Prima pagină » Economic » Digitalia » UE alocă peste 33 de miliarde euro pentru digitalizarea sistemului de transport și a infrastructurii pentru energie verde

UE alocă peste 33 de miliarde euro pentru digitalizarea sistemului de transport și a infrastructurii pentru energie verde

UE alocă peste 33 de miliarde euro pentru digitalizarea sistemului de transport și a infrastructurii pentru energie verde

Comisia Europeană anunță acordul la care au ajuns Parlamentul European şi Consiliul în legătură cu propunerea privind Mecanismul pentru Interconectarea Europei (MIE), în valoare de 33,7 miliarde de euro, pentru perioada 2021-2027. Programul va sprijini obiectivele Strategiei pentru o mobilitate sustenabilă şi inteligentă, în scopul de realiza transformarea verde şi digitală a sistemului de transport al UE. 

Programul privind MIE sprijină investiţiile în reţelele europene de infrastructuri din sectorul digital, energetic şi al transporturilor. El va sprijini dubla tranziţie verde şi digitală, contribuind la realizarea obiectivelor Pactului verde european şi ale deceniului digital.

„Digitalizarea va deveni un motor indispensabil al modernizării întregului sistem, făcându-l mai eficient și mai fluid. Europa trebuie să utilizeze digitalizarea și automatizarea de asemenea pentru a spori și mai mult nivelurile de siguranță, securitate, fiabilitate și confort, menținând astfel poziția de lider a UE în domeniul producției de echipamente și al serviciilor de transport și îmbunătățind competitivitatea noastră pe plan mondial, prin lanțuri logistice eficiente și reziliente”, se arată în corespondența transmisă de Comisia Europeană către Parlamentul Europen.

Bugetele pentru fiecare sector vor fi alocate astfel, potrivit comunicatului Consiliului Europei:

  • transporturi: 25,81 miliarde EUR (inclusiv 11,29 miliarde EUR pentru țările beneficiare ale fondurilor de coeziune)
  • energie: 5,84 miliarde EUR
  • sectorul digital: 2,06 miliarde EUR

Pactul verde european: Reducere cu 90% a emisiilor până în 2050, printr-un sistem de transport inteligent

În domeniul transporturilor, MIE 2.0 va promova rețele interconectate și multimodale în scopul dezvoltării și al modernizării infrastructurii feroviare, rutiere, maritime și a căilor navigabile interioare, precum și în scopul mobilității în condiții de siguranță și securitate. Programul va sprijini obiectivele Strategiei pentru o mobilitate sustenabilă şi inteligentă, punând bazele abordării prin care sistemul de transport al UE îşi poate realiza transformarea verde şi digitală şi poate deveni mai rezilient la crizele viitoare.

După cum se subliniază în Pactul verde european, rezultatul va fi o reducere cu 90% a emisiilor până în 2050, obţinută graţie unui sistem de transport inteligent, competitiv, sigur, accesibil şi la preţuri abordabile. Programul va acorda totodată prioritate modurilor de transport care respectă mediul, cum ar fi calea ferată, precum şi dezvoltării punctelor de încărcare pentru vehiculele care utilizează combustibili alternativi.

Prioritate pentru transportul nepoluant: UE finanțează proiecte feroviare majore între țările beneficiare

Suma de 1,56 miliarde EUR din bugetul pentru transporturi va fi utilizată pentru a finanța proiecte feroviare majore între țările beneficiare ale fondurilor de coeziune.

“Mecanismul pentru interconectarea Europei este esenţial atât pentru finalizarea reţelei transeuropene de transport (TEN-T), cât şi pentru transformarea acesteia într-o reţea mai verde şi mai digitală. Mecanismul va servi la crearea de conexiuni de transport transfrontaliere critice, va reorienta o parte mai mare a traficului către căile ferate şi căile navigabile interioare şi va stimula integrarea multimodală. Trebuie să dispunem de un sistem de transport mai inteligent, mai sustenabil şi mai rezistent la crize, iar MIE va juca un rol-cheie în îndeplinirea acestui deziderat”, a afirmat comisarul pentru transporturi, Adina Vălean.

De asemenea, MIE 2.0 va asigura faptul că, atunci când infrastructura va fi adaptată în vederea îmbunătățirii mobilității militare în interiorul UE, ea va putea avea o dublă utilizare, satisfăcând atât nevoile civile, cât și pe cele militare. Mobilitatea militară va avea un buget separat în cadrul pachetului pentru transporturi, în valoare de 1,69 miliarde EUR.

Finanțare pentru proiecte transfrontaliere în domeniul generării de energie din surse regenerabile

În sectorul energiei, programul urmărește să contribuie la integrarea în continuare a pieței europene a energiei, îmbunătățind interoperabilitatea transfrontalieră și transsectorială a rețelelor energetice, facilitând decarbonizarea și asigurând securitatea aprovizionării. De asemenea, va fi disponibilă finanțare pentru proiecte transfrontaliere în domeniul generării de energie din surse regenerabile. La definirea criteriilor de atribuire a contractelor va fi luată în considerare coerența cu planurile UE și planurile naționale din domeniile energiei și climei, inclusiv cu principiul „eficiența energetică pe primul loc”.

