Universitatea „Dunărea de Jos” din Galați a lansat licitația pentru ceea ce va fi „cea mai modernă navă de cercetare din apele interioare ale Europei”, conform beneficiarului. Vaporul va face parte dintr-un proiect amplu, în valoare totală de 92 milioane de lei, prin care se vor studia, de exemplu, impactul lucrărilor hidrotehnice de menținere a navigabilității șenalului în paralel cu determinarea impactului asupra biodiversității.
Până pe data de 26 februarie se pot depune oferte pentru „navă de cercetare și pasageri pentru voiaje de zi”, pentru care există un buget estimat de 27 milioane lei, fără TVA. Vasul este componenta principală în cadrul celui mai ambițios proiect de cercetare din România: „Sistem integrat pentru cercetarea și monitorizarea complexă a mediului în aria fluviului Dunărea, REXDAN”.
Este vorba de o finanțare în valoare totală de 92 milioane de lei obținută de Universitatea „Dunărea de Jos” din Galați prin Programul Operațional Competitivitate.
Intenția proiectului este să creeze o infrastructură de cercetare de excelență materie de energie, mediu și schimbări climatice.
Infrastructura lui are două componente majore: nava și un sistem fix de laboratoare, complementare cu cele de pe vapor. În total ar trebui să fie 18 laboratoare dispuse pe cele două componente.
Proiectul va acoperi două mii de km pe partea navigabilă a Dunării cu componente extinse din bazinul hidrografic (care acoperă peste 30% din suprafața Uniunii Europene) și domenii de cercetare referitoare la apă, sedimente, sol, aer, biodiversitate, batimetrie, hidromorfologie etc. și acoperind specializări multiple: chimie, biologie, fizică, știința mediului, ecologie, batimetrie, topografie, chimia atmosferei, dezvoltare durabilă etc.
Noutățile tehnico – științifice aduse de proiect
Conform reprezentanților universității gălățene, autonomia navei de cercetare și posibilitatea de a găzdui în regim de marș o echipă internațională formată din 10 cercetători vor face posibilă participarea în proiecte de cercetare multiple, succesive sau paralele, în care vor fi implicați experți din diferite țări pe perioada mai multor luni.
Se va evalua impactul lucrărilor hidrotehnice de menținere a navigabilității șenalului în paralel cu determinarea impactului asupra biodiversității (speciile migratoare de ihtiofaună și pasările).
Sistemele fixe și mobile de observare vor permite permit monitorizarea unor parametri climatici (continuu) și a compoziției atmosferice (periodic), într-o zonă în care măsurătorile de această natură sunt sporadice sau inexistente, continuitatea lor fiind esențială pentru a determina evenimentele cauzate de modificările climatice.