Prima pagină » Economic » Digitalia » EXCLUSIV GÂNDUL FINANCIAR. Ela Moraru, CEO Google România: Accelerăm digitalizarea mediului de afaceri în contextul celei de-a patra revoluții industriale

EXCLUSIV GÂNDUL FINANCIAR. Ela Moraru, CEO Google România: Accelerăm digitalizarea mediului de afaceri în contextul celei de-a patra revoluții industriale

EXCLUSIV GÂNDUL FINANCIAR. Ela Moraru, CEO Google România: Accelerăm digitalizarea mediului de afaceri în contextul celei de-a patra revoluții industriale
Ela Moraru, Country Manager Google România

Ela Moraru, Country Manager Google România, a vorbit în exclusivitate pentru GÂNDUL FINANCIAR despre modul în care este implicată compania în proiectul-gigant al digitalizării României și al creșterii competitivității angajaților și a companiilor în competiția globală a celei de-a patra revoluții industriale.

Durează cinci minute să apari pe harta Google. Cinci minute esențiale pentru vizibilitatea unui business. Este vital pentru orice tip de afacere să își construiască o prezență remarcabilă în mediul digital. E o competiție contra cronometru, iar Google România, în parteneriat cu autoritățile, dezvoltă mai multe proiecte axate atât pe îmbunătățirea competențelor digitale în mediul educațional, cât și în mediul de afaceri.

Refacerea economică și reconstrucția post pandemie sunt în centrul obiectivelor Google în 2021, spune, pentru GÂNDUL FINANCIAR, Ela Moraru, Country Manager Google România. . În practică, planul de „economic recovery” în România presupune continuarea unor inițiative din anii trecuți, extinderea unora dintre ele și introducerea altora noi.

„Un program pe care vom accelera anul acesta este Google pentru IMM-uri, pe care l-am lansat în 2020 şi care ajuta companiile să treacă în online, iar pe cele care vând online, să exporte” – Ela Moraru Country Manager Google România.

Acesta este parte din proiectul „Grow România with Google”, lansat în 2020 pentru a găsi oferi soluții la noile realități generate de pandemie.

„Grow România with Google” – un proiect prin care 100.000 de români și companii sunt susținuți să găsească locuri de muncă, să se digitalizeze și să crească

Prin inițiativa „Grow România with Google”, vrem să ajutăm 100.000 de români și companii să găsească locuri de muncă, să se digitalizeze și să crească, adaugă Ela Moraru. Anterior, la finalul anului 2020, ea arăta, la conferința „Digitalizare + tehnologie = economie digitală: O strategie”, organizată de CursDeGuvernare.ro, că o jumătate din IMM-urile din România nu au încă o prezență online.

Din momentul în care am început să lucrăm cu IMM-urile să își poziționeze pe hartă prin Google, locația, cafenele, băcănia din colț, vulcanizări, ele nu aveau site-uri, dar au descoperit cum dintr-o dată au început să-i sune oamenii pentru că lumea caută de pe telefon – Ela Moraru Country Manager Google România

Jumătate dintre IMM-urile din România nu sunt încă în online prezente cu un site, aici fiin vorba despre o imensă oportunitate, adaugă aceasta.

Soluții de Cloud pentru IMM-uri în contextul utilizarii Inteligenței Artificiale și Machine Learning

O alta zona de creștere pentru Google România va fi prezentarea soluțiilor de Cloud pentru IMM-uri, mai ales în contextul utilizarii Inteligenței Artificiale și Machine Learning. Compania a lansat anul trecut un instrument dedicat companiilor (AIforBusiness). O altă zonă pe care se va concentra Google România în 2021 va fi cea de programe și certificări pentru competențe digitale pentru studenți, tineri profesionisti, profesori și oricine își dorește să învețe și sa crească în carieră, prin programele Google Atelierul Digital. Acesta este cel mai amplu program derulat de Google în România. Scopul lui este și continuă să fie creșterea competențelor digitale ale românilor, o zonă unde România are mult spațiu să crească. În plus, 9 din 10 slujbe în viitorul apropiat vor necesită competențe digitale, explică Ela Moraru. La acestea se adaugă programe suport pentru inovație, prin susținerea startup-urilor și a inițiativelor AI.

Ela Moraru, Google România: În România, pe durata pandemiei, ne-am concentrat pe trei obiective majore

De la începutul pandemie, Google a lucrat 24 de ore din 24 cu guvernele lumii pentru a găsi soluții. România a beneficiat, de asemene, de suportul gigantului în tehnologie. Astfel, Google a lansat Alertele SOS în căutarea Google și YouTube pentru a conecta românii cu cele mai recente știri, sfaturi de siguranță și informații autoritare de la organizațiile locale şi globale de sănătate, spune Ela Moraru. În ce privește învățarea de la distanță, Google, în parteneriat cu EduApps a susţinut gratuit continuarea educaţiei în online pentru peste 5000 de școli.

