UiPath, primul unicorn românesc, intră în Liga I a companiilor globale de software după ce a reuşit să atragă de la investitori 1,34 miliadre de dolari cu ocazia Ofertei sale Publice Iniţiale (IPO) derulată la Bursa de la New York. Compania fondată de Daniel Dineș a anunțat marți seara că a reuşit să vândă 23,89 milioane acţiuni la un preţ de 56 dolari pe acţiune, peste intervalul de preț țintit. În urma acestui IPO, calificat de presa americană ca fiind „unul dintre cele mai mari IPO-uri software din istoria SUA” , UiPath este evaluată la 29 de miliarde de dolari.
Debutul UiPath pe bursa americană va marca unul dintre cele mai mari IPO-uri software din istoria Statelor Unite ale Americii și va fi cea mai cunoscută tranzacție pentru investitorii în cloud de când Snowflake a lansat oferta publică în septembrie anul trecut, titreaza postul american CNBC.
Acţiunile UiPath sunt programate să înceapă tranzacţionarea miercuri, 21 aprilie, pe bursa americană sub simbolul „PATH”. Morgan Stanley şi J.P.Morgan sunt principalii aranjori ai listării, -un comunicat publicat pe pagina web a companiei.
Este un moment istoric pentru industria de IT din România, aflată în plină emergență, care este acum cu ochii pe „visul american” materializat acum pe bursa din New York de start-up-ul lansat în 2005 de antreprenorul Daniel Dineș, sub denumirea DeskOver.
Redenumită UiPath în 2015, compania are acum printre clienţi entităţi precum CIA, forţele navale ale SUA, McDonald’s Corp, Duracell şi Swiss Re. În anul fiscal care s-a încheiat la 31 ianuarie 2021, UiPath și-a redus semnificativ pierderile la 92,40 milioane de dolari, de la 519,90 milioane de dolari anul anterior. În aclași timp, veniturile au urcat la 607,60 milioane de dolari, de la 336,2 milioane de dolari.
Cu aceste date, UiPath are toate șansele să devină un „rock star” pe bursa americană. Dar nu va fi ușor, scrie CNBC care descrie, într-o analiză complexă, dificultățile cu care se confruntă acum întreaga piață IT&C. Oferta publică iniţială a unicornului românesc vine pe fondul unei explozii a listărilor companiilor din sectorul tehnologiei, în condiţiile în care start-up-urile vor să profite de cererea mare a investitorilor pentru noi acţiuni, cu ritm de creştere mare, în sectorul tehnologiei. Însă această efervescență în IT&C se apropie acum de un recul. Compania, al cărei software ajută întreprinderile să automatizeze sarcinile de birou, trebuie să se lupte cu îngrijorarea crescândă a investitorilor cu privire la evaluările „spumoase” și la o „retragere” a investițiilor din zona tehnologiilor emergente, explică jurnaliștii CNBC.
În prezent, UiPath vrea să se extindă după ce în perioada pandemiei mai multe companii au devenit interesate să îşi automatizeze procesele pentru a reduce costurile. Directorul general, Daniel Dines, declara recent că actualii clienţi ai UiPath din sectoarele de retail, sănătate şi finanţe utilizează serviciile companiei pentru a face faţă unei modificări semnificative a cererii provocată de pandemia de coronavirus.
În ultimii ani, cloud-ul a fost un pariu de neratat. De la popularitatea crescândă a Zoom-ului după IPO din 2019 și creșterea Shopify în comerțul electronic, până la creșterea cererii de instrumente de securitate cloud vândute de Zscaler și CrowdStrike, investitorii au acum o listă extinsă de nume cu „tracțiune” mare pentru portofoliul lor.
În 2020, prețul acțiunilor WisdomTree Cloud Computing Fund, format din 58 de furnizori de software cloud tranzacționați public, s-a dublat, în timp ce Nasdaq a crescut cu 44%, iar media industrială Dow Jones a câștigat doar 7,2%.
Revenind la IPO-ul UiPath, scrie CNBC, a existat o schimbare notabilă a tendinței, deoarece investitorii se îndreaptă către acțiuni care au un avantaj perceput în cazul în care ratele dobânzilor continuă să crească.
