Susținerea creșterii nivelului de digitalizare în România nu este o inițiativă provocată de pandemia de COVID-19 pentru Mastercard România, companie care se implică de câțiva ani în dezbaterea inițiativelor legislative în domeniu, dar și în susținerea proiectelor antreprenorilor care cu impact în zona digitală, a explicat Laura Ștefan, director Business Development al Mastercard România, în cadrul Conferinței „DIGITALIZAREA ROMÂNIEI”, organizată de Gandul.ro.
„Mastercard, în calitate de companie de tehnologie în zona plăților a avut dintotdeauna un interes deosebit pentru digitalizare. Și pentru că acest subiect de o importanță strategică pentru noi, am avut încă de acum trei ani inițiative pe care le-am abordat la un nivel care ne-am fi dorit noi să aducă și anvergură pentru acest proces de digitalizare”, a declarat Laura Ștefan, în cadrul conferinței Conferinței „DIGITALIZAREA ROMÂNIEI”, organizată de Gandul.ro.
În cadrul evenimentului live au vorbit și Ciprian Teleman, ministrul Cercetării, Inovării și Digitalizării, și Eduard Dumitrașcu, președintele Asociației Române pentru Smart City și Mobilitate.
De exemplu, în urmă cu trei ani, compania a organizat Mastercard Technology Summit, în care au fost prezentate cele mai noi tehnologii de plată, dar a fost lansată și Cartea albă „Impactul guvernării digitale asupra României”. „În cadrul acesteia am propus o serie de măsuri despre care noi considăm că vor avea un impact foarte important asupra modului în care se întâmplă lucrurile. Iar aceste măsuri se împărțeau pe mai multe zone, pornind de la cetățean și felul în care acesta interacționează cu statul, antreprenoriat, economie digitală, educație și așa mai departe”, a detaliat Laura Ștefan, în cadrul evenimentului organizat de Gandul.ro.
La capitolul educație financiară și digitală, propunerea viza introducerea materiilor privind tehnologia informației în școli, în zona IMM-urilor se propunea încurajarea celor care lucrează în zona comerțului electronic, dar și utilizarea ID-ului digital.
„Digitalizarea este un subiect de relevanță pentru noi pe care nu am așteptat nepărat anul trecut ca să îl adresăm”, a subliniat Laura Ștefan.
Printre proiectele susținute de Mastercard de numără Ghiseul.ro și legea cashback. „Mastercard este unul dintre cei mai mari susținători ai legii cashback, care permite dotarea cu POS-uri a unei mari părți a comercianților, numai că noi am susținut-o în forma ei inițială, unde pragul era mai jos decât în momentul de față și considerăm în continuare că, pentru ca această lege să își facă efectul și să simțim impactul acesteia în economie ar trebui revăzut acest prag”, a precizat Laura Ștefan.
Potrivit Legii nochash , Legea nr. 191/2018, persoanele juridice care desfăşoară activităţi de comerţ cu amănuntul şi cu ridicata, precum şi cele care desfăşoară activităţi de prestări de servicii, care realizează anual o cifră de afaceri mai mare de 50.000 euro în echivalent lei, au obligaţia să accepte ca mijloc de plată şi cardurile de debit, şi cardurile de credit prin intermediul unui terminal POS şi/sau al altor soluţii moderne de acceptare. Legea prevede că acești comercianții pot oferi serviciul de avans în numerar la terminalele de plată în baza contractelor încheiate cu instituţiile acceptante şi pot acorda avansuri în numerar, care nu poate depăşi însă suma de 200 lei. Comercianţii pot percepe de la titularul cardului un comision care nu poate depăşi 1% din valoarea avansului acordat.