GÂNDUL FINANCIAR. Anul trecut, în octombrie, ați vorbit despre parteneriatul cu Ministerul Educației, cu Ministerul Economiei și cu cel al Digitalizării în diferite proiecte de digitalizare a învățământului, mediului de afaceri și al instituțiilor publice din România. În ce constau, concret aceste parteneriate? Care ar fi bilanțul actual acestor proiecte?

Când a izbucnit pandemia, am lucrat 24 de ore pe zi cu guverne din întreaga lume, inclusiv din România, pentru a ajuta la înfruntarea acestei crize. În România, ne-am concentrat pe trei domenii majore:

  • Furnizarea de informații fiabile cetățenilor și amplificarea programelor de informare locale. Am lansat Alertele SOS în căutarea Google și YouTube pentru a conecta românii cu cele mai recente știri, sfaturi de siguranță și informații autoritare de la organizațiile locale şi globale de sănătate și le-am susținut pentru a promova cele mai critice mesaje pe platformele noastre. De asemenea, am elaborat și pus la dispoziția publicului rapoarte de mobilitate comunitară, care au putut fi încorporate în deciziile strategice legate de COVID-19.
  • Învățare la distanță, lucru la distanță și conexiune: la nivel global, am oferit instrumentul nostru de videoconferință Google Meet gratuit pentru toată lumea, pentru a ajuta oamenii să se conecteze cu prietenii și familiile, companiile să colaboreze, iar elevii și profesorii să predea și să învețe de acasă. În parteneriat cu EduApps am susţinut gratuit continuarea educaţiei în online pentru peste 5000 de școli. De asemenea, am organizat cursuri şi programe gratuite pentru peste 50.000 de profesori în vederea dobândirii de competențe necesare predării online, în parteneriat cu Digital Nation şi EduApps.
  • În zona de sprijin economic am furnizat instrumente şi resurse de colaborare tuturor companiilor care au fost nevoite să lucreze de acasă şi am donat credite de publicitate clienților noștri IMM-uri, în timp ce brațul nostru filantropic Google.org a donat organizațiilor nonprofit pentru a ajuta cele mai vulnerabile comunități. Grantul de $200.000 pentru AdFaber şi lansarea Eroii Internetului sunt iniţiative legate de siguranţa copiilor pe internet, iar programul Eroii Internetului s-a alăturat umbrelei “România Educată”.

Ela Moraru, Google România: 9 din 10 slujbe în viitorul apropiat vor necesită competențe digitale

GÂNDUL FINANCIAR. În același timp, ați precizat că veți lucra în parteneriat cu Autoritatea pentru Digitalizarea României și CNTD. În ce constă acest parteneriat și cum poate contribui Google România la digitalizarea instituțiilor publice și  a interfeței dintre instituții și mediu de afaceri? Ce contribuție au în acest sens proiectele „Grow Romania with Google” și „Google pentru IMM-uri”?

Atelierul Digital este cel mai amplu program derulat de Google în România. Scopul lui este și continuă să fie creșterea competențelor digitale ale românilor, o zonă unde România are mult spațiu să crească. În plus, 9 din 10 slujbe în viitorul apropiat vor necesită competențe digitale.
Am început programul Atelierul Digital in 2016 cu obiectivul de a crește competențele digitale ale tinerilor care își caută un loc de muncă.

Programul cuprinde o platformă online unde cei interesați – tineri, studenți, antreprenori, etc – pot face cursuri pe diferite teme: de la digital marketing și cum să lansez o afacere online la promovare prin conținut sau export. Până la începerea pandemiei, programul cuprindea și o componentă offline, prin care organizăm, cu ajutorul partenerilor, sesiuni de training pentru studenți și antreprenori în orașe din toată țara, precum și în cele 8 huburi Google Atelierul Digital deschise în 8 facultăți din România.

Peste 250,000 profesioniști și companii și-au dezvoltat competențele digitale în cadrul programului Atelier Digital

Până în prezent, în programul Atelierul Digital au fost pregătiți peste 250,000 profesioniști și companii în domeniul competențelor digitale. La nivelul Europei, peste 30% din cei care au trecut prin programele noastre Grow with Google declară că și-au găsit un job, au crescut în companie sau și-au crescut afacerea în urma trainingurilor.

GÂNDUL FINANCIAR.  Care sunt proiectele la care lucrează Google Romania în acest moment?

Refacerea economică și reconstrucția post pandemie sunt în centrul obiectivelor Google în 2021. În practică, planul de „economic recovery” în România presupune continuarea unor inițiative din anii trecuți, extinderea unora dintre ele și introducerea altora noi.

