EFECTELE #CORONACRIZEI. Un procent covârștitor de români fac asta când merg la cumpărături. „Îi ajută să supraviețuiască și îi ajută să se simtă în siguaranță și sănătoși” (STUDIU)
Atitudinea de conservare a energiei și a bugetelor se observă inclusiv în comportamentele de cumpărare ale românilor, astfel că nu mai puțin de 85% dintre cei intervievați în cadrul unui studiu realizat recent susțin că achizițiile pe care le fac în această perioadă le acoperă doar nevoile de bază.
Potrivit unui studiu realizat de Reveal Marketing Research și dat publicității miercuri, 29 aprilie 2020, acest tip de cumpărături „îi ajută” pe români „să supraviețuiască și îi ajută să se simtă în siguranță și sănătoși”.
Defalcat, 68,6 la sută dintre respondenți susțin că achizițiile din această perioadă „îi ajută să supraviețuiască și să-și acopere nevoie de bază”. Pentru 16,6% dintre intervievați, cumpărături pe timp de pandemie „îi fac să se simtă sănătoși și în siguranță”, iar 4 procente mărturisesc că achizițiile realizată în această perioadă îi determină pe respondenți „să se simtă în rând cu lumea”.
Nu în ultimul rând, 5,9 la sută dintre respondenți susțin că aceste cumpărături „îi ajută să aibă încredere în ei și să se simtă respectați”, iar 5% dintre intervievați spun că aceste achiziții îi ajută pe „să se dezvolte personal și să experimenteze lucruri noi”.
Conform reprezentanților companiei care a realizat cercetarea, tendința de conservare a energiei și a bugetelor urmează trendul românilor de a-și conserva energia și de a se concentra „pe lucrurile cu adevărat importante”.
În acest context, întrebați despre lucrurile importante, aproape o jumătate dintre respondenți se orientează pe depășirea obstacolelor (42%), manifestând o atitudine de luptător.
Cealaltă jumătate, compusă în principal de familiști peste 35 de ani (tot 42%), este mai statică și declară că principala lor preocupare este să păstreze stabilitatea.
„Românii traversează o perioadă în care menținerea stării de fapt (stabilitatea) și depășirea obstacolelor merg mână în mână, sunt interdependente. E nevoie sa depășim obstacole și să traversăm cu grijă pericole, pentru a păstra ceea ce avem. Și este nevoie să ne conservăm energia și să ne concentrăm pe lucrurile cu adevărat importante, pentru a depăși aceste obstacole”, a precizat Beti Toma, analist Reveal Marketing Research.
6 din 10 români se simt furioși. Cumpărăturile de bază nu mențin stările emoționale pozitive
Conform rezultatelor instrumentului de cercetare dezvoltat de sursa citată, comportamentul de cumpărare bazat pe acoperirea nevoilor de bază nu îi ajută pe români în menținerea unei stări emoționale pozitive.
Lipsa investițiilor în menținerea relațiilor sociale sau în dezvoltarea personală prin experiențe noi au un impact puternic asupra sentimentelor românilor.
Astfel, 60% declară că, în perioada asta, emoțiile dominante sunt de nervi și furie, iar aceste stări setează dorința de a dezbate. Prin urmare, brandurile trebuie să câștige consumatori cu argumente, iar conținutul acestora să nu aibă rol doar de divertisment. Este necesar ca brandurile să-i convingă pe consumatori prin dovezi raționale că ele sunt alegerea potrivită.
Pe locul doi poate fi observat tot un grup de stări negative, și anume plictiseala și oboseala. Acestea sunt principalele emoții pentru 26% dintre români. Acest grup de intervievați nu are grad scăzut de energie și au o stare generală de analiză, de examinare și mai puțin de explorare.
Conform specialiștilor implicați în studiu, asta înseamnă că este puțin probabil ca românii să manifeste dorința de a încerca gusturi sau produse noi, deci nu este o perioadă benefică pentru procese de dezvoltare portofolii sau de proiecte de rebranding.
„Situația de instabilitate în care ne aflăm provoacă brandurile să se alinieze în comunicare cu așteptările consumatorilor. Principalul motiv pentru care am decis să livrăm partenerilor noștri insight-uri despre prioritățile și emoțiile românilor este să-i ajutăm să fie mereu conectați la nevoile publicului lor țintă, să vorbească pe aceeași limbă și să ia decizii potrivite și compatibile cu starea de spirit a românilor” , a adăugat Marius Luican, Director General Reveal Marketing Research.
Nevoia de stabilitate, pe primul loc
Nu în ultimul rând, potrivit rezultatelor cercetării date publicității, cel mai apreciat teritoriu valoric este cel al siguranței și al stabilității.
O treime dintre români, mai ales familiile tradiționale și persoanele în vârstă, se auto-definesc ca fiind grijulii și responsabili și declară că, pentru ei, este important să acționeze cu respect pentru cei din jur (în acest moment).
Pe locul doi, la polul opus, s-a conturat segmentul de persoane ale căror valori se concentrează pe schimbare. Depășirea obstacolelor, curiozitatea sunt lucruri ce definesc 30% dintre români, mai ales atunci când este vorba de tineri, dar și de persoane mature singure sau fără copii.
Totodată, susțin cei de la Reveal, tot o treime (28%) – mai degrabă părinți – pun accentul pe relațiile sociale și se poziționează în cadranul unității și al armoniei. Aceștia declară că joaca, iubirea și armonia le descriu cel mai bine prioritățile în acest moment.
Pe ultimul loc se află teritoriul puterii, unde doar 9% dintre români se poziționează. Acesta este preferat mai ales de cei mai tineri dintre respondenți, dar și de către persoanele mature, fără partener care descriu puterea și perfecționarea ca priorități din prezent.
Starea emoțională a societății
„Românii astăzi” este un instrument de cercetare dezvoltat de compania Reveal Marketing Research. Acesta se desfășoară continuu și funcționează ca un barometru al valorilor (al lucrurilor importante pentru români) în momentul respectiv.
Rezultatele detaliate ale acestui studiu sunt integrate în rapoartele de cercetare comandate de clienții Reveal și oferă o viziune clară despre contextul emoțional în care se află românii în diferite perioade.
Acest studiu descrie și starea emoțională a societății românești, in calcul analiza pe mai multe profile socio-demografice și are și o componentă de măsurare a comportamentului de consum al românilor – măsoară și indicatori ce țin de rolul cumpărăturilor pentru ei în acest moment.
Metoda de colectare pentru proiect a fost CAWI (computer assisted web interview).
Chestionarul a fost completat de 1010 respondenti, 18+ ani. Studiul este reprezentativ național urban și marja de eroare este de +/-3%.
Reveal Marketing Research este o companie cu capital românesc înființată în 2007 ce oferă soluții de cercetare de piață complete (tradiționale și digitale), strategie și consultanță în crearea mărcii și abordarea clienților, date rapide și de încredere în România și Europa Centrală și de Est. În portofoliul de clienți Reveal Marketing Research se regăsesc nume precum Nestle, Visa, CEZ Romania, OLX, Philips, Ytong, E.ON, Institutul Aspen, Coca Cola HBC, Fashion House, Meli Melo, Petrom, Biofarm sau Untold.
Sursă foto: Shutterstock/caracter ilustrativ