De ce se bat zeci de firme din România și din străinătate pentru construcția a 8,7 km din Autostrada Transilvania. REVOLTA REGILOR ASFALTULUI
„Pe holurile Ministerului Transporturilor se vorbea numai italiană și spaniolă în ziua în care a avut loc deschiderea ofertelor pentru licitație. De parcă nu eram în România”, ni se plânge unul dintre regii asfaltului care a participat recent la deshiderea ofertelor depuse pentru cei 8,7 km ai tronsonului de autostradă Gilău-Nădășelu.
Segmentul reprezintă doar o mică parte din Autostrada Transilvania (415 km) și a fost scos la licitație de CNADNR. Ofertele au fost deschise săptămâna trecută la Ministerul Transporturilor. Au depus oferte patru firme și nouă consorții, ce cuprind mai mulți constructori din Spania și Italia, dar și din Austria și Germania. Nu lipsesc nici așa-numiții regi ai asfaltului din România, între care Costel Cășuneanu (Pa&Co), Dorinel Umbrărescu (Spedition UMB), Alexandru și Traian Horpos (Straco Grup).
Valoarea totală estimată a contractului și anunțată de CNADNR este între 316,7 milioane lei (circa 70 de milioane de euro) și 348,4 milioane lei (78 milioane euro), ceea ce înseamnă că prețul per kilometru este între 8 și 9 milioane euro.
Pe unde trece autostrada
Sectorul 3A1 trece prin Gilău (km 0 -km 5), Garbau (km 5- km 13). „Traseul autostrăzii pornește de la limita sectorului 2B, la nord-est de localitatea Gilău, traversând la km 0+267 un drum local (…). La km 0 + 650 traseul autostrăzii ocolește cimitirul localității Gilău, pe la nord de acesta. În continuare autostrada traversează diferite văi și pâraie (…)”, se arată într-o fișă a CNADNR.
Pe traseul segmentului de autostradă va exista un viaduct cu o înălțime maximă de 27 de metri, dar constructorii contactați de gândul spun că traseul nu este unul care să le pună probleme în ceea ce privește construcția.
În ce condiții constructorul care va câștiga licitația poate cere majorarea valorii contractului
Într-o fișă de date a CNADNR se menționează că valoarea estimată a contractului este de 316,7 milioane de lei fără TVA, dar că CNADNR „optează pentru achiziționarea ulterioară de noi lucrări/servicii similare de la ofertantul declarat câștigător în valoare de 31,6 milioane de lei fără TVA”. Astfel că valoarea totală estimată a contractului poate ajunge la 348,4 milioane de lei fără TVA.
Una dintre condițiile pe care trebuie să le îndeplinească o firmă pentru a avea șanse să câștige licitația este ca media cifrei de afaceri globale în ultimii trei ani să fie de minimum 315 milioane de lei.
„Fără asocierea cu o firmă din străinătate nu am fi avut șanse”
Vasile Rotaru, administrator Consinit Zalău, firmă care a participat la licitație în cadrul unei asocieri – Copisa Constructora Pirenaica – Consinit SRL – Eurocerad International SRL – recunoaște că fără constructorul străin nu ar avea șanse să câștige contractul. „Firma care conduce asocierea, Copisa, este una mare, care are fondurile necesare pentru a asigura finanțarea lucrărilor”, spune Rotaru.
„Pentru noi este o locație aproape. Deținem balastiere în apropiere de zona pe unde va trece autostrada Gilău-Nădășelu. Se spunea că Bechtel aducea balast tocmai din Turcia. Pentru noi acest tronson este de interes și din punct de vedere tehnic și economic”, ne-a declarat dr. ing. Vasile Rotaru. Firma sa mai colaborează cu Copisa și în alte proiecte din țară din domeniul infrastructurii, însă Gilău-Nădășelu este cel mai mare proiect la care participă firma sa.
„Păi în ce țară se mai duc atâția străini să construiască autostrăzi?”
„Nu sunt prea multe lucrări, așa se explică interesul crescut al constructorilor români și străini pentru tronsonul Gilău-Nădășelu”, crede unul dintre constructori.
„Când am fost la Ministerul Transporturilor, la deschiderea ofertelor – pentru că m-am dus chiar eu în persoană, alte firme și-au trimis directorii de mâna a treia – pe holurile ministerului se vorbea numai spaniolă și italiană, parcă nu eram în România. Păi în ce țară se mai duc atâția străini să construiască autostrăzi? Străinii își fac singuri la ei în țară autostrăzile. Iar la noi, la licitație, românii erau în asocieri cu firme din străinătate, străinii erau lideri de asociere, iar firmele românești erau >”, ne-a declarat un „rege al asfaltului”, care nu a dorit să îi menționăm numele.
Întrebat dacă suma estimată de CNADNR – între 70 și 78 de milioane euro – este suficientă pentru cei 8,7 km, unul dintre constructori spune că „depinde cum te organizezi”. „O lucrare o poți face cu 70-80% din bani, o poți termina în câteva luni sau în doi ani, sunt mulți factori de care depinde finalizarea unei lucrări”, a mai spus constructorul.
Pentru proiectarea și construcția autostrăzii Transilvania, sector 3A, Cluj Vest (Gilău) – Mihăiești, km 0+000 – km 25+500, tronsonul 3A1, km 0+000 – km 8+700 s-au arătat interesate patru companii (Consorzio Stabile Alveare, Tirrena Scavi, Collini Lavori și FCC Construccion) și nouă consorții (Selina SRL – Doprastav as – Sodi Constructii SRL, OHL ZS – Tel Drum, Pa&Co International – Hochtief Solution, Lena Engenharia e Construcoes – Apolodor Grup Construct – Via Design SRL – Arcadis Eurometudes, Copisa Constructora Pirenaica – Consinit SRL – Eurocerad International SRL, Azvi – Delta ACM 93, Porr Bau GmbH – Hidroconstrucția – Studio Corona SRL, Spedition UMB – Tehnostrade și Strabag SRL – Straco Grup SRL – Consitrans SRL – Drum Proiect SRL.
Ofertele pentru Gilău-Nădășelu ar fi trebuit deschise în martie, iar termenul pentru finalizarea contractului, finanțat de la bugetul de stat, a fost stabilit la șase ani de la data atribuirii.
Proiectul autostrăzii Transilvania (Brașov-Borș, 415 kilometri) a început în 2004, dar constructorul, compania americană Bechtel, a finalizat doar 52 de kilometri.
În 2011 Guvernul a decis ca Bechtel ă construiască doar tronsoanele deja începute, reprezentând 118 kilometri, iar restul sectoarelor să fie scoase la licitație.