Parlamentul a adoptat miercuri o lege care prevede accesul neîngrădit la Monitorul Oficial. În noua variantă, vor deveni accesibile nu doar citirea ci și căutare, salvare, distribuirea și imprimarea textelor, de către orice utilizator.
În prezent, Monitorul Oficial se publică în varianta electronică, doar pentru citire, iar accesul utilizatorilor a rămas îngrădit de o aplicație web (Flash) care blochează salvarea, imprimarea, sau chiar și citirea facilă pe dispozitive mobile sau care nu susțin aplicația web.
Deși în anul 2008 s-a implementat publicarea ca fișier PDF liber accesibil, ca urmare a unei modificări legislative, acest lucru a fost întrerupt în scurt timp, implementându-se platforma e-Monitor cu aceste limitări.
„Am oprit aceste lucruri azi! Parlamentul a adoptat azi o lege din pachetul de debirocratizare și transparentizare inițiat anul trecut”, a anunțat miercuri Claudiu Năsui (foto), ministrul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului.
În urma promulgării acestei legi, accesul la Monitorul Oficial se va putea face în format electronic, accesibil pentru citire, căutare, salvare, distribuire și imprimare de către orice utilizator.
De asemeni, va deveni liber accesul cetățenilor la Părțile I și II din Monitorul Oficial (actele normative și stenogramele ședințelor legislativului).
„Transparența și accesul liber la informații nu înseamnă simplul acces la o imagine a unei pagini scanate pe o aplicație web, ci inclusiv posibilitatea de a realiza căutări rapide automatizate și alte operațiuni normale”, a mai scris Năsui.
Propunere legislativă pentru publicarea Monitorului Oficial în format electronic liber și deschis prin modificarea Legii nr.202/1998 privind organizarea Monitorului Oficial al României a intrat în dezbaterea Senatului în luna iulie, a anului trecut.
Odată cu ea au mai fost depuse alte șase inițiative, toate vizând debirocratizarea. Acestea se referă la activitatea ONG-urilor, contabilitatea microîntreprinderilor (eliminarea declarațiilor intermediare), debirocratizarea legii societăților comerciale, a plății impozitului pe imobilele cu destinație mixtă, a declarației de „adaos comercial” plus un registru pe site-ul fiecărei instituții de stat cu cererile de informații pe legea 544 și răspunsurile la ele.