Evoluția rapidă a tehnologiilor moderne din ultimii ani, dezvoltarea unor platforme online și ritmul tot mai intens al vieții au schimbat radical nevoile, comportamentul consumatorilor și implicit ofertele de pe piața muncii care să răspundă acestora. App Developer, VR designer, online streamer-ul sau influencer social se numără printre joburile care au apărut în ultimii ani.
Oferta angajatorilor include joburi de neimaginat în urmă cu câțiva ani, iar abilitățile digitale și capacitatea de adaptare sunt aptitudini care, în unele cazuri, pot cântări mai greu decât studiile sau experiența.
Impactul tehnologiei s-a resimțit din plin în piața muncii, astfel că, în prezent, există o gamă largă de posturi care necesită doar câteva cunoștințe digitale de bază. În plus, procesele de lucru decurg acum mult mai simplu, mai ales că o bună parte din munca zilnică poate fi organizată și realizată prin intermediul smartphone-ului, susțin reprezentanții unei asociații care oferă cursuri pentru dezvoltarea competențelor digitale ale angajaților, în contextul în care România se află pe ultimele locuri în Europa în ceea ce priveşte nivelul general de alfabetizare digitală a populaţiei.
Nevoia de dezvoltare a aplicațiilor, a platformelor online și rețelor sociale atrag în continuare forță de muncă și se caută angajați pentru numeroase joburi, de la creatori de aplicații mobile și social media specialists la creatori de conținut urmăriți de milioane de oameni.
Internetul și ramificațiile sale au devenit în prezent surse de venit pentru tot mai multe persoane, iar în topul joburilor nou apărute se numără astăzi:
Joburile din zona serviciilor de food delivery au cunoscut o dezvoltare accelerată, amplificată acum și de pandemie. În consecință, cererea de livratori este tot mai mare, iar cei care vor să se angajeze au nevoie doar de un smartphone pe care să-și instaleze aplicațiile și de un mijloc de transport cu ajutorul căruia să se deplaseze mai ușor către destinația la care trebuie să livreze comanda. Totul este automatizat până în cele mai mici detalii, de la preluarea comenzii și găsirea unui livrator în timp util, până la direcționarea acestuia spre adresa clientului, aplicația oferind suport constant pe tot parcursul livrării.
Și șoferii serviciilor de ride-sharing trec printr-un proces similar și pentru ei există, de asemenea, o cerere uriașă pe piață, în special în orașele mari, arată sursa citată. Cu ajutorul unor aplicații instalate pe telefon, deținătorii unui carnet de șofer își pot face cont pentru a prelua clienți pe care să îi transporte dintr-un loc în altul.
Însă nu doar serviciile de curierat au avut de câștigat de pe urma evoluției tehnologice. Pentru a ține pasul cu inovațiile din domeniu, Medicina este un alt domeniu care s-a adaptat la schimbările impuse de tehnologia, astfel că serviciile de telemedicină au luat amploare. Medicii folosesc acum tehnologia telecomunicațiilor pentru a primi analize și investigații medicale, pentru a transmite interpretarea lor, dar și pentru a oferi consultații de la distanță.
De asemenea, în domeniul relațiilor cu clientul a trecut prin schimbări semnificative ca urmare a impactului adus de noile tehnologii. Deși comunicarea a fost automatizată, iar boții se ocupă acum să ofere informațiile de bază pentru clienți, interacțiunea umană nu poate fi înlocuită în totalitate, astfel că au apărut multe posturi de digital call-center operator. Un astfel de rol presupune preluarea dialogului cu clienții ale căror nevoi nu au fost rezolvate în urma interacțiunii standard cu boții, arată sursa citată.