BVP Nasdaq Emerging Cloud Index e în cădere liberă în raport cu nivelul atins la mijlocul lunii februarie, notează și publicația Financial Times. Indexul include grupul de analiză a datelor Snowflake, care a finalizat anul trecut cea mai mare IPO de software.
Jake Dollarhide, CEO al Longbow Asset Management, a spus că, deși rămâne pe trend crescător pe termen lung, sentimentul pieței s-a înrăutățit fără îndoială. O parte din acest lucru, a spus el, are legătură cu redeschiderea economiei și cu incertitudinea cu privire la decizia companiilor de a-și retrage cheltuielile cu tehnologiile cloud atunci când angajații se vor întoarce la birou. Există, de asemenea, un sentiment de saturație a pieței în rândul investitorilor, deoarece atât de mulți furnizori de cloud au ieșit la bursă în ultima vreme, a spus el.
„Efectul pandemiei asupra acțiunilor furnizorilor de cloud a fost similară cu fenomenul Tesla – o piață nouă și hot. Ieșind din pandemie, efectul este asemănător cu cel al modelului T. A omniprezent”, a spus Dollarhide.
Însă, dacă ne uităm exclusiv la valorile sale financiare, UiPath intră pe piață la momentul potrivit, mai scriu jurnaliștii americani. Veniturile au crescut anul trecut cu 81%, până la 607,6 milioane de dolari, iar pierderile companiei s-au redus la 92,4 milioane de dolari, de la 519,9 milioane de dolari în 2019. Marja brută a companiei de 89% atrage atenția chiar și pentru industria software.
Potrivit FactSet, doar două IPO-uri lansate de companii software din SUA au depășit vreodată pragul de un miliard de dolari, banii atrași de la investitori prin IPO, și ambele au avut loc în ultimele șapte luni. Furnizorul de baze de date Cloud Snowflake a fost cel mai spectaculos, strângând 3,9 miliarde de dolari în septembrie, urmat de Qualtrics, care a strâns 1,78 miliarde de dolari în ianuarie, după ieșirea din SAP.
„Cloud Snowflake pentru mine a fost povestea perfectă. A ieșit la momentul potrivit. A fost doar o investiție frumoasă dacă ai avut norocul să investești în construcție de la parter.”, a adăugat Dollarhide.
Acțiunile Cloud Snowflake s-au dublat în prima zi de tranzacționare, până la 253,93 USD. De atunci, au scăzut cu 12% la 223,09 dolari. În cadrul indicelui cloud WisdomTree, raportul mediu preț-vânzări a scăzut la 13,2 pâdină la sfârșitul lunii martie de la un raport de 15 în decembrie, după aproape dublarea față de anul precedent.
Fondată în 2005 în România și acum cu sediul în New York, UiPath numește tehnologia sa „automatizarea proceselor robotizate”. Roboții software ai companiei sunt proiectați pentru a automatiza sarcini repetitive în sectoare precum îngrijirea sănătății, producția și energia și în toate departamentele, inclusiv finanțe, resurse umane și juridice.
Apelul UiPath către investitori depinde de capacitatea sa de a-i face pe clienți să revină și să cheltuiască mai mulți bani cu automatizarea proceselor, astfel încât veniturile să se extindă rapid, în timp ce costurile (ca procent din venituri) săscadă.
În ultimul său an fiscal, UiPath a raportat creștere veniturilor nete de 145%, ceea ce înseamnă că clientul mediu existent a crescut cheltuielile cu 45% față de anul precedent. Jon Ma, cofondator al Public Comps, a numit rata de păstrare a UiPath „cea mai bună din clasă” și a treia cea mai mare dintre toate companiile de software care furnizează abonemente pentru servicii companiilor.
UiPath, care numără printre investitori Accel, Dragoneer şi Coatue Management, foloseşte inteligenţa artificială şi instrumente digitale pentru a ajuta corporaţiile mari şi agenţiile guvernamentale să automatizeze sarcinile de rutină în domenii precum contabilitatea şi resursele umane.
În 2018, UiPath a devenit primul start-up fondat în România care a dobândit statutul de unicorn, adică a fost evaluat la peste un miliard de dolari. Între timp, compania şi-a mutat sediul general în SUA.