Pe lângă implicarea în zona reglementării digitalizării, Mastercard acordă atenție inițiativelor din mediul privat care vizează proiecte de digitalizare, în special zona plăților. „Mastercard are un program global – Fintech Express, în cadrul căruia noi capacităm anumite companii care sunt dotate cu licența de care au nevoie pentru a activa în acest domeniu al plăților, dar și care au tehnologia pusă la punct, licența din partea noastră și tot set up-ul necesar pentru a adresa această zonă de plăți. Și ce ne dorim noi să facem este să aducem acești parteneri care sunt deja pregătiți în fața altora care își doresc să intre în acest domeniu, îi ajutăm să lucreze împreună așa încât cât mai mulți furnizori din zona asta să poată să intre în piață într-un mod foarte rapid”, a explicat Laura Ștefan.
Pe lângă zona administrației publice, o nevoie puternică de creștere a digitalizării vine și în zona educației, dar și în zona antreprenoriatului, consideră reprezentanta Mastercard.
„Cei care lucrăm în privat avem uneori, mai ales când lucrăm într-o companie mare, avem acest beneficiu, acest lux, dacă e să-l numim așa, de a avea la dispoziție toate instrumentele necesare pentru digitalizare. Ceea ce nu este întotdeauna valabil pentru micile companii, unde ai un antreprenor, care se ocupă de absolut toate aspectele care au legătură cu afacerea sa și care se vede deodată, cel puțin anul trecut s-a văzut deodată pus în fața nevoii de digitalizare bruscă”, a afirmat directorul Business Development al Mastercard România.
„Dacă în mod normal digitalizarea este un proces de anvergură, structurat, care trebuie gândit ca o strategie și care se implementează în timp, anul trecut am fost cu toții martori ai acestui fenomen în care de azi până mâine foarte multe businessuri au trebuit să se mute din zna fizică în zone digitală. Și dacă pentru o companie foarte mare acest lucru a beneficiat de resurse care au fost angrenate ăn această direcție, pentru micul antreprenor totul a pornit de la zero și oamenii au trebuit să se uite în toate direcțiile să vadă cum să facă lucrul acesta, au trebuit să se educe, să găsească furnizorii corecți, resursele pentru a implementa totul, să învețe să lucreze pe zoom, în online și credem noi că acolo este zona unde este cea mai mare nevoie de suport și unde noi chiar ne dorim să avem un aport”, a detaliat Laura Ștefan.
Una dintre inițitivele Mastercard pentru susținerea micilor antreprenorilor – „Pachetul pentru digitalizarea afacerii” a fost lansată în luna martie și, potrivit Laurei Ștefan, există clienți care sunt interesați și care validează această nevoie identificată de companie.
„E clar că micii antreprenori au nevie de suport pe zona aceasta, lipsindu-le resursele din mai multe zone. Pe de altă parte, digitalizarea, chiar și aceasta forțată de anul trecut, are în mod indubutabil, benefici, iar aceste beneficii noi considerăm că ar trebui permanentizate și ar trebui să rămână cu noi și după ce se termină pandemia”, a explicat Laura Ștefan. Pachetul constă într-un set de parteneriate cu o serie de furnizori care să asiste antreprenorii pe drumul spre digitalizare, de la acces la echipamente și software, la suportul IT.
Potrivit comunicatului companiei, începând cu 15 martie, posesorii de carduri Mastercard Business emise în România beneficiază de șase luni de asistență gratuită la achiziționarea pachetului Digital Workplace pentru o perioadă de 12 luni. Soluția oferită de Connections Consulting constă în hardware, software și suport, precum și până la 30% discount aplicat la cel mai des utilizate servicii de încredere eIDAS oferite de certSIGN, alături de consultanță gratuită, de 2 ore, 4 ore și, respectiv, 6 ore, în funcție de tipul de pachet achiziționat. De asemenea, suita de soluții include 50% reducere la abonamentele medicale SanoPass dedicate angajaților și servicii gratuite de medicina muncii.
Gândul.ro a organizat Conferința digitală LIVE, DIGITALIZAREA ROMÂNIEI pe data de 26 aprilie, la ora 10:00, în direct online din studioul Gandul LIVE. Invitații noștri speciali au abordat tema digitalizării în România, din punctul de vedere al autorităților, al companiilor dar și al consumatorilor finali. Puteți urmări emisiunea pe pagina de Facebook Gândul, canalul de Youtube Gândul și pe www.gandul.ro.