Prima pagină » Economic » După ce a văzut autostrada demolată a lui Ponta, ministrul Transporturilor a înțeles că-i lipsește ceva. Ce va propune în Guvern

După ce a văzut autostrada demolată a lui Ponta, ministrul Transporturilor a înțeles că-i lipsește ceva. Ce va propune în Guvern

Ministrul Transporturilor, Iulian-Ghiocel Matache, a fost să vadă lotul 3 al autostrăzii Orăștie-Sibiu, unde o bucată de 200 de metri este demolată și urmează să fie refăcută. Matache spune că probleme mai sunt și pe alte șantiere, așa că va propune în Guvern un Memorandum care să vizeze o "revizuire și o corelarea pachetului legislativ necesar desfășurarii în bune condiții a proiectelor de infrastructură".

„Am vrut să văd personal cum stau lucrurile pe Sibiu-Orăștie. Sper ca, așa cum a anunțat și CNADNR, să fie vorba de greșeli de execuție care să fie remediate cât mai repede și cât mai responsabil, de data aceasta. Știu că demolarea nu este ce ne doream, însă pentru siguranța autostrăzii, pentru siguranța oamenilor, trebuie să știm exact ce este acolo, avem nevoie de expertize serioase, de studii geologice, și vreau ca de data aceasta să avem o soluție corectă și definitivă”, a declarat ministrul Iulian-Ghiocel Matache într-un comunicat de la Ministerul Transporturilor. 

Ministrul spune că a convocat luni, la București, proiectantul autostrăzii. „Vreau o analiză a situației și vreau soluții. După adoptarea soluțiilor, vreau un calendar care să fie respectat cu strictețe pentru că și așa am pierdut deja mult. Asta din punct de vedere tehnic”, a arătat șeful de la Transporturi.

El amintește că așteaptă raportul Corpului de Control, urmând „să luăm măsurile care se impun și vom merge cu acestea până la capăt”.

Oficialul admite că, pe lângă cazul concret al lotului 3 din Orăștie-Sibiu, „trebuie să recunoaștem că probleme mai sunt și la celelalte proiecte/șantiere”.

„Lucrând strict pe acest domeniu, am constatat deficiențe, neconcordanțe, termene nejustificat de lungi, proceduri și normative greoaie care nu se mai adaptează la situația actuală. Toate acestea au îngreunat obținerea avizelor, autorizațiilor necesare unui proiect. Absorbția fondurilor europene pe POS T nu a fost de 100% și din acest motiv”, a spus el.

Ministrul Transporturilor a menționat că va propune un memorandum pentru revizuirea legislației în domeniul desfășurării proiectelor de infrastructură. 

„Ca să nu mai avem aceste probleme pentru POIM voi propune în Guvern un Memorandum prin care, împreună cu toate ministerele implicate, să reușim o revizuire și o corelare a pachetului legislativ necesar desfășurarii în bune condiții a proiectelor de infrastructură. De asemenea, pentru că eu, personal, consider importante opiniile și ideile pe care societatea civilă, specialiștii, presa, ni le vor transmite, voi pune în dezbatere publică prevederile și modificările propuse”, a declarat ministrul Transporturilor, Iulian Matache.

„Milităm pentru separarea definitivă a proiectării de execuție”

Pe de altă parte, unii dintre specialiștii în domeniul proiectării de drumuri și poduri spun că unul dintre motivele pentru care apar probleme pe șantiere ține de faptul că executantul este cel care face și proiectarea. Este vorba de așa-numitele contracte cu FIDIC „galben”, așa cum este și cel pentru Orăștie-Sibiu, lot 3. 

„FIDIC galben înseamnă că executantul face și proiectarea în baza unui studiu de fezabilitate (SF) aprobat de CNADNR. Acest SF prevede în linii mari – generale deci interpretabile – soluțiile tehnice și totodată fixează suma lucrărilor. De aici vine executantul, își angajează proiectanți care să-i semneze soluții tehnice cât mai mici valoric spre a-și maximiza profitul! Dacă 100% e valoarea unui contract, executantul încasează 95…99%, iar proiectantul ia restul, deci închipuiți-vă cine cu cine discută! Singurul care mai poate interveni e dirigintele de șantier sau consultantul care după cum se vede în această situație deși e plătit din bani publici a fost înlăturat (desconsiderat) chiar de cel care-l plătea: CNADNR”, a explicat pentru gândul reprezentantul unei firme care lucrează în domeniul proiectării pentru construcții civile și proiectare drumuri și poduri.

„Noi milităm pentru separarea definitivă a proiectării de execuție considerând un clar conflict de interese contractarea ambelor activități de către aceeași entitate –  firma, holding, asociere cu executant 95% și proiectant 5%”, spune reprezentantul firmei de proiectare. 

Gândul a scris că România va returna cei 130 milioane de euro, fondurile europene aferente lotului 3 al autostrăzii Orăștie-Sibiu, în cazul în care autostrada nu va fi funcțională până la sfârșitul anului 2016.

În prezent, după ce muncitorii au descoperit că apa s-a infiltrat la 8-10 metri sub autostradă, în zona kilometrului 60, CNADNR a luat decizia de a demola și reface corespunzător o bucată de 200 de metri din autostradă.

Fostul ministru al Transporturilor, Alexandru Nazare, susține că în afară de porțiunea care urmează să fie reconstruită, sunt mai multe „puncte critice” unde este nevoie nu doar de reparații, ci de reconstrucția drumului.

Citește și