Prima pagină » Economic » Din cauza crizei de personal, clienții unui restaurant din Cluj-Napoca vor ajunge să transmită ONLINE comanda unui ospătar din Constanța

Din cauza crizei de personal, clienții unui restaurant din Cluj-Napoca vor ajunge să transmită ONLINE comanda unui ospătar din Constanța

Din cauza crizei de personal, clienții unui restaurant din Cluj-Napoca vor ajunge să transmită ONLINE comanda unui ospătar din Constanța
Sursa Foto: Shutterstock

Vara e abia la început, și deși pentru majoritatea este anotimpul vacanțelor, pentru alții este anotimpul de făcut profit.  Patronii de restaurante, baruri și cafenele se plâng de criza acută de personal pentru că tot mai mulți dintre tinerii României aleg să emigreze definitiv și să lucreze în țările civilizate din Vest unde salariile sunt mai mari, clienții mai respectuoși și mai darnici cu bacșișurile, iar condițiile de lucru mai optime. 

Potrivit datelor, sectorul HoReCa (hotelurile, restaurantele și cafenelele) au nevoie de 35.000 de angajați.

Criza de personal ia amploare în sectorul HoReCa din România

Mai sunt câțiva care se angajează o vreme, dar chiar și ca începători, după ce „fură nițel meserie”, o iau la fugă spre vest, iar patronii rămân bosumflați după ce au investit mii de lei în instruirea lor.

Din disperare, mai mulți patroni apelează la muncitorii străini, precum pakistanezi, indieni, sri lankezi,  filipinezi și vietnamezi. Dar e o problemă. Și ei o iau la fugă spre Germania după ce ajung la acumulează puțină experiență.

S-a ajuns într-o situație atât de disperată încât că la Cluj, antreprenorii ajung să lucreze cu ospătari de la distanță printr-o aplicație mobilă, scrie Observatorul News.  

Experiment: La un restaurant din Cluj-Napoca, un chelner din Constanța îți va prelua meniul

La un restaurant din Cluj de exemplu, un client accesează aplicația mobilă și îi poate prelua comanda un ospătar din Constanța, aflat la 700 km, iar chelnerii din Cluj îi duc mâncarea la masă după ce primesc instrucțiunile de la ospătarul din Constanța. Pare ceva inedit și smart!

„Clienţii ajung în restaurant, sunt conduşi la masă, iar lângă masă ei găsesc o tabletă pe care pot să selecteze limba în care doresc să comunice, iar după se face potrivirea cu un ospătar care este online în acel moment. Începe un videocall, iar ospătarul care cunoaşte meniul poate să le recomande acestora mâncăruri, băuturi” spune Horaţiu Negrea, creatorul aplicației.

Cât de mari sunt salariile în HoReCa?

Și ba chiar ajung să crească salariile și la 10.000 lei. Adică, exact 2.000 euro,  la nivelul unui salariu decent din Italia, Spania sau Franța pentru un chelner, dar mulți români pleacă acolo fiindcă pot câștiga și 4.000 – 5.000 euro, iar costurile de trai au crescut foarte mult și acolo.

Ionuț Păun, director de HR al unui lanț de restaurante, spune că sunt 500 de elevi și studenți care îi trec pragul, dar și 25-30 de cetățeni străini: „Salariu, tips și bonusurile de masă, câștigă lejer peste 10.000 lei în fiecare lună, vara”.

Un proprietar al unui lanț care servește burgeri, Bogdan Zaharescu, spune: „Pleacă de la 2.500 de lei pe cartea de muncă şi mai poate câştiga din tips cel puţin pe atât,  bonuri de masă, dacă lucrează dupa 23:00 îi plătim transportul, plus masă pe timpul serviciului, bonuri cadou de sărbători, de ziua lui”.   

 

Autor
Absolvent al Facultății de Istorie (2013-2016) și al programului de master „Istorie și Practică în Relații Internaționale” (2019-2021) la Universitatea din București, Alexandru Stan Bogdan ... vezi toate articolele

Citește și