Femeile din Uniunea Europeană (UE) au mai puține șanse să aibă acces la specializare în competențe digitale și să lucreze în acest domeniu în comparație cu bărbații. Doar 18% dintre specialiștii în IT&C din UE sunt femei. România, situată pe un mediocru penultim loc în UE în ce privește media competențelor digitale ale femeilor, șochează statisticienii cu date paradoxale: procentul „vârfurilor” la feminin din IT&C este mult mai mare decât media europeană.
În termeni de dinamică socio-profesională, acest lucru poate însemna că româncele compensează inegalitatea de șanse printr-un efort mai mare de a ajunge în elita profesională IT&C. Aceasta în contextul în care „scorul” privind egalitatea de șanse de a femeilor în România de a avea acces la educație digitală este pe un penultim loc în UE, potrivit statisticilor bazate pe 12 indicatori făcute de experții Comisiei Europene (CE).
CE a publicat marţi tabloul de bord „Women in Digital/ Participarea femeilor în economia digitală” în 2020, iar cifrele sunt surprinzătoare: doar 18% dintre specialiștii în IT&C din UE sunt femei.
În ceea ce priveşte ponderea femeilor în rândul specialiştilor în tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor în statele membre UE, România (23,2%) este peste media UE (17,7%).
În domeniul utilizării internetului, femeile din România sunt pe locul 26 în UE (din 27), în privinţa competenţelor utilizatorilor de internet pe locul 28, iar la competenţele de specialitate şi forţa de muncă, pe locul 14.
În pofida faptului că femeile sunt implicate în inovația IT&C, este încă mai puțin probabil să aibă abilități digitale specializate și să lucreze în acest domeniu în comparație cu bărbații, se arată în Raportul CE. Numai atunci când analizăm competențele digitale de bază, diferența de gen s-a redus, de la 10,5% în 2015 la 7,7% în 2019.
„Contribuţia femeilor la economia digitală a Europei este crucială. Tabloul de bord arată că în UE doar 18% dintre specialiştii în IT&C – tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor – sunt femei. Deci încă trebuie să facem mai mult pentru a ne asigura că viitoarei Ada Lovelace i se vor oferi oportunităţile pe care le merită pe bună dreptate”, a afirmat Margrethe Vestager, vicepreşedinte executiv şi comisar responsabil cu o Europă pregătită pentru era digitală.
Pentru fiecare 1.000 de femei absolvente de studii superioare din UE, doar 24 au studiat cursuri legate de IT&C. Doar șase dintre aceste femei continuă să lucreze într-un rol profesional conex. Absolvenții de sex masculin din domeniu depășesc în prezent numărul femeilor de aproape patru ori, în timp ce cei care continuă să urmeze o carieră în domeniul TIC fac ca diferența să devină de două ori mai mare. Aceeași diferență poate fi văzută în rândul profesorilor STEM, vorbitorilor și comisarilor la evenimente tehnologice, managerilor superiori din companiile TIC, precum și antreprenorilor și fondatorilor de start-up-uri digitale, potrivit experților CE.
La rândul său, comisarul pentru piaţa internă, Thierry Breton, a declarat că Europa trebuie să încurajeze talentul femeilor în IT&C.
„Vrem ca economia digitală a Europei să dea posibilitatea tuturor, indiferent de gen. Pentru a conduce calea în tranziţia digitală, industria noastră trebuie să profite pe deplin de potenţialul competenţelor din Europa şi să încurajeze talentul femeilor. Vom pregăti calea pentru perfecţionarea digitală a femeilor din întreaga UE cu viitorul program Digital Europe şi cel puţin 20% din Fondul de recuperare şi rezilienţă va fi dedicat digitalului”, a spus Thierry Breton.
Noile date arată că în ţări precum Finlanda, Suedia, Danemarca şi Olanda sunt unele dintre cele mai active femei din economia digitală.
Totuşi, femeile din Bulgaria, România, Grecia şi Italia au cele mai mici şanse de a participa la economia digitală, fie prin situaţia lor profesională, fie prin utilizarea internetului sau prin competenţe, rezultă din raportul CE.
Conștientizarea sporită a acestui decalaj de gen în sectorul digital european a condus la inițiative notabile, atât la nivel local, cât și la nivel național. CE a lansat inițiativa Women in Digital care prevede o implicare mai mare a femeilor în sectorul tehnologic ca mijloc de stimulare a economiei și de a permite o participare deplină în societate.
CE îşi propune să soluţioneze aceste neajunsuri şi prin intermediul planului de acţiune pe cinci ani prezentat în Agenda europeană pentru competenţe.
Acest tablou de bord este un instrument de măsurare a participării femeilor la economia digitală. Ca parte a Indicelui economiei şi societăţii digitale (DESI), tabloul de bord evaluează performanţele statelor membre în domeniile utilizării internetului, competenţele utilizatorilor de internet, precum şi competenţele de specialitate şi forţa de muncă, pe baza a 12 indicatori. Sunt 28 de state membre incluse în Tabloul de bord „Women in Digital/Participarea femeilor în economia digitală”, inclusiv Marea Britanie.