De ce nu s-ar putea finanța stațiunile balneare dintr-o taxă similară celei din Mamaia
„Bulgărele de aur” al turismului românesc este reprezentat la ora actuală de resursele naturale de care dispune țara noastră. Cu toate acestea, sectorul balnear necesită eforturi mai mari de promovare în străinătate, sume mai mari de bani și ajutor din partea statului, este de părere Nicu Rădulescu, președintele Organizației Patronale a Turismului Balnear (OTPBR).
El susține, de asemenea, că stațiunile balneare românești, fie ele de pe litoral sau din alte regiuni ale țării, nu ar putea urma exemplul dat de Mamaia de a se promova prin intermediul sumelor de bani colectate prin introducerea unei noi taxe plătite de către agenții economici din zonă, așa cum se întâmplă în prezent în cazul acestei destinații de pe malul Mării Negre.
Principalul motiv ar fi acela că în stațiunile balneare numărul agenților economici este mai scăzut, iar aceștia nu dispun de sume la fel de mari ca cei de pe litoral, unde de altfel Rădulescu susține că evaziunea ar fi și mai ridicată.
„Evaziunea este mult mai mare pe litoral decât în stațiunile balneare”, a declarat pentru gândul președintele OTPBR.
FOTO: Mircea Rosca/Mediafax Foto
Potrivit calculelor gândul, dacă ar fi aplicată o taxă de promovare asemănătoare cu cea din Mamaia, de 4.000 de lei anual, doar în cazul hotelurilor aflate în stațiunile balneare din țară, suma colectată ar ajunge la 548.000 de lei, față de 1,02 milioane de lei cât s-ar obține dacă aceeași taxă ar fi aplicată în cazul tuturor hotelierilor de pe litoralul Mării Negre.
În România, funcționau anul trecut în stațiunile balneare, conform datelor Institutului Național de Statistică (INS), 137 de hoteluri, dintre care cele mai multe ofereau oaspeților servicii de 2 și 3 stele. Totodată, în 2012 exista un singur hotel de 5 stele în aceleași stațiuni.
La malul Mării Negre erau pregătite să primească turiști, tot anul trecut, 256 de hoteluri, dintre care cinci oferind servicii de 5 stele.
Care este cea mai bogată stațiune balneară din România
„Cea mai bogată stațiune balneară din România este litoralul”, ne-a mai explicat Rădulescu, adăugând însă că promovarea se face invers decât ar trebui. Practic, nordul litoralului Mării Negre, unde se găsește și stațiunea Mamaia, este cel bogat, dar sărac din punct de vedere al resurselor naturale.
Cu toate acestea, el este mult mai bine promovat decât sudul litoralului care este sărac, dar dispune de importante resurse minerale.
Rădulescu dă în acest caz exemplul destinațiilor precum Eforie Nord și Eforie Sud, foarte apreciate pentru argile și pentru calitatea apelor cu sulf asemănătoare cu cele ce pot fi găsite în stațiunea Herculane.
Cine plătește taxa de promovare a stațiunii Mamaia
De la hotelieri, la proprietari de restaurante sau cluburi și chiar la farmacii și spălătorii auto, toți agenții economici care își desfășoară activitatea în Mamaia trebuie să contribuie de anul acesta la promovarea stațiunii.
Cele mai mai sume de bani sunt scoase din buzunar de către proprietarii de hoteluri și de cluburi din Mamaia, mai exact 4.000 de lei anual.
Cei care dețin baruri, fast food-uri sau cofetării plătesc și ei 3.500 de lei pentru promovarea stațiunii în care își desfășoară activitatea, iar farmaciile, sălile de jocuri sau spălătoriile auto contribuie cu 2.000 de lei pe an.
Taxa de promovare este colectată la Serviciul Public de Impozite și Taxe Constanța. După încasare, 80% din suma totală este transferată Asociației pentru Promovarea și Dezvoltarea Turismului Litoral – Delta Dunării, restul ajungând în bugetul local.
„Nu băgăm mâna în buzunar nimănui. Este ca o asociație de locatari de la bloc”, a declarat pentru gândul la scurt timp după punerea în vigoare a noii taxe Nicolae Bucovală, președintele Asociației Patronale Mamaia.
FOTO: Adrian Stoicoviciu/Mediafax Foto
„Nouă ni se pare corect. Dacă am greșit, asta este. Nu facem altceva decât să ne apărăm investițiile”, ne mai explica acesta.
La rândul său, Corina Martin, președintele Asociației Litoral – Delta Dunării, anunța că se dorește implementarea taxei de promovare întâi pe litoral și apoi și în alte stațiuni din țară.
Printre primele stațiuni de pe malul Mării Negre care ar putea urma exemplul dat de Mamaia s-ar putea număra Mangalia, după spusele ei. Totodată, prima stațiune din țară în care ar putea fi pusă în vigoare o taxă siminală ca cea din Mamaia ar putea fi Brașovul.
Imnul „Viva Mamaia” și serialul „Mamaia Vice” – primele proiecte finanțate din noua taxă
Primul proiect realizat din banii colectați de la agenții economici din Mamaia a fost imnul stațiunii „Viva Mamaia”. Acesta a costat circa 34.000 de euro, conform declarațiilor primarului Constanței Radu Mazăre, și este interpretat de Loredana împreună cu Alex Velea și Cabron.
Un alt proiect care ar putea să fie finanțat din taxa de promovare a stațiunii de pe malul Mării Negre este serialul „Mamaia Vice”. Acesta va avea 10 episoade și va fi difuzat cel mai probabil în iarna acestui an.
Edilul Radu Mazăre va juca un rol în „Mamaia Vice”, mai exact acela de șef al Poliției Locale.