Comisia Europeană a deschis o investigație privind practicile gigantului Google în domeniul publicității online, respectiv pentru a determina dacă se face vinovat de practici neconcurențiale pentru a domina piața de publicitate online în detrimentul rivalilor săi, spre presa internațională.
Faptul că Google este prezentă la toate nivelurile lanțului de furnizare a publicității online este un motiv de îngrijirare pentru autoritățile de reglementare a concurenței de la nivel comunitar, în vizorul cărora a mai intrat Google și anii trecuți.
Investigația va evalua dacă Google a violat regulile UE privivin piața concurențială prin favorizarea propriilor tehnologii de afișare a publicității oline, potrivit AFP.
„Suntem îngrijorați că Google a făcut să fie mai dificil pentru serviciile de publicitate online rivale să concureze” în ceea ce privește tehnologia de afișare a publicității, a afirmat vicepreședintele Comisiei Europene Margrethe Vestager, responsabil cu politica în domeniul concurenței, potrivit AFP.
Aproape 80% din venitul gignatului de anul trecut a venit din publicitate, respectiv 147 de miliarde de dolari (124 de miliarde de euro). Vizată este tehnologiile care joacă un rol de intermediar sau broker între agențiile de publicitate și companii media.
„O concurenţă echitabilă este importantă – atât pentru a le permite serviciilor de anunţuri să ajungă la consumatori pe site-uri ale editorilor, cât şi pentru a le permite editorilor să vândă spaţii celor care publică anunţuri, în vederea generării unor venituri şi finanţării conţinuturilor”, explică Margrethe Vestager, potrivit News.ro care preia AFP.
„Vom continua să ne angajăm în mod constructiv cu Comisia Europeană pentru a-i răspunde la întrebări şi a demonstra avantajele produselor noastre pentru întreprinderile şi consumatorii europeni”, a reacţionat un purtător de cuvânt al Google, potrivit sursei citate.
„Mii de întreprinderi europene ne folosesc zilnic produsele publicitare pentru a ajunge la noi clienţi şi a-şi finanţa site-urile de web. Ele le aleg pentru că sunt competitive şi eficiente”, a subliniat acesta.
Potrivit unei analize recente a Reuters, citată de Agerpres, care anticipa declanșarea anchetei, mesajele publicitate pe toate platformele sale, inclusiv motorul de căutare, YouTube şi Gmail, au fost responsabile pentru cea mai mare parte din vânzările şi profiturile realizate de Google. Astfel, aproximativ 16% din veniturile companiei au venit de pe urma Google network business, în cadrul căreia alte companii media utilizează tehnologia Google pentru a vinde publicitate pe site-urile lor web şi aplicaţiile lor.
Conform unui chestionat trimis rivalilor Google şi terţelor părţi la începutul acestui an, chestionar consultat de Reuters, Executivul comunitar i-a întrebat dacă advertiserii au primit reduceri atunci când utilizează intermediarii Google, care permit agenţiilor de publicitate sau agenţiilor media să cumpere publicitate de la mai multe surse.
În ultimul deceniu, Comisia Europeană a aplicat amenzi în valoare totală de 8,25 miliarde de euro celui mai popular motor de căutare online din lume pentru că acesta şi-a blocat rivalii în ceea ce priveşte cumpărăturile online, smartphone-urile Android şi publicitatea online.
În iunie 2017, Comisia Europeană anunța că a amendat Google cu 2,42 miliarde de euro pentru încălcarea normelor antitrust ale UE. Compania a abuzat de poziția dominantă deținută pe piață de motorul său de căutare, oferind un avantaj ilegal unui alt produs al său, și anume serviciul de comparare a prețurilor.
În 2019, cheltuielile alocate afişării publicităţii online în UE au atins aproximativ 20 de miliarde de euro.