În ultimii aproximativ 10 ani, 10 companii aeriene din regiune s-au combinat în trei grupuri uriașe, un proces de consolidare care face ca piața europeană să semene destul de mult cu cea americană. Însă în timp ce restructurările implementate de American Airlines, Delta Air Lines și United Continental Holdings au dus la câștiguri record în ultimii ani, companiile europene sunt în continuare mult mai puțin profitabile. Acestea au în continuare un personalul înclinat către greve, se confruntă cu o mulțime de restrictții impuse de autorități din mai multe țări, iar, din motive de mândrie națională, companiile care fac parte din marile grupuri continuă să opereze ca branduri separate cu costurile implicate, scrie Ziarul Financiar.
Un motiv cheie al problemelor industriei europene: numărul prea mare de jucători, mulți dintre aceștia încă deținuți de stat. Cele mai mari trei companii europene au o cotă de piață combinată de aproximativ 29%, în timp ce în SUA cele mai mari trei companii controlează 52%. „Europa are prea multe grupuri aeriene pentru dimensiunea pieței”, spune Jonathan Wober, analist al CAPA-Centre for Aviation.