Un program pe care vom accelera anul acesta este Google pentru IMM-uri, pe care l-am lansat în 2020 şi care ajuta companiile să treacă în online, iar pe cele care vând online, să exporte. Acesta este parte din proiectul „Grow România with Google”, lansat în 2020 pentru a găsi oferi soluții la noile realități generate de pandemie. Prin inițiativa „Grow România with Google” avem ca țintă să ajutăm 100.000 de români și companii să găsească locuri de muncă, să se digitalizeze și să crească.

Programele de educaţie digitală derulate sau susţinute de Google vor continua şi în 2021 în România, educaţia fiind un obiectiv constant, a cărei importanță a devenit vitală pe fondul schimbărilor determinate de pandemie.

GÂNDUL FINANCIAR. Ce investiții ați programat pentru 2021?

Echipa Google a crescut în România odată cu achiziția companiei Fitbit și sperăm să vedem produse create aici care să se bucure de succes global.
O alta zona de creștere pentru noi va fi prezentarea soluțiilor de Cloud pentru IMM-uri, mai ales în contextul utilizarii Inteligenței Artificiale și Machine Learning. Aș aminti aici că am lansat anul trecut un instrument dedicat companiilor (AIforBusiness).
Proiectul Grow with Google va fi cea mai importantă investiție în acest an, cu focus pe zona de suport pentru IMM-uri, prin platforma Google pentru IMM-uri, prin care ajutăm companiile să-și crească business-ul folosind instrumente digitale. O altă zonă va fi cu focus în 2021 va fi cea de programe și certificări pentru competențe digitale pentru studenți, tineri profesionisti, profesori și oricine își dorește să învețe și sa crească în carieră, prin programele Google Atelierul Digital. De asemenea, ne vom concentra pe programe suport pentru inovație, prin susținerea startup-urilor și a inițiativelor AI.

GÂNDUL FINANCIAR. Google este, probabil, cel mai vehiculat nume de companie la nivel mondial. Printre altele, este o companie remarcabilă pentru cultura sa organizațională. Fotografiile cu sediile Google din întreaga lume și cu oportunitățile oferite angajaților sunt celebre în întreaga lume. Câți angajați lucrează în birourile din România și pe ce poziții-cheie? Și, mai ales, cum arată birourile Google România?

La mai bine de 20 de ani de la înființarea noastră, la nivel global, Alphabet este o companie formată din peste 135.000 de oameni curioși, talentați și pasionați, care construiesc produse care ajută la crearea de oportunități pentru toată lumea. Avem birouri în peste 170 de orașe în aproape 60 de țări din întreaga lume.

În România, suntem o mână de oameni și recent am primit in familia noastra și echipa Fitbit, ceea ce bucură enorm. Google este un loc în care fiecare angajat cunoaște misiunea companiei care stă la baza culturii noastre la locul de muncă. Și totul începe de la modul în care lucrăm împreună. Construim o companie în care oamenii cu puncte de vedere, medii și experiențe diferite să poată face cea mai bună treabă și să se sprijine unul pe celălalt – Ela Moraru, Google România.

Pandemia a schimbat multe aspecte ale modului în care lucrăm și aceasta este una dintre cele mai mari priorități ale noastre în 2021. Anul acesta învățăm multe despre modul în care putem fi productivi și conectați departe de birou și când este cu adevărat necesară colaborarea în persoană, astfel încât să putem oferi o flexibilitate mai mare și mai inteligentă pe baza a ceea ce știm că funcționează.

GÂNDUL FINANCIAR. Fake news. Pandemia scos în evidență riscurile dezinformării mai mult decât oricând. Google a anunțat recent că va contribui cu 25 de milioane de euro pentru a ajuta la lansarea Fondului european de informații și mass-media pentru a consolida abilitățile de alfabetizare media, a combate dezinformarea și a sprijini verificarea faptelor. Cum participă Google România la acest proiect? Cum va contribui Google la identificarea/ eliminarea fake news? 

Am avut întotdeauna politici ce privesc conținutul, care stabilesc o serie de reguli privind conținutul ce nu este permis pe platformele noastre. Google investește constant în această zonă, printr-un mix de tehnologie și resursă umană.

În ultimii ani, am făcut numeroși pași majori în eliminarea conținutului dăunător și prevenirea fake-news-ului, precum actualizarea sistemului de recomandări de pe YouTube pentru a preveni răspândirea dezinformării, îmbunătățirea zonei de știri de pe YouTube, am crescut echipa care se ocupă cu problemele de conținut la 10.000 de persoane la nivel global, am investit în machine learning pentru a identifica și elimina mai rapid conținutul care încalcă regulile, am adaptat constant politicile la schimbări. Responsabilitatea rămâne prioritatea Google numărul unu. – Ela Moraru, Country Manager Google România.

