV-ul. Greșeala care îi costă job-ul pe mulți autodidacți români
CV-ul este cartea de vizită a oricărui candidat care aplică pentru un job. El are scopul de a prezenta realizările acestuia și motivele pentru care ar fi cel mai potrivit om pentru ocuparea postului vacant. Să fii autodidact, fără niciun document sau cu puține certificări care să îți ateste competențele, este în defavoarea ta. Acesta este motivul pentru care recuiterul va da, cel mai probabil, la o parte CV-ul tău în favoarea unui alt candidat care, pe hârtie, are mai multe cunoștințe.
„Ca să ajungi la interviu, trebuie să treci de selecția CV-ului. Dacă tu nu reușești să explici sau să faci să reiasă din CV experiența ta e destul de greu. Dacă ai fost autodidact ar trebui să ai niște proiecte pe care le poți arăta, un portofoliu”, a declarat pentru gândul Dragoș Gheban, fondator al firmei de consultanță în resurse umane Catalyst Solution.
„Experiența trebuie să se vadă sub formă de activități sau rezultate. Doar faptul că ai stat singur în casă și ai învățat fără să ai nicio activitate s-ar putea să nu te facă să pari foarte credibil, dacă nu ai în spate niște lucruri care să te susțină. S-ar putea să nu treci de primul pas”, ne-a mai spus el.
Multe situații de acest fel se întâlnesc în cazul tinerilor autodidacți care își caută un job în domeniul IT, unii dintre ei fiind foarte buni la ceea ce fac, chiar și fără să fi absolvit facultatea. În acest domeniu, există și companii care închid ochii în astfel de cazuri și le oferă job-uri pentru simplul fapt că au toate competențele necesare pentru a-și îndeplini atribuțiile. Nu se întâmplă însă întotdeauna așa.
„În unele domenii nu contează dacă nu ți-ai terminat facultatea atât timp cât ești foarte bun profesionist. Cu siguranță nu aș da o recomandare studenților să nu își termine studiile pentru că la un moment dat s-ar putea să îi dezavantajeze”, spune Gheban.
CV-ul este important pentru studenți. Recruiterii nu căuta, în acest caz, experiență, ci mai degrabă vor să vadă dacă aceștia au voința de a lucra, de a se dezvolta.
„Recuiterii nu sunt absurzi și își dau seama că un student nu are cum să aibă experiență de muncă dacă îl recrutezi în anul II sau III. Pe de altă parte te aștepți să fi făcut ceva. Nu cauți experiență de muncă, dar cauți fie rezultate academice foarte bune, fie proiecte la care a lucrat în timpul facultății. Cauți să vezi că nu a stat degeaba, că a făcut mai multe lucruri în timpul facultății și clar vrea să crească, să se dezvolte și nu a trecut pasiv prin facultate”, conchide reprezentantul Catalyst Solution.