Directorul general al CFR SA, Dimitris Sophocleous, a demisionat luni după ce Adunarea Generală a Acționarilor (AGA) – Ministerul Transporturilor și Ministerul Finanțelor – a respins planul de administrare revizuit.
„Mandatul administratorilor în funcție a încetat de drept”, au declarat pentru gândul reprezentanții CFR SA.
„Conducerea Companiei Nationale CFR SA a luat act, cu surprindere și regret, de respingerea Planului de administrare de către acționariatul reprezentat de Ministerul Transporturilor (…) Apreciem că această schimbare intempestivă nu este fundamentată de rațiuni economice, situația companiei îmbunătățindu-se în ultimele luni, ci mai degrabă de disperarea factorului politic de a pierde influența asupra resurselor unei companii de stat și a finanțărilor europene”, se arată într-un comunicat de presă transmis de conducerea companiei, potrivit Mediafax.
Dimitris Sophocleous a anunțat că demisionează, ca urmare a respingerii planului.
„Considerăm că în acest moment angajamentele luate de România în fața instituțiilor financiare internaționale sunt puse în pericol, alături de credibilitatea reprezentanților Guvernului în acest raport. Ca rezultat al respingerii planului de administrare mi-am prezentat demisia din poziția de director general al CFR”, a declarat Dimitris Sophocleous, citat în comunicat.
Conducerea CFR SA mai precizează că primul control al companiei la Regionala Iași indică neregularități majore în procedurile de achiziții.
„Am identificat o serie largă de probleme în activitate, care au produs pierderi societății și sunt în diferite stadii, și care sperăm să fie confirmate”, se mai spune în comunicat.
Conducerea privată a companiei a arătat că după trei luni de la preluarea mandatului a obținut deja rezultate pentru companie, fiind date ca exemplu reducerea arieratelor față de bugetul de stat de la 620 milioane lei în decembrie 2012 la 540 milioane lei în martie 2013, plata la zi a contribuțiilor pentru angajați, după o lungă perioadă de întârzieri, și sume în plus de 1,3 milioane lei anual după renegocierea chiriilor.
„Președintele Consiliului de Administrație al Companiei Naționale CFR SA Lucian Isar și directorul general Dimitris Sophocleous își exprimă, în acest context, îngrijorarea provocată de maniera netransparentă prin care a fost întrerupt și pus sub semnul întrebării procesul de transformare pozitivă a companiei”, mai arată comunicatul.
Managementul menționează că de la preluarea mandatului a demarat renegocierea cu furnizorii pentru reducerea sumelor plătite de CFR SA, a început procesul de recrutare a noilor directori, s-au obținut peste 9 milioane lei din vânzarea unui prim lot de material de cale ferată folosită, prin Bursa de Marfuri, și s-a reușit pregătirea și livrarea în scurt timp, în două luni, a planului de management și administrare, care include reorganizarea companiei.
Citește și Perioada de depunere a CV-urilor pentru cei interesați să fie CEO la CFR-uri sau Metrorex s-a încheiat. Head-hunterii au o lună pentru a-i găsi pe cei mai buni candidați
„Din păcate, arieratele la furnizarea de energie electrică sunt în creștere, pentru că CFR Marfa și CFR Călători nu au plătit decât 35% din totalul facturilor emise de CFR SA. În ciuda pierderilor operaționale mari, pe care le gestionăm prin planul nostru de transformare pentru primele trei luni ale anului 2013, am obținut profit contabil, în creștere cu 150 milioane lei comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut”, se mai spune în comunicat.
Fost manager la companii precum Romtelecom sau AD Pharma și președintele Consiliului de Administrație al dezvoltatorului imobiliar Impact, Sophocleous a preluat în luna ianuarie funcția de director general al companiei CFR, în urma unui proces de recrutare de manageri profesioniști.
Administratorii CFR SA sunt, alături de Sophocleous, Lucian Isar (președinte), Enache Jiru, Dănuț-Leonard Sandu și Florian Raimund Kubinschi.
Contractul de recrutare a managerilor privați pentru cele zece companii de stat din subordinea Ministerului Transporturilor a avut o valoare de 200.000 de euro și a fost câștigat de compania de consultanță și audit PWC România în asociere cu D&B David și Baias și George Butunoiu Group. Introducerea managementului privat este o măsură asumată de guvern în fața creditorilor internaționali ai României pentru eficietizarea activității companiilor de stat.
Sophocleous a declarat la 4 aprilie că Ministerul Transporturilor a solicitat unele ajustări la planul de administrare propus de CA, dar că așteaptă ca reprezentanții instituției să-l aprobe după efectuarea modificărilor.
„Planul de administrare este în minister, spre examinare și spre aprobare (…) Membrii AGA au hotărât că trebuie să facem niște ajustări la planul de administrare. (…) Până astăzi nu știu exact ce fel de schimbare sau de ajustare vor. O să comunic cu ei să înțeleg exact ce era în planul de administrare care nu este suficient pentru ei. Sper că după ajustarea respectivă planul nostru va fi aprobat”, a spus Sophocleous la vremea respectivă.
CFR SA a anunțat vineri că ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a trimis o echipă a corpului de control pentru verificarea activității începând cu 1 ianuarie și a asigurat instituția că va acorda sprijin și pentru „o eventuală” extindere a acestuia pentru perioada anterioară.
Această extindere ar fi necesară pentru identificarea responsabililor pentru suspendarea licitației de evaluare a activelor din toată țara, ceea ce a provocat prejudicii importante companiei, prin creșterea impactului taxelor locale, de exemplu la Constanța, potrivit administratorului rețelei feroviare publice.
În plus, extinderea verificărilor ar fi optimă pentru „aprofundarea” controlului dispus de CFR SA la Regionala CF Iași.
Administratorul rețelei feroviare a anunțat recent că acțiunea începută la începutul lunii aprilie de Corpul de Control la sucursala CREIR Iași se va prelungi în perioada următoare, după ce echipa de experți a constatat o serie de nereguli semnificative în activitatea desfășurată de diviziile Patrimoniu/Achiziții și Exploatare.