Demetriade, Tarom: Luăm în calcul ajustări de personal și de salarii și renunțarea la trei avioane

Publicat: 09 07. 2013, 15:59
Actualizat: 20 03. 2019, 21:37

Conducerea Tarom ia în calcul reduceri de personal și de salarii, renunțarea la trei aeronave și la operarea unor curse către zone în care au loc conflicte, printre care și Egipt, a declarat agenției Mediafax Nicolae Demetriade, directorul executiv al companiei aeriene naționale.

„Va trebui să facem sacrificii și de o parte, și de cealaltă, și de partea managementului, care va trebui să înțeleagă că trebuie să renunțe la unele lucruri, chiar și la o parte din salariu. Ca să putem să cerem tuturor ceilorlalți oameni din companie să accepte anumite renunțări, va trebui și noi să… Luăm în calcul ajustări de personal și de salarii”, a spus Demetriade.

El a afirmat că Tarom are 2.090 de angajați și că sunt anumite zone de activitate în care salariile sunt extrem de mici, care nu contează foarte mult în bilanț, dar sunt activități care, dacă sunt păstrate, chiar cu salarii mici, nu aduc niciun avantaj, niciun plus de imagine sau de activitate.
„Ne creează și discuții și probleme. Deci noi trebuie să eficientizăm activitatea. Trebuie să discutăm și să analizăm – am nevoie de atâția oameni, îi țin, mai am nevoie să aduc 30 de oameni, îi mai aduc”, precizat el.

Demetriade a mai spus că este posibil ca Tarom să renunțe la anumite avioane, care ar trebui reparate ca să poată funcționa în următorii ani, ceea ce ar necesita costuri.

„Dar marea problemă pentru noi este următoarea: având costurile atât de mari, aceste avioane nu mai pot fi închiriate nici la alții, iar noi, dacă le exploatăm, vor genera pierderi”, a explicat el.

Sunt vizate trei avioane, două Airbus A 310, despre care Demetriade spune că sunt foarte vechi și foarte mari consumatoare de petrol, și un avion închiriat în 2008 (Boeing 737 – 800). Flota Tarom cuprinde 24 de aeronave.

„Nu e o decizie definitivă, ci o gândire pe care trebuie să o materializăm după o analiză foarte atentă. S-ar putea ca toată lumea să ajungă la concluzia că este bine ca aceste avioane să rămână în flotă. Nimeni nu ne oprește să renunțăm la anumite destinații, care nu au potențial de traficare, de exemplu fel de fel de zone de conflict unde zboară Tarom și pentru un timp nu vedem o creștere. Una dintre ele este Egipt. Acum analizăm”, a mai spus oficialul companiei aeriene.

În schimb, Tarom nu își permite să cumpere niciun avion nou.

„Nu își permite nici acum și nici peste mulți ani. Tarom, ca să se poată gândi la achiziția de avioane noi și să își unifice flota, ori trebuie să cumpere unele noi, ori să găsească o companie care produce avioane și care să le ia pe acestea pe care le avem și să ne aducă altele, dar asta nu mai înseamnă achiziție, ci un schimb Asta ar însemna mult de plătit și nu este nimeni pregătit. În următorii doi ani dacă reușim să fim pe profit, cei care vor fi atunci la conducerea Tarom se pot gândi la achiziția unor avioane. Tarom ar trebui să fie bancabil ca să poată lua un credit și trebuie să facă dovada că își poate achita ratele. Ca să dovedești, trebuie să vii cu niște planuri foarte concrete”, a adăugat Demetriade.

Consiliul de Administrația (CA) al Tarom a hotărât pe 22 iunie să urgenteze aplicarea măsurilor din planul de management prin numirea lui Nicolae Demetriade în funcția de administrator-director executiv. În același timp, directorului general, Christian Heinzmann, i s-a propus, iar acesta a acceptat, să i se reducă mandatul de la patru ani la un an.

Șeful CA al Tarom, Dan Pascariu, a afirmat recent că Heinzmann nu a respectat decizia Consiliului de Administrație de a îngheța angajările, nu a început procesul de restructurare și nu a îndeplinit nici 30% din obiectivele propuse în planul de management.

Pascariu a spus că din aceste motive Consiliul de Administrație i-a solicitat directorului general, Christian Heinzmann, să accepte reducerea mandatului de la patru ani la un an. Președintele CA al Tarom a afirmat că Heinzmann a angajat 40 de persoane. Deși i s-a cerut să renegocieze contractele angajaților, acesta a reușit să modifice un singur contract.

Pascariu consideră că un expat singur care conduce o companie de stat este pierdut, pentru că un străin într-o astfel de poziție este izolat. „Un expat în fruntea unei companii de stat este pierdut. Recomandarea pe care o voi face Guvernului este să nu mai facă acest experiment”, a afirmat el.

Acesta a adăugat că nici restructurarea companiei nu a fost lansată.

Heinzmann a declarat în luna iunie agenției Mediafax că a semnat un document la solicitarea lui Pascariu, care prevede printre altele că durata mandatului său a fost redusă de la patru ani la un an, menționând că va discuta situația sa cu ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu.

„Dacă nu aș fi semnat, aș fi fost concediat”, a afirmat atunci CEO-ul Tarom, care a preluat această poziție în luna noiembrie a anului trecut.
Tarom a înregistrat pierderi de 66 milioane de lei în primele patru luni, cu 30 milioane de lei mai puțin față de rezultatul negativ estimat în planul de management.

Compania a încheiat anul trecut cu o pierdere preliminară și neauditată de 236 milioane lei.

Planul de management, aprobat de Consiliul de Administrație în luna martie, prevede pierderi de 143 milioane lei în acest an, de 18 milioane lei în 2014, urmând ca în 2015 și 2016 compania să realizeze profit de 92 milioane lei, respectiv 173 milioane lei.

În baza planului de management, Tarom a inițiat în martie un program de retragere voluntară a personalului, vizând reducerea personalului cu 10% până la finele anului.

Compania urmărește de asemenea o creștere a numărului de pasageri transportați cu 100.000 pe an, de la 2,3 milioane în acest an la 2,6 milioane în 2016, și o majorare a gradului de încărcare a aeronavelor, de la 68% în acest an la 75% în 2016.