Prima pagină » Economic » Economia globală » Sondaj global: 61% dintre consumatori se declară optimiști cu privire la viitor. Cumpărăturile în magazinele fizice au revenit la nivelurile de dinaintea pandemiei de COVID-19

Sondaj global: 61% dintre consumatori se declară optimiști cu privire la viitor. Cumpărăturile în magazinele fizice au revenit la nivelurile de dinaintea pandemiei de COVID-19

Sondaj global: 61% dintre consumatori se declară optimiști cu privire la viitor. Cumpărăturile în magazinele fizice au revenit la nivelurile de dinaintea pandemiei de COVID-19
Sursa foto: Shutterstock

Aproape două treimi (61%) dintre respondenții celui mai recent sondaj global al companiei de servicii profesionale PwC privind obiceiurile de consum sunt optimiști cu privire la viitor, revin la cumpărături în magazinele fizice și au în plan creșterea cheltuielilor în următoarele șase luni.

Sondajul PwC, Global Consumer Insights Pulse Survey 2021 – realizat în septembrie, în rândul a 9.370 de consumatori din 26 de țări – arată că, pe măsură ce optimismul crește, oamenii sunt mai dispuși să călătorească și să meargă la restaurante decât în urmă cu șase luni și mult mai probabil să meargă la o sală de sport sau la eveniment cultural sau sportiv. Potrivit reprezentaților companiei globale, optimismul este motivat de ameliorarea situației sanitare din ultimele luni și de creșterea ratei de vaccinare, având în vedere că 76% dintre respondenții sondajului sunt vaccinati complet sau parțial.

„Deși contextul de sănătate publică nu este comparabil, aceste tendințe la nivel global se observă și în România, în primele zece luni din 2021, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul fiind, conform INS, cu 10,2% mai mare decât în aceeași perioadă a anului trecut”, a declarat Ruxandra Târlescu, Partener Taxe și Lider pentru Industria de Retail și FMCG, PwC România.

Datele centralizate ale sondajului arată că în următoarele șase luni, 41% din consumatori intenționează să cheltuiască mai mult pe produse alimentare, 33% pentru modă, 31% pentru călătorii și 30% pentru sănătate și frumusețe (30%), stimulând în continuare redresarea economică.

Prețul și comoditatea rămân pe primele locuri în ceea ce privește criteriile de cumpărare, deși sustenabilitatea câștigă tot mai mult teren. Astfel, aproape 70% caută cea mai bună ofertă atunci când cumpără un produs indiferent de tipul magazinului, fizic sau online, și mai mult de jumătate spun că un serviciu eficient de livrare sau colectare este întotdeauna sau foarte adesea important.

Vâzările prin smartphone, record istoric

Potrivit Global Consumer Insights Pulse Survey 2021, cumpărăturile în magazinele fizice au revenit la nivelurile pre-pandemice, cele online prin smartphone-uri sunt la cote istorice

Astfel, 47% dintre respondenți au spus că fac cumpărături în magazinele fizice zilnic sau săptămânal, comparativ cu 45% în urmă cu șase luni și 41% imediat după începerea pandemiei. Iar trendul se va menține, aproape trei sferturi (72%) dintre respondenți arătând că „probabil” vor vizita un centru comercial în următoarele șase luni.

În același timp, cumpărăturile pe smartphone-uri sunt de departe cel mai popular mod de achiziție online, în creștere chiar față de acum o jumătate de an. Peste 40% dintre respondenți spun că fac cumpărături zilnic sau săptămânal prin smartphone, comparativ cu 39% în urmă cu șase luni și doar 12% în urmă cu cinci ani.

Cei vaccinațu sunt mai optimiști

Alte constatări ale sondajului PwC vizează percepția consumatorilor cu privire la situația epidemiologică sau tendințele privind munca de acasă:

  • În cea ce privește situația pandemiei în țara lor, cei care sunt vaccinați sunt mai optimiști în ceea ce privește viitorul ( 66%), față de cei nevaccinați (43%). Doar 18% din totalul respondenților nu sunt optimiști.
  • Persoanele care lucrează de acasă sau într-un mod hibrid sunt cu 10 puncte procentuale (68%) mai optimiști decât cei care merg fizic la locurile de muncă (58%).
  • 52% dintre respondenți spun că sunt mai preocupați de mediu decât erau în urmă cu șase luni.
  • 51% au indicat că iau în considerare trasabilitatea și transparența originii produsului când fac o achiziție.
  • Mai mult de unul din zece consumatori nu cred că organizațiile respectă ceea ce promit.
  • Modul în care companiile folosesc datele clienților este unul dintre factorii cheie care afectează încrederea. Astfel, 83% dintre respondenți au declarat că practicile de protecție a datelor le influențează încrederea într-o companie și aproape jumătate dintre consumatorii globali (47%) arată că utilizarea datelor lor a devenit o prioritate pentru ei.

PwC reprezintă o rețea de firme prezentă în 156 de țări cu mai mult de 295.000 de profesioniști ce oferă servicii de calitate în domeniul auditului, consultanței fiscale și consultanței pentru afaceri.

Absolventă a Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Departamentul de Limbi Moderne Aplicate din cadrul Facultății de Litere, Mădălina Prundea a debutat în presa regională, la „Evenimentul ... vezi toate articolele

Citește și