Deficitul bugetar din ianuarie este cu 3,87 miliarde de lei mai mare decât în aceeași lună a anului trecut. Cu cât au crescut cheltuielile statului
Diferența dintre cheltuielile și veniturile statului este mai adâncă în prima lună din 2024, față de aceeași perioadă din 2023, arată datele Ministerului Finanțelor Publice, anunțate oficial marți.
Execuția bugetului general consolidat pe luna ianuarie 2024 s-a încheiat cu un deficit de 7,89 miliarde de lei, ceea ce reprezintă 0,45% din Produsul Intern Brut, cu 3,87 de miliarde de lei mai mult față de deficitul lunii ianuarie 2023, de 4,02 miliarde de lei, respectiv 0,25% din PIB-ul aferent, potrivit MFP.
Veniturile totale au însumat 47,39 mld lei în ianuarie 2024, în creștere cu 19,7% (an/an), arată MFP. Dinamica acestora a fost susținută în principal de evoluția încasărilor din contribuții de asigurări, TVA, accize și fonduri europene.
Principalele surse de venituri
Încasările din impozitul pe salarii și venit au totalizat 4,23 mld lei, înregistrând o scădere de 5,8% (an/an), determinată de contracția încasărilor din impozitul pe dividende (-56,7%), pe fondul unui efect de bază ridicat (creșterea semnificativă a dividendelor în ianuarie 2023 distribuite în baza situațiilor financiare interimare întocmite în cursul anului 2022, cu reținerea cotei de impozit de 5%).
Pe de altă parte, veniturile din impozitul pe salarii au înregistrat un avans de 24,5%, peste evoluția fondului de salarii din economie (17,9%), dinamica acestei categorii de încasări fiind influențată de modificarea reglementărilor privind facilitățile fiscale acordate salariaților din sectorul construcții, agricol, industria alimentară și a activităților de creare de programe pentru calculator (O.U.G. nr. 93/20232 și Legea nr. 296/20233), majorarea salariului minim brut pe țară garantat în plată (H.G. nr. 900/2023 ), precum și majorarea salariului minim brut pe țară garantat în plată pentru sectoarele construcții, agricol și industria alimentară (O.U.G. nr. 93/2023). Totodată, evoluții pozitive au fost înregistrate și în cazul încasărilor din impozitul pe veniturile din pensii (57,9%) și aferente declarației unice (36,0%).
Contribuțiile de asigurări au înregistrat 15,62 mld lei, în creștere cu 25,7% (an/an), peste evoluția fondului de salarii din economie. Evoluția acestor încasări a fost influențată pozitiv de modificarea reglementărilor privind facilitățile fiscale acordate salariaților din sectorul construcții, agricol, industria alimentară și a activităților de creare de programe pentru calculator (O.U.G. nr. 93/2023 și Legea nr. 296/2023), majorarea salariului minim brut pe țară garantat în plată (H.G. nr. 900/2023) și majorarea salariului minim brut pe țară garantat în plată pentru sectoarele construcții, agricol și industria alimentară (O.U.G. nr. 93/2023), iar negativ de restituirea sumelor reținute cu titlul de CASS din veniturile din pensii (efect bugetar de -0,07 miliarde lei, conform O.U.G. nr. 4/2023).
Încasările nete din TVA au înregistrat 11,97 mld lei, în creștere cu 22,8% (an/an).
Comparativ cu dinamica înregistrată în luna similară a anului trecut, în ianuarie 2024 se remarcă o evoluție accelerată a acestor venituri, pe fondul unei absorbții mai însemnate a fondurilor europene în finalul anului trecut. De asemenea, valoarea restituirilor de TVA s-a majorat marginal (+1,3%) față de nivelul rambursat în aceeași lună a anului trecut (2,69 mld. lei în ian 2024, comparativ cu 2,66 mld lei în ian 2023).