Prin integrarea în continuare a unei pieţe interne a energiei eficiente şi competitive, prin sporirea interoperabilităţii transfrontaliere a reţelelor şi prin facilitarea decarbonizării şi a cooperării transfrontaliere în domeniul energiei, Mecanismul pentru interconectarea Europei va contribui la atingerea ţintelor noastre ambiţioase în materie de climă şi energie. El va susţine priorităţile cadrului de politică revizuit al TEN-E, propus de Comisie la finele anului trecut, acordând sprijin financiar specific unor proiecte esenţiale de infrastructură care leagă sistemele energetice ale UE.

Pentru a fi eligibil în cadrul MIE 2.0, un proiect va trebui să contribuie la piața unică digitală

În domeniul conectivității digitale, sfera de aplicare a programului a fost extinsă pentru a reflecta faptul că transformarea digitală a economiei și a societății în ansamblu depinde de accesul universal la rețele de mare și foarte mare capacitate fiabile și accesibile ca preț. Conectivitatea digitală este, de asemenea, un factor decisiv în reducerea discrepanțelor economice, sociale și teritoriale. Pentru a fi eligibil să primească sprijin din partea MIE 2.0, un proiect va trebui să contribuie la piața unică digitală și la obiectivele de conectivitate ale UE. Se va acorda prioritate proiectelor care asigură o arie mai mare de acoperire, inclusiv pentru gospodării.

“Conectivitatea transfrontalieră avansată este un element fundamental al economiei noastre, care sprijină tranziţia digitală şi verde a Europei, pe măsură ce avansăm în deceniul digital. Noul MIE-Digital va fi unul dintre instrumentele noastre cheie pentru sprijinirea conexiunilor transfrontaliere prin fibră şi a celor 5G, asigurând faptul că toţi cetăţenii şi toate întreprinderile vor beneficia de servicii digitale inovatoare şi de sporirea numărului locurilor de muncă şi a oportunităţilor sociale şi economice”, a declarat comisarul pentru piaţa internă, Thierry Breton.

Componenta digitală a programului privind Mecanismul pentru interconectarea Europei va contribui la dezvoltarea şi implementarea de infrastructuri digitale transfrontaliere inovatoare, securizate şi sustenabile, pentru a favoriza dezvoltarea reţelelor şi a serviciilor digitale şi pentru a seconda viziunea Europei în deceniul digital pentru 2030, pornind de la obiectivele societăţii gigabiţilor pentru 2025. De asemenea, această componentă va dota principalele axe de transport, cum ar fi căile rutiere şi feroviare, dar şi rutele şi porturile maritime, cu o conectivitate rezilientă şi de mare viteză.

În acelaşi timp, cetăţenii săi vor beneficia de conexiuni mai rapide şi reziliente pentru îmbunătăţirea învăţării online, un acces la servicii digitale mai eficiente şi un potenţial crescut în ceea ce priveşte colaborarea la distanţă. Deoarece conectivitatea digitală transfrontalieră joacă un rol vital în eliminarea decalajelor economice, sociale şi teritoriale, noul instrument de finanţare al MIE dedicat sectorului digital va permite unui număr mult mai mare de regiuni ale Europei, inclusiv zonelor rurale, să beneficieze de noi oportunităţi.

Contribuția financiară a MIE se acordă în principal sub formă de granturi, cu diferite rate de cofinanțare, în funcție de tipul de proiect.

În cadrul componentei Transporturi a MIE, vor fi puse la dispoziție 25,8 miliarde de euro pentru granturi de la bugetul UE pentru perioada 2021-2027 destinate cofinanțării unor proiecte în domeniul transporturilor în statele membre ale UE.

În cadrul componentei Energie a MIE, vor fi puse la dispoziție 5,8 miliarde de euro pentru cofinanțarea unor proiecte de interes comun în temeiul Regulamentului TEN-E, precum și a unor proiecte transfrontaliere în domeniul energiei din surse regenerabile.

MIE–Digital va investi 2 miliarde de euro în infrastructuri europene de conectivitate și va stimula implementarea și adoptarea de către comunitățile locale a rețelelor mobile de generația a cincea (5G).

MIE va contribui în mare măsură la obiectivele Pactului verde de promovare a digitalizării și a creării unor rețele transeuropene mai verzi și mai sustenabile în sectorul energiei și al transporturilor.

 

Gilda Popa este licențiată în Drept și a urmat un master de psihologie organizațională la Facultatea de Psihologie - Universitatea București. A intrat în presă accidental, după ce a câștigat ... vezi toate articolele