Editurile, obligate prin lege să lanseze o versiune electronică a fiecărei cărți publicate. Octavian Oprea, ADR: Lucrăm la un cadru legislativ ad-hoc
Autoritatea pentru Digitalizarea României (SDR) are în plan ca în viitorul apropiat să pună la punct un cadru legislativ prin care toate cărţile care vor fi redactate în format letric să aibă şi o versiune electronică, a declarat vineri președintele ADR Octavian Oprea.
Preşedintele ADR a anunţat, în cadrul unei dezbateri online pe tema digitalizării, că în acest moment decizia de înfiinţare şi de operaţionalizare a Comitetului de debirocratizare şi transformare digitală a administraţiei publice se află pe masa premierului la semnat.
Un alt anunț important, în procesul de digitalizare a educației în România, este faptul că Autoritatea are în vedere crearea unui cadru legislativ prin care toate cărţile din format letric să fie transformate şi în format electronic.
Strategia Digitală în Educaţie prin parteneriat public-privat
„Autoritatea pentru Digitalizarea României are în plan în viitorul nu foarte îndepărtat să pună la punct un cadru legislativ prin care toate cărţile care vor fi redactate în format letric să aibă şi o versiune electronică. Practic, încercăm să convenim într-un fel sau altul cu editurile ca orice carte fizică să aibă şi versiunea sa electronică. După cum foarte bine ştim, dispozitivele de citire a cărţilor în format electronic au devenit foarte populare”, a afirmat Octavian Oprea.
Inițiativa vine pe fondul seriei de acțiuni lansate de Comisia Europeană în cadrul noului Plan de acțiune pentru educația digitală 2021-2027, care va consolida contribuția educației și formării la redresarea UE în urma crizei provocate de coronavirus și va contribui la construirea unei Europe digitale și ecologice.
Discuțiile s-au axat pe crearea Strategiei Digitale în Educaţie prin parteneriat public-privat, actualizarea legilor Educaţiei, Bibliotecilor şi Muncii și pe demersurile de a armoniza cunoaşterea naturală cu instrumentele pe care le aduce în educație inteligenţa artificială.
Peste 15 % dintre elevii din statele membre UE dispun de competențe digitale insuficiente
Digitalizarea Educației trebuie armonizată cu viziunea europeană, exprimată de comisarul pentru inovare, cercetare, cultură, educație și tineret, Mariya Gabriel. Ea a arătat că, în pofida opiniei larg răspândite conform căreia tinerii de astăzi reprezintă o generație de „nativi ai erei digitale”, rezultatele unui sondaj realizat la nivelul statelor membre. indică faptul că mulți dintre ei nu-și dezvoltă competențele digitale la un nivel suficient.
„Considerăm că este necesar să aducem schimbări profunde în educația digitală și ne angajăm să sporim alfabetizarea digitală în Europa (…) În pofida investițiilor pe care statele membre le-au făcut în ultimii ani în infrastructura digitală dedicată educației și formării, persistă disparități mari, atât între țări, cât și în interiorul acestora. În toate țările care au făcut obiectul anchetei, peste 15 % din populația de elevi dispun de competențe digitale insuficiente. În plus, dovezile furnizate de OCDE indică faptul că profesorii din învățământul secundar inferior din țările UE beneficiază rareori de formare privind utilizarea tehnologiei informației și comunicațiilor (TIC) pentru predare și că profesorii își exprimă nevoia puternică de dezvoltare profesională în utilizarea competențelor TIC pentru predare”, a spus Mariya Gabriel.
Statele membre ale UE au menținut cheltuielile publice pentru educație la aproximativ 10 % din totalul cheltuielilor publice, conform celor mai recente date ale Monitorului.
Debirocratizarea României este strâns legată de digitalizare
Preşedintele ADR, Octavian Oprea, a subliniat în cadrul dezbaterii că unul dintre obiectivele principale şi unul dintre atributele pe care le avem prin Hotărârea de Guvern de organizare şi funcţionare este transformarea digitală.
„Am încercat să evidenţiem toate problemele pe care le-am întâlnit în procesul de digitalizare. Pentru a ajunge la două click-uri este nevoie de luni sau chiar ani de muncă. În acest moment, pe masa prim-ministrului, se află la semnat decizia de înfiinţare şi de operaţionalizare a Comitetului de debirocratizare şi transformare digitală a administraţiei publice. Acest comitet va avea rolul de identifica toate serviciile publice oferite de instituţiile publice din România, de a elimina acele servicii care nu mai sunt de actualitate şi, bineînţeles, de a le supune digitalizării pe cele care noi le considerăm că se pretează pentru acest lucru. Digitalizarea nu înseamnă transpunerea birocraţiei într-o adresă de e-mail, ci înseamnă tranformare digitală”, a explicat Oprea, citat de Agerpres.
Acesta a adăugat că, prin noul comitet, se vor stabili termene scurte şi obiective clare în privinţa serviciilor publice din România, care vor fi „cartografiate” până la sfârşitul acestui an. Comitetul pentru debirocratizare va face o analiză clară asupra celor care trebuie eliminate pentru a propune modificările legislative, a mai spus președintele ADR.
Bilanţul educaţiei online prin platforme dedicate, la un an de la pandemie, şi conceptul de Smart Edu – între transformarea digitală a educaţiei, România Educată şi Planul Naţional de Redresare şi Rezilenţă (PNRR) sunt temele-cheie abordate, vineri, în cadrul evenimentului „eLearning 2021 (Edu Tech – Formare – Recalificare – Transformare Digitală)”.