Veniturile din accize au însumat 4,30 mld lei, consemnând o creștere de 48,1% (an/an), susținută de încasările din accizele pentru produsele din tutun, care au înregistrat un avans semnificativ, de 91,4%, în condițiile creșterii accizei de la 1 ianuarie 2024. În același timp, încasările din accizele pentru produsele energetice au consemnat o dinamică negativă, de 3,5%. Evoluția lunară a încasărilor din accize prezintă în general o volatilitate mai ridicată, determinată de politica operatorilor economici de antrepozitare fiscală a produselor accizabile.
Veniturile nefiscale au însumat 4,09 mld lei, înregistrând o contracție de 18,1% (an/an), explicată în principal de evoluția încasărilor din redevențe.
Sumele rambursate de Uniunea Europeană în contul plăților efectuate și donații au totalizat 4,15 mld lei, în creștere cu 159,9% (an/an).
Cheltuielile bugetului general consolidat
Cheltuielile bugetului general consolidat în sumă de 55,28 mld lei au crescut în termeni nominali cu 26,7% comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent. Exprimate ca procent din Produsul Intern Brut, cheltuielile pe anul 2024 au înregistrat o creștere cu 0,44 puncte procentuale față de aceeași perioadă a anului 2023, de la 2,74% din PIB la 3,18% din PIB.
Cheltuielile de personal au însumat 11,82 mld lei, în creștere cu 20,8% comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent. Exprimate ca pondere în PIB, cheltuielile de personal reprezintă un nivel de 0,7% din PIB, cu 0,1 puncte procentuale mai mari față de aceeași perioadă a anului precedent, ținând cont de creșterile salariale acordate în anul 2023.
Cheltuielile cu bunuri și servicii au fost 7,10 mld lei, în creștere cu 20,2% comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent. O creștere se reflectă la bugetele locale, respectiv 39,5% comparativ cu anul precedent, precum și la bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate de 6,0% pentru decontarea medicamentelor cu și fără contribuție personală și a medicamentelor utilizate în programele naționale de sănătate.
Cheltuielile cu dobânzile au fost de 1,65 mld lei, cu 1,44 mld lei mai mici față de aceeași perioadă a anului precedent.
Cheltuielile cu asistența socială au fost de 19,77 mld lei în creștere cu 3,3% comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent. Evoluția cheltuielilor cu asistența socială a fost influențată, în principal, de majorarea de la 1 ianuarie 2024, cu 13,8% a punctului de pensie, respectiv de la 1.785 lei la 2.032 lei, a îndemnizației sociale pentru pensionari (pensia minimă) de la 1.125 lei la 1.281 lei, în conformitate cu prevederile Legii nr. 360/2023 din 29 noiembrie 2023 privind sistemul public de pensii.
Cheltuielile cu asistența socială au fost influențate și de plățile suportate de la bugetul de stat pentru compensarea facturilor aferente consumului de energie electrică și gaze naturale, respectiv pe luna ianuarie 2024, au fost în sumă de 186,85 mil lei.
Cheltuielile cu subvențiile au fost de 1,36 mld lei, în principal, această sumă reprezintă subvenții pentru transportul de călători, pentru sprijinirea producătorilor agricoli, precum și pentru schema de compensare pentru consumul de energie electrică și gaze naturale al consumatorilor noncasnici (550,05 mil lei) care reprezintă 40,56% din total subvenții.
Alte cheltuieli au fost de 0,90 mld lei, reprezentând în principal, sume aferente titlurilor de plată emise de Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților, conform legislației în vigoare, burse pentru elevi și studenți, susținerea cultelor, alte despăgubiri civile.
Cheltuielile privind proiectele finanțate din fonduri externe nerambursabile (inclusiv subvențiile de la Uniunea Europeană aferente agriculturii) au fost de 4,5 mld lei, cu 161,5% mai mari comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent.
Cheltuielile pentru investiții, care includ cheltuielile de capital, precum și cele aferente programelor de dezvoltare finanțate din surse interne și externe, au fost în valoare de 7,37 mld lei, de aproape 4 ori mai mult decât în ianuarie 2023, când au fost în valoare de 1,94 mld lei, potrivit execuției bugetului consolidat.