De ce plătește un șofer tânăr, dar cu experiență, o poliță RCA mai scumpă decât un conducător auto de peste 30 de ani care abia și-a luat permisul
Fiecare companie care încheie polițe RCA, respectiv asigurări obligatorii pentru autoturisme, are un set propriu de criterii pe baza cărora stabilește nivelul unei polițe. Sunt însă și situații în care șoferii se simt nedreptătiți pentru că trebuie să plătească mai mult din simplul motiv că fac parte dintr-o categorie statistică.
Vlad, un tânăr de 29 de ani din București, spune că deși în cei 10 ani de când conduce nu a provocat niciun accident, în ultimele șase luni polița RCA i s-a scumpit de la 450 de lei la 600 de lei.
„Pentru că am sub 30 de ani sunt nevoit să plătesc o poliță similară cu cea a unui șofer de peste 30 de ani care abia a învățat să conducă. În martie am plătit 450 de lei pentru șase luni, iar ultima dată când am fost să-mi reînnoiesc polița, cea mai bună ofertă pe care am primit-o a fost de 600 de lei, deși nu am provocat nicio daună în acest interval”, ne-a mărturisit Vlad.
„Nu mi se pare normal ca eu să plătesc mai mult în condițiile în care nicio companie de asigurări nu a plătit nicio daună în numele meu, în cei zece ani de când dețin permis auto doar pentru că am sub 30 de ani”, a mai spus tânărul.
Explicația brokerilor ține de statistici și modul în care își calculează asigurătorii riscurile. În unele situații, aceste criterii nu par să-i avantajeze pe șoferii care au un istoric bun la volan.
„Din păcate, pe segmentul acesta până în 30 de ani se pare că rezultatele asigurătorilor sunt foarte slabe, adică frecvența de daune este foarte mare. Impactul acestor lucruri este mult mai mare și cei care au un comportament de condus bun suferă foarte mult (…) Asigurările au la bază calcule statistice și medii, iar dacă în categoria de vârstă de sub 30 de ani, în medie, sunt 20 din 100 care fac daune, restul de 80 suferă pentru cei 80. Aici ar fi o oportunitate pentru asiguratori să meargă și mai adânc cu segmentare și să ia în calcul și experiența. Foarte puțini o iau în calcul”, a explicat pentru gândul Victor Șraer, managing partner la Otto Broker.
Brokerul a precizat totodată că fiecare companie are libertatea de a stabili propriile criterii de segmentare și de evaluare a riscului.
„Ele nu sunt reglementate și nici nu trebuie să fie reglementate pentru că fiecare trebuie să evalueze riscul după cum îl duce capul. Acesta este principalul atu al unui asigurător, să-și evalueze foarte bine riscul pe fiecare segment în parte și să aibă prețuri competitive”, ne-a spus Șraer, adăugând că experiența unui șofer este foarte rar luată în calcul de către asigurători.
„Nu e foarte relevantă. Se vede din faptul că sunt oameni care au permis de 10 ani, dar au foarte multe daune, dar poate să fie relevantă. Ar trebui să fie relevant, de exemplu, istoricul de amenzi, dar nu este disponibil. Dacă ai un om care are permis de 10 ani și are două amenzi de radar în ăștia 10 ani, ar merita, ar trebui să vrei să-l ai client”, a adăugat el.
O altă problemă a pieței RCA este, în opinia sa, diferența foarte mare dintre prețurile oferite de companiile din domeniu.
„Dacă vorbim de același risc, pentru același client prețul variază de la simplu la triplu”, a spus Șraer vineri, la emisiunea ZF LIVE.
„În funcție de compania de asigurări, mă aștept ca diferențele, dacă toată lumea respectă aceleași reguli, diferențele să fie la ordinul de 20, 30 de procente”, consideră brokerul.
În prezent, dauna medie plătite de companiile de asigurări pentru pagube materiale este de 5.500 de lei, potrivit datelor ASF.
Reducerea comisioanelor pentru brokeri ar putea scumpi polițele RCA
La finele lunii iulie, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a publicat un proiect de normă prin care se prevede plafonarea nivelului maxim al comisionului acordat de asigurători pentru contractarea asigurării RCA la cel mult 10% din valoarea primelor de asigurare încasate.
Asiguratorii au avertizat că măsura va duce la creșterea costurilor, reducerea pieței RCA și a afacerilor brokerilor cu circa 30%. Totodată, uniunea brokerilor de asigurări din România (UNSICAR) a estimat că 25.000 de persoane ar putea rămâne fără job ca urmare a implementării normei.
Victor Șraer este de părere că măsura contravine regulilor pieței libere, dar și că aceasta va însemna prețuri mai mari pentru polițele RCA.
„Cu siguranță da. Măsura acolo va duce”, ne-a spus el, întrebat fiind dacă măsura ar putea majora costurile de asigurare ale șoferilor.
„O să dispară din ofertele de brokeraj. Vor fi afectate persoanele din orașele mici și din zonele rurale. Acolo oamenii apelează la brokeri pentru că nu prea au variante”, a mai adăugat brokerul.