Abordarea Google în ceea ce privește dezinformarea pleacă de la ceea ce deja este o lemă: internetul deschis și gratuit este o resursă vitală pentru oameni și business-uri. Informația incorectă, neconformă cu realitatea este o preocupare a tuturor. Când oamenii intră pe Google, vrem să le oferim o gamă de surse credibile de informații, iar exact acest lucru se așteaptă și oamenii să primească. Avem o abordare sistematică care adresează toate provocările noi în zona dezinformării, adresăm categorii de probleme și nu chestiuni singulare. Ne interesează calitatea informației pe care o oferim și depunem eforturi constante pentru a ne asigura de calitatea rezultatelor căutărilor.

Sunt două aspecte pe care le urmărim pentru a sigura această calitate: relevanța și autoritatea sursei.

Relevanța este o noțiune care se referă la cât din informația din rezultate răspunde căutării. Această abordare ne permite să scoatem la suprafață conținut din surse mai mici, dar care pot fi foarte relevante pentru subiect, mai mult ca publicațiile mari. Autoritatea sursei se referă la expertiza sursei din rezultatele căutării și cât de mult utilizatorii au încredere în această sursă. Luând în calcul acest aspect, putem evidenția surse de autoritate pe un anumit subiect ceea ce este foarte util în cazul unui „breaking-news”, de exemplu. Asta nu înseamnă că sistemul nu dă erori din când în când, căci și informația are erori. Cărțile au erori uneori, dar asta nu înseamnă că nu avem încredere în ele.

99% din informația pe care Google o returnează în căutări este de calitate, iar efortul de a minimiza erorile este constant, însă trebuie să fim conștienți că informația nu va fi niciodată perfectă. – Ela Moraru, Country Manager Google România.

GÂNDUL FINANCIAR. Companiile luptă să își crească vizibilitatea pe Google pentru a-și spori vizibilitatea în piață. Google are un rol esențial în această competiție pentru a comunica imaginea firmei. În prezent, Google se ocupă de trilioane de căutări în fiecare an. În fiecare zi, 15% dintre interogările procesate sunt noi. Crearea algoritmilor de căutare care pot să afișeze rezultatele cele mai utile pentru toate interogările acestea este o provocare complexă, care necesită permanent testări ale calității și investiției. În acest context, al unei arhitecturi care se adaptează permanent, există o „rețetă” a vizibilității și a notorietății pe Google? Cum se vede această competiție acerbă pentru poll position în ce privește vizibilitatea din birourile Google Romania?

Cum funcționează algoritmul de căutare: Din cauza volumului de informații disponibile pe web, ar fi aproape imposibil să găsiți ceea ce căutați fără ajutor pentru a le sorta.

Sistemele de poziționare Google sunt concepute pentru a vă oferi acest ajutor prin sortarea a sute de miliarde de pagini web în indexul Căutării Google pentru a găsi cele mai relevante și mai utile rezultate într-o fracțiune de secundă și a le afișa astfel încât să găsiți ceea ce căutați.
Aceste sisteme de poziționare sunt alcătuite dintr-o întreagă serie de algoritmi.

Pentru a vă oferi cele mai utile informații, algoritmii Căutării Google analizează mai mulți factori, inclusiv cuvintele cuprinse în termenul de căutare, relevanța și ușurința în utilizare a paginilor, competența surselor și locația și setările dvs. Importanța acordată fiecărui factor variază în funcție de natura termenului de căutare. De exemplu, actualitatea conținutului joacă un rol mai important decât definițiile din dicționar în afișarea rezultatelor pentru termenii de căutare privind subiectele de știri actuale – Ela Moraru, Google România.

Pentru a ne asigura că algoritmii Căutării Google îndeplinesc standardele înalte de relevanță și calitate, avem un proces riguros care presupune teste live și mii de Evaluatori ai calității Căutării Google externi, calificați, din întreaga lume. Acești Evaluatori ai calității Căutării respectă reguli stricte care definesc obiectivele noastre privind algoritmii Căutării și sunt disponibile public pentru toată lumea.

Ela Moraru s-a alăturat echipei Google în aprilie 2012, în poziția de Industry Manager, având că atribuții consilierea clienților în utilizarea soluțiilor de îmbunătățire a performanțelor online în domenii precum e-commerce, retail și finanțe. De asemenea, Ela a susținut activ și introducerea de soluții digitale în sistemul educațional și în media, fiind inițiatoarea mai multor programe dedicate școlilor, universităților și presei. Anterior, Ela a lucrat la Microsoft și Xerox și deține o diplomă de doctor în științele comunicării, cu o teza având că tema „participarea cetățenilor în spațiul public pe fondul schimbării modului în care aceștia accesează informațiile”.

Gilda Popa este licențiată în Drept și a urmat un master de psihologie organizațională la Facultatea de Psihologie - Universitatea București. A intrat în presă accidental, după ce a câștigat ... vezi toate articolele

Citește și