Prima pagină » Economic » După „Prima Casă”, „PRIMA MAȘINĂ”. Avertismentul dealerilor cu privire la planul Guvernului pentru tinerii care vor un autoturism nou

După „Prima Casă”, „PRIMA MAȘINĂ”. Avertismentul dealerilor cu privire la planul Guvernului pentru tinerii care vor un autoturism nou

După „Prima Casă
"Prima Casă", acum și pentru mașini. Guvernul pregătește un program de garantare a creditelor destinate achiziției de autoturisme noi. Dealerii contactați de gândul atrag atenția că dacă acesta nu va fi însoțit și de costuri de finanțare mai mici, impactul său ar putea fi nesemnificativ. În România, doar 20% din clienții dealerilor auto sunt tineri de până în 30 de ani. În multe cazuri ei reușesc să își cumpere o mașină doar cu ajutorul familiei, preferând un model second-hand.

Tinerii care doresc să își cumpere o mașină nouă ar putea beneficia din toamnă de un program similar celui pentru achiziția unei locuințe – „Prima Casă”. Ministerul Economiei pregătește un sistem de garantare a creditelor, obiectivul fiind de a scădea costul total al creditului. Dealerii auto sunt de părere că inițiativa este una bună, însă condițiile de creditare trebuie să fie avantajoase.

„Generic, i-am spus >. Se adresează tinerilor de 18-30 de ani, pentru că nu există tânăr care să nu-și dorească să conducă o mașină”, a precizat ministrul Economiei, Constantin Niță.

Marți, Niță s-a întâlnit cu producătorii pentru consultări, întrevederea fiind confirmată pentru gândul de Constantin Stroe, vice-președinte al Consiliului de Administrație Dacia și președinte al Asociației Constructorilor de Automobile din România.

Discuțiile cu Fondul Național de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici și Mijlocii (FNGCIMM), cel care va asigura garanția statului în situația în care proiectul va fi acceptat, au fost inițiate luni, urmând să fie continuate în aceste zile.

„Obiectivul acordării de garanții pentru creditele destinate achizițiilor de autoturisme noi de către tineri, prin Programul Prima Mașină, este de a scădea costul total al creditului”, au precizat pentru gândul reprezentanții FNGCIMM.

Cum ar trebui să arate programul pentru a fi avantajos

Cristian Preoteasa, director de vânzări la Brady Auto Center, dealer cu o cotă de 10% în rețeaua Skoda, este de părere că

„Există o diferență între leasing și credit imobiliar în ceea ce privește ponderea pe care o poate reprezenta rata. Dacă ponderea nu se modifică, nu vor exista creșteri pe acest segment. Dar, având în vedere că există o garanție a mașinii și o garanție din partea statului, ponderea ar trebui să crească la un nivel similar celui de 66% de la creditul imobiliar. Atunci am avea o șansă mare să putem vindem mașini”, a explicat Preoteasa pentru gândul.

La ora actuală, dealerii auto au mari probleme pe segmentul persoanelor fizice în general, a adăugat directorul de vânzări.

„Scăderile majore de vânzări s-au înregistrat în cazul persoanelor fizice, piața care ne ajută să supraviețuim ca marjă de profit. Este foarte dificil să ne descurcăm fără persoane fizice”, a arătat el.

Tinerii, 20% din clienții dealerilor auto

Din experiența lui Sebastian Mocanu, consultat de vânzări la dealerul Opel Dibas, tinerii de până în 30 de ani reprezintă cel mult 20 la sută din cumpărători.

„Majoritatea persoanelor care intră în showroom-uri au între 35 și 45 de ani”, a declarat Mocanu pentru gândul.

Consultantul spune că, în medie, doar unu din patru cumpărători se orientează către mașini noi, cei mai mulți dintre ei alegându-le pe cele rulate.

„Fiind obișnuiți cu programul „Prima Casă”, cred că (programul > n.r.) ar fi de bun augur, mai ales ca și promovare, ca și atragere a tinerilor către showroom-uri”, a adăugat Mocanu.

Mașini cumpărate de părinți

Tinerii care nu sunt susținuți de familie întâmpină adesea probleme de finanțare, este de părere și Pompiliu Neagoe, director de vânzări la Daperom Grup Auto, dealer Dacia.

„În general, mașinile se achiziționează în numele părinților, situația părinților corespunde mai bine condițiilor de finanțare. Există o categorie de tineri care își doresc foarte mult o mașină, dar care nu corespund criteriilor băncilor, nu îndeplinesc condițiile de finanțare sau nu au garanțiile cerute”, a explicat el pentru gândul.

În opinia sa, dobânzile mai avantajoase ar putea stimula decizia de achiziție a mașinilor noi, în special pentru că acestea reprezintă, după locuințe, al doilea cel mai scump produs achiziționat în general de români.

„Atunci când faci un credit de câteva sute de milioane, te uiți la condițiile de finanțare. Dacă ar veni cu dobânzi cu 2, 3 puncte sub ce se găsește în piață, ar fi o chestie foarte bună”, a precizat Neagoe.

Piața auto: La fiecare mașină nouă s-au înmatriculat trei mașini vechi

În prima parte a acestui an, la fiecare mașină nouă au fost înmatriculate alte 3,15 second-hand, reiese din datele Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV).

Astfel, luna trecută, înmatriculările de autoturisme second-hand au crescut, pentru cea de-a doua lună consecutiv, cu 12%, la aproape 17.700 de unități.

Pe de altă parte, înmatriculările de mașini noi au atins în iunie cel mai ridicat nivel din ultimii doi ani, respectiv 6.951 de autoturisme.

 

Citește și